وزیر هندی: «بندر چابهار» از مهم‌ترین مکان‌ها برای تجارت جهانی خواهد بود

وزیر کشتیرانی هند تاکید کرد بندر چابهار ایران به دلیل موقعیت خود به به قطب ترانزیت کالا و مرکزی برای تجارت جهانی تبدیل خواهد شد.

یک مقام ارشد دولت هند امروز (یکشنبه) در زمینه اهمیت «بندر چابهار» تاکید کرد این بندر یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود.

براساس گزارش اوت لوک ایندیا، «ساربادانا سونووال» وزیر بنادر و کشتیرانی هند در این خصوص گفت: «ارتباط بندر چابهار در ایران با دالان حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب، ارتباط با کشور‌های آسیای مرکزی و سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و روابط فرهنگی و سیاسی را تعمیق می‌بخشد».

این مقام ارشد دولت هند  همچنین گفت: «چشم انداز ما این است که بندر شهید بهشتی در چابهار را به یک قطب ترانزیتی تبدیل کنیم و آن را برای دسترسی به کشور‌های آسیای میانه پیوند دهیم.»

وزیر بنادر و کشتیرانی هند با بیان اینکه این بندر یک تاسیسات راهبردی است که می‌تواند آسیای مرکزی و جنوب آسیا را به هم متصل کند، گفت: «این بندر یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود.»

وی خاطرنشان کرد که این بندر شبکه لجستیکی منطقه را بهبود می‌بخشد و ابتکار مشترک را برای ایجاد یک کریدور حمل و نقل فراملی منطقه‌ای ترویج می‌کند که نه تنها تجارت هند بلکه تجارت جهانی را تقویت می‌کند.

برای هند، بندر چابهار یک پروژه بسیار حیاتی برای دسترسی دریا به افغانستان و کشورهای محصور درخشکی است، این بندر همچنین به عنوان یک مرکز ترانزیت تجاری برای منطقه، ارزشمند شناخت شده است. چابهار برای کشورهای محصور در خشکی منطقه، راهی اقتصادی تر و پایدارتر برای رسیدن به هند و بازار جهانی است.

افغانستان تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی، کالا‌هایی به ارزش ۷۴۰ میلیون دلار به هند صادر کرد. هند و افغانستان مرز مشترک ندارند و پاکستان، رقیب دیرینه هند، میان دو کشور واقع شده است. هند می خواهد با بندر چابهار پاکستان را دور زده و زمینه صادرات کالاهای خود به آسیای میانه را محیا کند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار