عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:سیاست ارزی گذشته به شکل نامنظم و حساب نشده تعلق می گرفت؛ بنابراین لازم بود تا اصلاح رویه به سمت قیمت تمام شده دارو اتفاق بیفتد، به نحوی که مصرف کننده واقعی متضرر نشود.

محمد خاتمی درباره حمایت مجلس از مردم برای استمرار دسترسی به داروی مناسب گفت: مجلس این اختیار را به دولت داده است تا در هر مقطعی از سال ۱۴۰۱ که زیرساخت های لازم فراهم شد، بتواند سیاست های ارزی دارو را بازنگری کند، به شرطی که قیمت ارائه شده به مردم از شهریور ۱۴۰۰ فراتر نرود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: دولت طرحی را به نام طرح دارویار آماده اجرا کرده است که در اصلاح رویه تغییر سیاست ارزی دارو قابل تقدیر است ما ملاحظاتی را نسبت به این موضوع داریم.

نماینده مجلس گفت: ارزان ترین دارو را در بین بسیاری از کشور های دنیا داریم و این موضوع از نظر تولید به تولیدکنندگان فشار وارد می کرد و همچنین سیاست ارزی گذشته به شکل نامنظم و حساب نشده تعلق می گرفت؛ بنابراین لازم بود تا اصلاح رویه ای به سمت قیمت تمام شده دارو اتفاق بیفتد، به نحوی که مصرف کننده واقعی متضرر نشود.

خاتمی  گفت: در کمیته داروی کمیسیون بهداشت و درمان از یک سال قبل به همراه سیاست گزاران امر بررسی های لازم صورت گرفت و نهایتاً این موضوع منجر شد که بخش تولید داخل در این مقطع نسبت به بازبینی سیاست های ارزی اتفاق مثبتی صورت گیرد.

او گفت: در تفاهم نامه ای که در بین اجزای مختلف ذی ربط دولت وجود دارد استناد شده تا بیمه ها بتوانند پوشش کامل به همه آحاد جامعه داشته باشند؛ چرا که بحث اجبار در بیمه شدن و اینکه دولت مکلف شده تا با اعتباری که در بودجه سال ۱۴۰۱ قرار داده شده همه مردم را بیمه کند، از این منظر که فردی فاقد پوشش بیمه در این سیاست ها نباشد؛ چرا که قیمت مناسب برای مصرف کننده فقط به شرط اجرا از طریق بیمه است که اتفاق می افتد.

خاتمی گفت: سازمان برنامه و بودجه همانطور که در این تفاهم نامه محور است پاشنه آشیل این طرح بوده و حتما باید حمایت های مالی خود را در قسمت آخر زنجیره سازمان های بیمه گر داشته باشد. 

او گفت:باید حدود ۴۰۰ قلم دارو که قبلا تحت پوشش بیمه نبوده اند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، حدود ۱۶۰۰ قلم دارو با کد ژنریک تولید داخل هستند و حدود ۱۴۰۰ قلم از آن برای شورای عالی بیمه ابلاغ شده تا قیمت گذاری جدید اتفاق بیفتد و بین ۲۰ تا ۳۰۰ درصد رشد قیمتی برای صنعت دارو اتفاق افتاده است که جنبه حمایت از صنعت دارد.  طبق مصوبه مجلس و طبق طرحی که دولت ارائه داده هیچ افزایش قیمتی نسبت به شهریور ۱۴۰۰ بنا نیست که اتفاق بیفتد. 

خاتمی گفت: بار پرداخت بیمه ها باید کاملا افزایش پیدا کند و پول آن را باید بیمه بدهد. برای کل سیاست ارزی دارو پیش بینی کرده ایم که ۸۰ هزار میلیارد تا ۱۲۰ هزار میلیارد به سبد بیمه ها اضافه شود تا اتفاقی در پرداخت مردم نیفتد. 

او گفت:مسئولیت سازمان برنامه این است تا حمایت های لازم از بیمه ها داشته باشد. نماینده سازمان برنامه و بودجه هم گفته است که ما بسیاری از بدهی های مربوط به بیمه را تسویه کرده ایم و بیمه ها باید جواب دهند که آیا این اتفاق افتاده یا خیر.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.