احمد وحیدی گفت: در خصوص جلوگیری از ورود پرشمار اتباع افغانستانی مذاکرات و پیگیری های لازم با مقامات حکومت سرپرستی افغانستان در حال انجام است.

وزیر کشور روز یکشنبه در نشست کمیسیون سامان‌دهی اتباع و مهاجران خارجی با بیان اینکه باید محل زندگی و فعالیت اقتصادی اتباع خارجی مشخص باشد تا سیاست گذاری دقیقی در حوزه‌های مختلف انجام شود، تکمیل فرایند ثبت نام اتباع خارجی در طرح سرشماری را ضروری دانست و گفت: با هماهنگی دستگاه قضایی با اتباعی که در طرح سرشماری شرکت نکرده‌اند، برخورد قانونی می‌شود.

سرشماری اتباع غیر مجاز به‌ویژه افغانستانی‌ها از سه ماه پیش تاکنون آغاز و با دوبار تمدید، روز جمعه (۱۰ تیر) به پایان رسید.

دبیر کل کانون کشوری دفاتر پیشخوان دولت گفته که در مجموع ۵۸۰ هزار خانوار افغانستانی درطرح سرشماری اتباع خارجی در دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام کردند.

به گفته علی فلاح حقیقی، تاکنون ابلاغی برای تمدید ثبت نام نیامده است و مسئولیت و تصمیم گیری در خصوص افرادی که در این فراخوان ثبت نام نکرده اند بر عهده وزارت کشور خواهد بود.

بنابر آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده، مهاجران افغانستانی بیشتر در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان زندگی می‌کنند و طبق آنچه حسین امیرعبداللهیان وزیرخاجه کشورمان، در آخرین نشست همسایگان افغانستان گفت، هم‌اکنون پنج میلیون پناهنده افغانی در ایران زندگی می‌کنند.

احمد وحیدی همچنین با تاکید بر اینکه بایدجلوی حرکت انبوه اتباع افغانستانی به سمت مرزهای کشور با هماهنگی مسؤولان افغانستانی گرفته شود، گفت: در این خصوص مذاکرات و پیگیری های لازم در حال انجام است و درحال حاضر  از دید دولت ایران، حضور آن‌هایی که در طرح سرشماری ثبت نام نکرده‌اند، غیر قانونی است و آن‌هایی که در این طرح شرکت کرده‌اند، از خدماتی چون امور بانکی بهره‌مند می‌شوند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور هم چندی پیش در این باره گفته بود که پس از پایان سرشماری تمام اتباع افغانستانی که به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نکردند به سرعت اخراج خواهند شد و در صورت تکرار با آن‌ها برخورد قضائی خواهد شد.

به گفته مجید میراحمدی، اقامت کارآفرینان، سرمایه گذاران، نخبگان و برجستگان علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی و اقامت موقت کسانی که حرفه شان مورد نیاز کشور است از جمله کارگران تمدید خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۴ تير ۱۴۰۱
پنج میلیون کارگر توی ایران اضافی کار می کنند
پنج میلیون بیمه نمیدن
پنج میلیون برنامه خاصی براشون نیست!
خوب سی میلیون دیگه هم بیان
افعانستان رو به ما بدهند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۱۴ تير ۱۴۰۱
صباح الخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۳ تير ۱۴۰۱
قبلا امار دادید 12میلیون در ایران هستن حالا یک سرشماری الکی کردید شد 5میلیون بیخیال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۲ تير ۱۴۰۱
برا جاده سازی و ریل کشی تو کل مملکت ازشون استفاده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۳ تير ۱۴۰۱
جوونهای خودمون بیکارن چرا باید پول به خارجی بدن اخراجشون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۲ تير ۱۴۰۱
افغانها نه مالیات می دهند و نه هیچ چیز دیگر ولی در عوضش تحصیل رایگان، درمان رایگان، توجه و لطف مسئولین غریبه پرست ما
امروز در اداره از یکی از اتباع کارت آمایش یا گذرنامه خواست. گفت ما ایرانی هستیم گفتم خوب شماره ملی ات را بده. گفت نه ما افغانی هستیم ولی چون خیلی وقت ایران هستیم دیگه ایرانی شدیم ولی شماره ملی نداریم و کارت آمایش و گذرنامه هم نداریم. فکرش را بکنید سالیان دراز بدون هیچ برگه هویتی قانونی در ایران زندگی کرده اند و خودشان را ایرانی هم می دادند ولی نباید مالیات بدهند چون آن وقت افغانی هستند و همه چیزشان باید رایگان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۲ تير ۱۴۰۱
ساماندهی هر چه سریعتر افغانستانیهای مقیم ایران ضرورت امروز است. آنهایی که قانونی اقامت دارند هیچ، اما در خصوص افرادیکه غیر قانونی حضور دارند هر چه سریعتر تعیین تکلیف نهایی صورت گیرد.
Sweden
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۲ تير ۱۴۰۱
ترکیه بابت پناهندگان افغانی ساکن در کشورش میلیون ها دلار کمک مالی از سازمان ملل دریافت میکند. افغانی ها اجازه خروج از منطقه اسکانی خویش٬ اجازه کار یا اجاره خانه را ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۲ تير ۱۴۰۱
چند وقت دیگه که نون و بنزین آزاد بشه همه اشون برمیگردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۲ تير ۱۴۰۱
واقعا ما چیکار کنیم؟!! دور و بر کشو ما یه مشت کشور و حکومت صغیر یا وابسته به غرب هستند که تمام مصائب مردمشون روی دوش ما هست!!! یکی شون افغان ها هستند ، اون از ترکیه، اون از آذربایجان، اون از پاکستان، اون از عراق و اینم از افغانستان!!! خب این افغان ها رو برگردونید به کشورشون...مصیب های بهداشتی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی، حتی پلیسی و امنیتی و جنایی ...خب مگه ما مسئول تمام بدبختی های اونهاییم، برن با دوستان آمریکایی و اروپایی شون مشکلاتشون رو برطرف کنند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۲ تير ۱۴۰۱
چرا این دستور زودتر ندادید الان دقیقا رو بروی مغازه ما یک افغانی دست فروشی میکنه بدون اینکه مالیات بده راحت ما هم باید اجاره مغازه و مالیات هم بدیم افغانیها زندگیشون از ما ایرانیها بهتره با مسئولین خارجی دوست
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۲ تير ۱۴۰۱
حالا که میلیونها افغانی دولت خواب رئیسی وارد کشور کرده تازه بیدار شدید صبح بخیر
آخرین اخبار