وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

حمایت از نخبگان برای ماندگاری در کشور

علی‌اکبر فامیل کریمی گفت: برخلاف رویکرد حادثه و بحران محور که واکنشی و پس از حادثه است؛ رویکرد ما در مرکز حراست، صیانت‌محور و مبتنی بر پیش‌بینی‌های قبلی است.

اصول رویکرد صیانت محور

مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت علوم، اصول رویکرد صیانت محور را تبیین ژرف مسائل و چالش‌ها، تدوین اهداف، شناخت محیط، تدوین برنامه‌های خلاقانه، اطلاع‌رسانی، آموزش و توانمندسازی، اقدام بر مبنای اولویت‌ها و پایش و ارزیابی ذکر کرد.
 
وی افزود: محورهای رویکرد صیانتی را می‌توان عدالت‌محوری، رواداری، مشارکت؛ اسلام محوری، قانونمداری، شفافیت، پاسخگویی، کارایی و انعطاف‌پذیری نامید.

برنامه محوری وزارت علوم  

مشاور وزیر علوم با اشاره به حرکت این وزارت بر مبنای برنامه و پرهیز از روزمرگی گفت: تعیین اولویت‌های پنجگانه از سوی وزیر علوم دلیلی بر رویکرد برنامه‌محوری این وزارت در دولت سیزدهم است.

فامیل کریمی با اشاره به رویکرد گذار‌ از‌ روزمرگی ‌به‌ رهیافت‌ راهبردی‌ آینده‌سو در وزارت علوم، ایجاد معاونت فناوری و نوآوری، تاسیس اتاق‌های فکر، ایجاد سامانه نان و حمایت از پارک‌های علم و فناوری را در راستای توسعه علمی کشور دانست.

وی تاکید کرد: به شدت بر دیپلماسی علمی اعتقاد دارم و این نگاه را در حوزه حراستی یک فرصت متعالی می‌دانم اما در این وادی باید حافظ سرمایه‌های خود باشیم و در صیانت از این سرمایه‌ها تمام سعی و کوشش خود را به‌کار گیریم.

فامیل‌کریمی افزود: آموزش عالی همواره تابع منافع ملی است. بخشی از جریانات معلوم الحال درصدد بوده و هستند که آموزش عالی را تحت شرایط سیاسی منبعث از طیف‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌های خود قرار دهند و البته بعضاً در این جهت ردپای نفوذ را نیز می‌بینیم. در ماموریت‌های حراستی، مراقبت و محافظت از این وادی اصلی انکارناپذیر است.

رئیس مرکز حراست وزارت علوم افزود: در حوزه حراستی، از طمع سرویس‌های بیگانه به سرمایه بزرگ این ملت که همانا دانشمندان و نخبگان کشور هستند نباید غافل بود و تلاش برای حراست و حفاظت از این سرمایه‌های ارزشمند را خدمت و افتخاری بزرگ می‌دانم.

مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز حراست وزارت علوم گفت: رویکرد حراست وزارت علوم صیانت محور و بر پایه اقدامات آگاهانه و پیشگیرانه مبتنی بر تحلیل‌های علمی است.

مشاور وزیر علوم با اشاره تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ نخبگان در کشور گفت: در این راستا باید برنامه هایی مانند درگیر کردن نخبگان در عرصه برنامه ریزی و توسعه و برنامه ریزی جهت ارتباط و تعامل مستقیم با آنان ، دادن مشوق و افزایش حمایت‌های منطقی، انگیزشی، ملی و پشتیبانی از نخبگان، بهبود شرایط شغلی و کسب و کار، ترویج شایسته و نخبه سالاری و حمایت های آموزشی و پژوهشی از نخبگان مورد توجه مسئولان باشد.

وی اقدام وزارت علوم در تدوین و اجرای، طرح دستیار فناوری، دادن گرنت فناوری، دادن امریه سربازی به نخبگان، طرح نخلستان و آموزش مهارت به دانشجویان را از جمله برنامه های تشویقی برای حمایت از نخبگان جامعه نام برد.

رئیس مرکز حراست وزارت علوم با حمایت از حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها گفت: بهبود کیفیت آموزش به ویژه در دروس عملی، بهبود سهم آموزش عالی در توسعه فرهنگی و مدنی و اسلامی، تکثرگرایی و اختلاط فرهنگی و کاهش اثرات شکاف دیجیتالی، بهبود جامعه‌پذیری و تعاملات، کاهش مشکلات عاطفی و روانشناختی از مزایای این شیوه است.

 فامیل کریمی در پایان گفت: مرکز حراست وزارت علوم با رصد فضای آموزش عالی و تذکر مشکلات احتمالی به مدیران تلاش می کند تا دانشجویان که سرمایه علمی و انسانی کشور هستند و محققان و نخبگان در فضای امن و بدون دغدغه فعالیت علمی کنند.

افتتاح خانه های خلاق، کارآفرینی در جامعه را گسترش می دهد

سورنا ستاری در آئین افتتاح خانه خلاق و نوآوری دانشگاه پیام نور که هم اکنون در حال برگزاری است، گفت: وسعت دانشگاه پیام نور در سطح کشور بسیار زیاد است و می تواند پوشش خوبی خصوصا در مناطق محروم داشته باشد.

او گفت: تمام جوانان صاحب ایده و خلاقیت می توانند در آن ها ایده های خود را تجاری سازی کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تمام بحث ما در اقتصاد دانش بنیان، سرمایه گذاری بخش خصوصی را شامل می شود و خانه های خلاق هم توسط بخش خصوصی تاسیس و توسعه داده می شوند.

ستاری گفت: این یک فرهنگ عمومی است که شکل می گیرد و باعث افزایش تعداد خانه ها می شود. هزینه خاصی از طرف دولت برای توسعه خانه های خلاق انجام نمی دهیم. با افتتاح خانه های خلاق، کارآفرینی در جامعه گسترش خواهد یافت.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تسهیلات امور مالی، قانونی، استفاده از امکانات قانون جهش تولید که در آن بحث صنایع خلاق به رسمیت شناخته شده اند و مکانیزم ارزیابی آن در قانون ایجاد شده و فعال است؛ از جمله حمایت هایی است که صاحبان ایده با دریافت این تسهیلات خود را به سیستم دانش بنیان کشور وصل خواهند کرد و این موضوع باعث می شود تا جریان فرهنگی و کارآفرینی در جامعه ایجاد شود.

نام نویسی در فراخوان جذب هیأت علمی آغاز شد

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور از ۱۱ تا ۱۷ تیرماه مهلت داشتند با مراجعه به سامانه جذب اعضای هیأت علمی براساس سهمیه اختصاص یافته نسبت به تایید رشته‌های مورد نیاز خود اقدام کنند.

ثبت‌نام متقاضیان جذب هیأت علمی دانشگاه‌های کشور از امروز بیستم تیر ماه از طریق سامانه جذب اعضای هیأت علمی آغاز می شود و تا دوم مردادماه ادامه خواهد داشت.

بیش از این قرار بود ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی در ۱۸ اردیبهشت ماه صورت بگیرد که مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد به دلیل پاره ای از مشکلات امکان ثبت نام فراخوان تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاده است.

دانشجویان کارآموز با فعالیت در شرکت های دانش بنیان حقوق دریافت خواهند کرد

علی خیرالدین، معاون فناوری وزارت علوم در مراسم تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: جلسه‌ای را در سازمان پژوهش‌ها داشتیم که چند درخواست مطرح شد. یکی از موارد بسیار مهم استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در زمینه نیاز‌های شرکت سایپا بود و آن روز ۳ دانشگاه صنعتی بابل، صنعتی اصفهان و سازمان پژوهش‌ها ارائه داشتند.

خیرالدین گفت: به عنوان اولین قدم خوشحالم که تفاهم نامه امروز امضا شد و امیدوارم این تفاهم نامه ذیل تفاهم نامه قبلی باشد. ۱۵ سال است که عضو هیئت ممیزه دانشگاه بابل هستم و یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های کشور در حوزه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است. همیشه در رتبه بندی‌های تایمز و رتبه بندی‌های معتبر دیگر دانشگاه صنعتی بابل جزء اولین ها است. شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده است و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت آن‌ها خودرو و سوخت فسیلی را تبدیل به خودروی هیبریدی کنیم و باید در راستای موتور‌های برقی و خودران حرکت داشته باشیم.

معاون فناوری وزارت علوم گفت: در شرکت‌های بزرگ خودرو حدود ۶ درصد از فروش این صنایع به آرمدین اختصاص داده می‌شود و نمی‌دانم که در کشورمان این رقم چند است.

 خیرالدین گفت: بخش وسیعی از فروش صنایع را باید برای آرمدین در نظر بگیریم. در قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع و شرکت‌های بزرگ هر عددی را که برای آرمدین سرمایه گذاری کنند، به عنوان اعتبار مالیاتی برای آن‌ها حساب خواهد شد و حتی می‌توانند آن را به سال‌های آینده موکول کنند.

او گفت: توجه به پتنت و ثبت اختراع هم موضوع مهمی است و تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد. این عدد در کشورمان به شدت پایین است و امیدواریم که ایران خودرو و سایپا در این بخش به ویژه در بخش پتنت خارجی و اروپا وارد شوند.

خیرالدینگفت: دو خواسته دارم. یکی پردیس علم و فناوری در خودرو است. کشور چین حدود ۴۰ درصد پتروشیمی دنیا را در اختیار دارد و حدود ۴۰۰ پارک پتروشیمی و شیمی دارد؛ اما در ایران پارک تخصصی نداریم و از سایپا و ایران خودرو خواهشمندم که وارد این بحث شوند تا بتوانیم اولین پارک تخصصی را در حوزه خودرو افتتاح کنیم.

او گفت: فضایی در اختیارمان قرار گرفته و در تفاهم نامه ذکر شده است که بتوانیم پردیس علم و فناوری خودرو را ایجاد کنیم و پردیس شکل گیرد تا بتوانیم از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری استفاده کنیم.

