علی خیرالدین، معاون فناوری وزارت علوم در مراسم تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: جلسهای را در سازمان پژوهشها داشتیم که چند درخواست مطرح شد. یکی از موارد بسیار مهم استفاده از ظرفیت دانشگاهها در زمینه نیازهای شرکت سایپا بود و آن روز ۳ دانشگاه صنعتی بابل، صنعتی اصفهان و سازمان پژوهشها ارائه داشتند.
خیرالدین گفت: به عنوان اولین قدم خوشحالم که تفاهم نامه امروز امضا شد و امیدوارم این تفاهم نامه ذیل تفاهم نامه قبلی باشد. ۱۵ سال است که عضو هیئت ممیزه دانشگاه بابل هستم و یکی از موفقترین دانشگاههای کشور در حوزه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است. همیشه در رتبه بندیهای تایمز و رتبه بندیهای معتبر دیگر دانشگاه صنعتی بابل جزء اولین ها است. شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده است و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها خودرو و سوخت فسیلی را تبدیل به خودروی هیبریدی کنیم و باید در راستای موتورهای برقی و خودران حرکت داشته باشیم.
معاون فناوری وزارت علوم گفت: در شرکتهای بزرگ خودرو حدود ۶ درصد از فروش این صنایع به آرمدین اختصاص داده میشود و نمیدانم که در کشورمان این رقم چند است.
خیرالدین گفت: بخش وسیعی از فروش صنایع را باید برای آرمدین در نظر بگیریم. در قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع و شرکتهای بزرگ هر عددی را که برای آرمدین سرمایه گذاری کنند، به عنوان اعتبار مالیاتی برای آنها حساب خواهد شد و حتی میتوانند آن را به سالهای آینده موکول کنند.
او گفت: توجه به پتنت و ثبت اختراع هم موضوع مهمی است و تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد. این عدد در کشورمان به شدت پایین است و امیدواریم که ایران خودرو و سایپا در این بخش به ویژه در بخش پتنت خارجی و اروپا وارد شوند.
خیرالدینگفت: دو خواسته دارم. یکی پردیس علم و فناوری در خودرو است. کشور چین حدود ۴۰ درصد پتروشیمی دنیا را در اختیار دارد و حدود ۴۰۰ پارک پتروشیمی و شیمی دارد؛ اما در ایران پارک تخصصی نداریم و از سایپا و ایران خودرو خواهشمندم که وارد این بحث شوند تا بتوانیم اولین پارک تخصصی را در حوزه خودرو افتتاح کنیم.
او گفت: فضایی در اختیارمان قرار گرفته و در تفاهم نامه ذکر شده است که بتوانیم پردیس علم و فناوری خودرو را ایجاد کنیم و پردیس شکل گیرد تا بتوانیم از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری استفاده کنیم.
معاون فناوری وزارت علوم گفت: مورد بعدی بحث بورسیه ها است که به شدت استقبال میکنیم و خواستاریم سایپا ظرفیت وزارت علوم را در بخش دانشجویی به عنوان بورسیه بپذیرد. مساعدت سایپا را در گرنت و دستیار فناوری خواستاریم تا دانشجویان ارشد و دکتری را در شرکتهای بزرگ صنعتی و دانش بنیان و واحدهای فناور مهمان کنیم و به آنها حقوق پرداخت خواهیم کرد. یعنی به دانشجویان کارشناسی یک میلیون تومان، ارشد ۲ و دکتری ۳ میلیون تومان تا در فرصت ۶ ماهه همزمان با تحصیل، کارآموزی انجام دهند و این موضوع در تفاهم نامه وزارت علوم ذکر شده بود.
خیرالدین گفت: در بحث سامامه نظام ایدهها و نیازها خواهشمندم که سایپا بتواند نیازهای مد نظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیتهای پارکهای علم و فناوری و شرکتهای فناور، دانش بنیان و دانشگاه و پژوهشگاهها استفاده کنیم. حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیئت علمی داریم که سایپا میتواند از این ظرفیت استفاده کند. اعتقاد دارم که بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم.