مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: طرح ژن درمانی برای درمان قطعی بیماران تالاسمی در کشور عملیاتی می‌شود.

مصطفی جمالی در نشست با مسؤولان و خیران شهرستان آمل گفت: ژن درمانی برای درمان بیماران مبتلا به تالاسمی یکی از مهمترین طرح‌های این سازمان در برنامه پنج ساله است که اجرای آن درمان قطعی بیماران تالاسمی به ویژه کودکان را به همراه دارد.

به گفته او اجرای این طرح در آمریکا بیش از یک میلیون دلار هزینه دارد و تکمیل این طرح کلان درکشور، نیازمندِ مشارکت و همراهی همه خیّران است.

تالاسمی از جمله بیماری‌های ژنتیکی است که در کشور‌های خاورمیانه شیوع بیشتری دارد و تخمین زده می‌شود که بیش از دو میلیون حامل بتا تالاسمی در ایران وجود دارد.

برای انجام ژن درمانی تالاسمی، ابتدا سلول‌های بنیادی خون از یک بیمار جمع آوری و با استفاده از تکنیک‌های آزمایشگاهی در خارج از بدن او ویرایش می‌شوند تا کد ژنتیکی سلول‌های بنیادی خون تغییر کند و تولید هموگلوبین جنینی مجددا از سر گرفته شود.

بعد از این مرحله دارو‌های شیمی درمانی به بدن فرد بیمار تزریق می‌شود تا زمینه‌ای برای سلول‌های جدید در مغز استخوان ایجاد شود و در مرحله آخر سلول‌های بنیادی خون که اصلاح ژنتیکی شده اند، به بیمار تزریق می‌شود.

هدف از ژن درمانی برای بیماران تالاسمی، افزایش تولید گلبول‌های قرمز جدید و سالم به منظور افزایش دائمی تولید هموگلوبین است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: طرح ژن درمانی از جمله طرح‌هایی با نیاز مالی زیاد است که ورود آن‌ها به عرصه کارآزمایی‌های نیازمند سرمایه گذاری همزمان بخش دولتی و خصوصی و خیران برای فراهم آوردن زیرساخت‌های آن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۹ تير ۱۴۰۱
ان شاء الله درمان بشه
Iran (Islamic Republic of)
توحید یوسفی
۱۲:۴۵ ۲۹ تير ۱۴۰۱
سلام من یک تالاسمی ام