معاون فناوری وزارت علوم گفت: مورد بعدی بحث بورسیه ها است که به شدت استقبال می‌کنیم و خواستاریم سایپا ظرفیت وزارت علوم را در بخش دانشجویی به عنوان بورسیه بپذیرد. مساعدت سایپا را در گرنت و دستیار فناوری خواستاریم تا دانشجویان ارشد و دکتری را در شرکت‌های بزرگ صنعتی و دانش بنیان و واحد‌های فناور مهمان کنیم و به آن‌ها حقوق پرداخت خواهیم کرد. یعنی به دانشجویان کارشناسی یک میلیون تومان، ارشد ۲ و دکتری ۳ میلیون تومان تا در فرصت ۶ ماهه همزمان با تحصیل، کارآموزی انجام دهند و این موضوع در تفاهم نامه وزارت علوم ذکر شده بود.

خیرالدین گفت: در بحث سامامه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها خواهشمندم که سایپا بتواند نیاز‌های مد نظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های فناور، دانش بنیان و دانشگاه و پژوهشگاه‌ها استفاده کنیم. حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیئت علمی داریم که سایپا می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. اعتقاد دارم که بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ اجرایی می شود/ تخطی از این مصوبه پیگرد قانونی دارد

منصور کبگانیان گفت: با توجه به اظهار نظرها و تعابیر غیر دقیق روزهای اخیر درباره مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط برخی افراد که هیچ گونه مسئولیتی در این شورا ندارند، لازم است مطالبی را اعلام کنم.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: مصوبه اصلی در رابطه با کنکور ۱۴۰۲ تحت عنوان "سیاست‌ها و ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی" در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و ابلاغ شده است. هرگونه تخطی از اجرای این مصوبه موجب پیگرد قانونی خواهد بود.

کبگانیان  گفت: خوشبختانه مصوبه "تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی" که در جلسه ۸۶۳ مورخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود نیز توسط رئیس جمهور محترم و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به امضاء رسیده است. 

او گفت: این مصوبه تغییرات زیادی نسبت به ابلاغیه قبلی ندارد. یکی از این تغییرات مربوط به سال‌های ۱۴۰۳ و بعد از آن است که تعمیم تدریجی سوابق تحصیلی به پایه‌های یازدهم و دهم را مد نظر قرار داده است. به همین علت تاثیر سابقه تحصیلی پایه دوازدهم برای سال ۱۴۰۲ به صورت تاثیر قطعی (و نه تاثیر مثبت) از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد تقلیل یافته است تا از سال ۱۴۰۳ به بعد به تدریج میزان تاثیر قطعی به ۶۰ درصد افزایش یابد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: همان طور که در مصاحبه‌های مکرر دبیر محترم شورای عالی و اینجانب از تاریخ این مصوبه یعنی ۱۵ تیر ۱۴۰۰ و بعد از آن اعلام شده است، فلسفه اصلی این تصمیم، بها دادن به عمق یادگیری دانش‌آموزان عزیز و تقویت جایگاه نظام آموزش و پرورش کشور و جایگاه مقدس معلمان پرتلاش این بخش است که متاسفانه در سال‌های اخیر در سایه مهارت‌های تست‌زنی و کلاس‌های کنکور، گم شده و به تدریج در خطر اضمحلال کامل قرار گرفته بود. ضمنا بدیهی است که تعیین سرنوشت ۱۲  سال تلاش و تحصیل و سنجش‌های تشریحی داوطلبان عزیز در ۴ ساعت به صورت تستی و نه تشریحی، علاوه بر تحمیل هزینه‌های فراوان کلاس‌های کنکور، موجب اضطراب‌ها و اختلالات فراوان روانی بود که طی نظرسنجی‌های معتبر برای شورای عالی مسجل بوده است.

کبگانیان گفت: با آرامش کامل در سال تحصیلی آینده به یادگیری عمیق متون درسی رسمی پرداخته و برای اطلاع از ابعاد مختلف مصوبات فوق‌الذکر صرفا به بیانات دبیر محترم شورای عالی و اینجانب توجه نمایند. البته تا قبل از شروع سال تحصیلی کلیه جزئیات و آئین‌نامه‌های اجرائی مربوط به این دو مصوبه نیز توسط مسئولین اجرائی ذی ربط، یعنی وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای سنجش و پذیرش، اعلام خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد که منافع عظیم برخی سوداگران و مافیای کنکور باعث شده است که مرتبا با ایجاد تشویش اذهان دانش‌آموزان و برخی مسئولین محترم، با هرگونه اصلاح روش‌های قدیمی و رفتن به سمت شیوه‌های علمی و تعمیق یادگیری و سنجش تشریحی و عادلانه، مقاومت و کارشکنی کنند. در این رابطه مجددا به این موسسات محترم و متنفذین مرتبط با این موسسات توصیه می کنیم که روش‌های کاری خود را با این اصلاحات تطبیق دهند؛ بنابراین هرگونه شبهه‌افکنی و ایجاد تشویش اذهان دانش‌آموزان عزیز و خانواده‌های محترم موجب پیگرد قانونی خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.