محققان دانشگاه رایس با همکاری دانشگاه دوک و براون و کالج پزشکی بیلور موفق شدند با فعال کردن نورون‌های خاص از راه دور، حرکات مگس را کنترل کنند.

این فناوری که ترکیبی از مهندسی ژنتیک، نانوتکنولوژی و مهندسی برق است، مدار‌های عصبی را حدود ۵۰ برابر سریعتر از بهترین روش اثبات شده قبلی برای تحریک مغناطیسی نورون‌های تعیین شده ژنتیکی فعال می‌کند.

برای رسیدن به این هدف، محققان از سیگنال‌های مغناطیسی برای فعال کردن نورون‌ها استفاده کردند که به آن‌ها اجازه می‌داد موقعیت بدن مگس‌های میوه را که آزادانه در اطراف یک محوطه حرکت می‌کردند، کنترل کنند.

به گفته محققان، این توانایی برای فعال کردن سلول‌های انتخاب شده ژنتیکی در زمان‌های خاص ممکن است ابزار قدرتمندی برای مطالعه مغز، درمان بیماری‌ها و توسعه فناوری ارتباط مستقیم مغز و ماشین باشد.

فناوری جدید مبتنی بر مغناطیس‌زایی است، یک فناوری بیولوژیکی که شامل استفاده از میدان‌های مغناطیسی برای کنترل از راه دور فعالیت سلولی است.

این فناوری که از فعال‌سازی نورون‌ها از طریق میدان‌های مغناطیسی استفاده می‌کند، می‌تواند در موارد بیماری پارکینسون، اختلال وسواس فکری-اجباری یا حتی صرع استفاده شود و جایگزین الکترود‌هایی شود که در حال حاضر برای تحریک عمیق مغز استفاده می‌شوند.

فناوری بی سیم جدید همچنین سرعت کنترل از راه دور مغناطیسی را به سرعت مغز بسیار نزدیک می‌کند که امید به درمان‌های بدون جراحی را افزایش می‌دهد.

جاکوب رابینسون عضو دانشگاه رایس می‌گوید که هدف بلند مدت این کار ایجاد راه‌هایی برای فعال کردن مناطق خاصی از مغز در انسان برای اهداف درمانی بدون نیاز به جراحی است.

به طور خاص، رابینسون و تیمش در حال تلاش برای بازگرداندن نسبی بینایی به بیماران نابینا هستند.

بودجه پروژه MOANA توسط دارپا، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی، بخشی از وزارت دفاع ایالات متحده که مسئول توسعه فناوری‌های جدید برای استفاده نظامی است، تامین می‌شود.

یکی از اهداف اعلام شده دارپا ایجاد رابطی است که قادر به رمزگشایی فعالیت عصبی در قشر مغز و هدایت مجدد آن فعالیت در مغز شخص دیگر است، چیزی که قبلاً با مگس میوه به دست آمده است.

تحقیقات جدید تنها تلاش در این زمینه نیست، دانشمندان چینی در سال ۲۰۱۹ یک مغز انسان را به مغز موش متصل کردند و آن را برای ردیابی سیگنال‌های ارسال شده توسط مغز انسان برای خروج از پیچ و خم برنامه ریزی کردند.

در سال ۲۰۲۱ نیز محققان دانشگاه میامی نانوذرات الکترومغناطیسی را توسعه دادند که می‌تواند در جریان خون انسان گنجانده شود و می‌تواند به مغز برسد و فعالیت ذهنی فرد را ثبت کند و این اطلاعات را به یک کامپیوتر خارجی منتقل کند.

منبع: alkhaleej365

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار