محمدرضا آزاد در حاشیه کارگاههای آموزش مربیان «تئاتر بچههای مسجد» که به صورت منطقهای در شیراز در حال برگزاری است، به ضرورت تئاتر کودک در کشور و چرایی ضعف در این حوزه اشاره کرد.
او گفت: اگر باوری در جامعه ما شکل بگیرد که تئاتر یک امر بسیار مهم در ارتباطات اجتماعی و در ساخت زیر ساختهای فرهنگی محسوب میشود، آنگاه آن را از دوران خردسالی شروع میکنیم، کما اینکه در کشورهایی که فرهنگ تئاتر را دارند این بحث اجرایی شده است.
آزاد گفت: در ایران یک ساختاری طراحی شده داشتیم که قرار بود دانش آموزی که وارد مدرسه میشود در کانونهای پرورش فکری بتواند در حوزههای فرهنگی، نمایش، خط و ... فعالیت کند و در گام دوم این طراحی مقرر شده بود که کودک در این محیطها رشد و در دوران نوجوانی در خانههای نوجوان استعداد خود را بروز دهد، اما ما در این طراحی به دلیل عدم فراگیری موفق نبودیم.
این مدرس تئاتر گفت: در جامعه ابزار و هنر نمایش به درستی معرفی نشده است، از آنجا که ما خود قدرت تسریع نداریم و مثل آموزش و پرورش همه چیز در دست ما نیست، به این نتیجه میرسیم که یکی از نهادهایی که میتواند به ما کمک کند، مساجد هستند، چرا که بچهها میتوانند در آن شرکت کنند.
آزاد همچنین در پاسخ به چرایی عدم موفقیت ارائه یک الگوی قهرمان و قهرمان پروری، گفت: اگرچه باور داریم که هنر، نشانه شناسی، اسطوره سازی و قهرمان سازی فرهنگ یک جامعه را شکل میدهد، اما به عنوان مثال در معرفی شهید حسین فهمیده به بیان تنها بسنده کرده و هیچ فیلم و سریالی ساخته نشده است؛ لذا نمیتوان قهرمانان را به بیان تنها معرفی کرد.
او همچنین در خصوق چرایی تضعیف جایگاه تئاتر استان فارس طی یک دهه اخیر، گفت: هنرمندان برجسته زیادی در فارس به دلیل وجود زیر ساخت و زیر بنای نمایشی تربیت شدهاند، اما با کوچ آنها، استان تهی از شخصیتهای برجسته تئاتر شده است.
کارشناس ارشد ادبیات نمایشی گفت: اکنون وضعیت تئاتر نه تنها در فارس که در کل کشور خوب نیست، اما از فارس توقع بسیاری داریم نسبت به جریان تئاتر کشور که با افت مواجه شده، سهم خود را ادا کند.