روسیه اعلام کرد پرتابگر‌های هارپون ساخت آمریکا در اوکراین را منهدم کرده است.

ارتش روسیه می‌گوید تسلیحات عمدتا ساخت آمریکا را در اوکراین منهدم کرده است. از جمله این تسلیحات می توان به پرتابگرهای هارپون اشاره کرد. 

به نقل از راشاتودی، وزارت دفاع مسکو روز سه‌شنبه طی یک جلسه توجیهی روزانه مدعی شد چندین واحد موشکی ضد کشتی هارپون در منطقه اودسا هدف حمله موشکی زمینی اسکندر قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش، محل اصابت تجهیزات نظامی در نزدیکی روستای بریزان، در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر بندری اودسا، بوده است. جزئیات بیشتری در مورد این حمله ارائه نشده است.

همچنین هفته گذشته روسیه مدعی شد با حمله موشکی از دریا، دو سامانه موشکی هارپون را در نزدیکی روستای لیمان در همان منطقه منهدم کرده است.

هارپون سامانه موشکی ضد کشتی است که توسط شرکت بوئینگ ساخته و از طریق چندین کشور غربی آن‌ها به اوکراین انتقال داده شده اند. مقامات نظامی در کیف معتقدند این سلاح یک تغییر دهنده بازی برای توازن قدرت نظامی در دریای سیاه به شمار می‌رود.

برخی از منابع، تهدید ناشی از سلاح‌های غربی، از جمله هارپون، را عامل تصمیم روسیه برای عقب نشینی از جزیره مار دو هفته پیش می‌دانند. مسکو این اقدام را، حسن نیت برای مقابله با ادعا‌های اوکراین مبنی بر جلوگیری روسیه از صادرات غلات از این کشور توصیف می‌کند.

روسیه با اشاره به عدم اجرای توافقنامه مینسک از سوی کی یف که برای اعطای وضعیت ویژه به مناطق دونتسک و لوگانسک در داخل کشور اوکراین طراحی شده بود، در ۲۴ فوریه نیرو‌های خود را به اوکراین اعزام کرد. این پروتکل‌ها با میانجیگری آلمان و فرانسه برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ امضا شد. پترو پوروشنکو، رئیس جمهور سابق اوکراین مدعی است هدف اصلی کی یف برای استفاده از آتش بس صرفا تلاش برای خرید زمان و ایجاد نیرو‌های مسلح قدرتمند بوده است.

در فوریه ۲۰۲۲، کرملین جمهوری‌های دونباس را به عنوان کشور‌های مستقل به رسمیت شناخت و از اوکراین خواست که رسماً خود را یک کشور بی طرف اعلام کند که هرگز به هیچ بلوک نظامی غربی نخواهد پیوست. کیف اصرار دارد که حمله روسیه کاملاً بی دلیل بوده است.

برچسب ها: روسیه ، جنگ اوکراین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار