شورای اداری استان کرمان با حضور رئیس جمهور در سالن برق برای بررسی مصوبات سفر تشکیل شد.

استاندار کرمان در جلسه شورای معادن استان کرمان گفت: مرقد شهید سلیمانی مراجعه کنندگان زیادی دارد و  زیر ساخت‌ها مناسب نیست و نمی توانیم به طور شایسته  خدمات عمومی ارائه کنیم،  مصلی کرمان نیز سال‌ها بدون اعتبار مانده است که امیدواریم اعتبار لازم اتخاذ شود.

فداکار ادامه داد: شورای معادن به کرمان برگردد ظرفیت‌های مهم و بزرگ استان کرمان نیاز به سرمایه‌ زیادی دارد.

او افزود: کرمان بیش از ۶۵۰۰شهید دارد در بخش معدن و کشاورزی ۶۰درصد معادن دراستان کرمان وجود دارد و کشاورزی ما ۳بخش است که بخشی از آن درشرق استان و با محصول خرما است که یک محصول صادراتی است در جنوب محصولات جالیزی است که به خارج از کشور صادر می شود و پسته کرمان در شمال که ظرفیت های زیادی ایجاد کرده است.

فداکار ادامه داد: توسعه نامتوازن دراستان باعث  شده وضعیت اقتصادی استان در شرایط خوبی نداشته باشد کرمان ظرفیت های بزرگی دراختیار دارد که حذف شده و از رئیس جمهور تقاضا داریم تبصره ماده ۵شورای معادن به استان واگذار شود.

او گفت:بیش از ۲۰۰معدن غیر فعال در استان وجود دارد که باید پیگیری شود و معادن جنوب هم سربسته مانده و باید فکر اساسی شود تاتوسعه در جنوب دراستان متوازن شود.

فداکار افزود: حدود ۱۲۰کیلومتر سیل بند در استان نیاز است و هنوز بخشی از خسارت سیل گذشته به کرمان داده نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه درجلسه شورای اداری استان کرمان گفت: ۸ هزار موقوفه داریم ۴ هزار انتفاعی و ۴ هزار منفعتی ۷۵ هزار رقبه داریم ۸۰۰ نیت در موقوفه‌ها وجود دارد ۴۸ مدرسه علمیه در استان کرمان وجود دارد.

او گفت: درحوزه فرهنگی استان ما به دو جریان مقدس و ارزشی مواجه هستیم در سنوات اخیر یکی مرقد شهید سلیمانی فرمانده جبهه مقاومت در کرمان  است که کرمان را تبدیل به پایگاه مقاومت کرده است و نکته دوم مکتب شهید سلیمانی است که ۴۰ سال فعالیت شهید سلیمانی در کرمان می باشد.

رئیس جمهور

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی تصریح کرد: در استان کرمان شورای راهبردی شکل گرفته از مجلس، ده نماینده از دولت، استاندار و ریاست برنامه بودجه ومدیراطلاعات ورییس دادگستری و دادستان و برخی نهاد‌ها دیگر نیز نماینده دارند که این شورا دبیرخانه فعالی دارد.

او تاکید کرد: سی مسئله در هفت محور داریم دراین شورا، هرچند مصوبات شورا جایگاه قانونی ندارد، اما مجموعه تلاش کرده دست به دست هم داده تا مشکلات استان را رفع کنند.

حجت الاسلام جلالی نماینده رفسنجان وانار گفت: هنوز عمر دولت یک سال نشده کل استان‌ها سفر شده نشان از انقلابی بودن دولت دارد.

او بیان کرد: هر سال قطعی برق همه را به دردسر انداخته بود و ده هزار مگاوات از برنامه عقب بودیم.

حجت الاسلام جلالی تصریح کرد: طرح اصلاح اقتصادی اگر نبود با قحطی مواجه می شدیم و  قطعا مشکلاتی برای تامین کالا‌های اساسی مردم پیش می‌آمد.

او بیان کرد: آنچه فوریت دارد درخصوص خسارات سیل زدگی از بودجه حوادث غیرمترقبه فقط ۳۰۰ میلیارد تومان بخش آب رفسنجان آسیب دید و کل باغ های پسته ۲۰۰ هزار نفر کشاورز با مشکل مواجه هستند که باید سریعا بودجه به این امر اختصاص یابد.

زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت:  غرب استان را در سفر دوم مد نظر قرار دهید.

نماینده مردم کرمان وراور درمجلس بیان کرد: زحمات وتلاش‌های شما برای همه ما سرمشق بسیارخوبی است.

او تصریح کرد: بحث آب در کرمان، ۵۰۰میلیارد تومان بودجه جذب شده و ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن بر زمین مانده است من خواهش می‌کنم برای این مسئله توافقی بین اداره ابفای کرمان وقرارگاه امام حسن کشور انجام و فقط اعتبار آن تامین شود.

زاهدی گفت: اتباع بیگانه غیرقانونی فضای بسیار بدی در استان ایجاد کرده اند به شما اعلام شده در استان کرمان ده نفر به دست یک تبعه بیگانه به قتل رسیده اند خواهشا مطالبه جدی پیگیری شود مردم استان دغدغه زیادی در این زمینه دارند.

او ادامه داد: بعد از ۱۵ سال عملیات ساخت یک جاده در کرمان تمام نشده است. کشاورزی ما امهال وام‌های کشاورزی باید انجام شود پتروشیمی فجر کلنگ خورده، اما بانک پاسارگاد عقب نشینی کرده است.

رئیس جمهور

  نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان گفت: خدا را شاکریم که سفر ریاست جمهوری انجام شد ان شالله مصوبات هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

حجت الاسلام غضنفرآبادی بیان کرد: اقدام شجاعانه دولت را قدردانی می‌کنیم تلاش برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام، حضور مقتدرانه برای دفاع از ملت ایران در مذاکرات را قدردانی می‌کنیم.

او گفت: شرق استان کرمان، با مشکل جدی وام‌های بازسازی زلزله روبه رو است که مشکلات جدی برای مردم به وجود آورده است.

او بیان کرد: خشکیدگی ذخایر آبی استان باید جدی گرفته شود. جاده محمد آباد به جاسک ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

حق معادن را به کرمان بپردازید

پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در خواست داریم پروژه انتقال آب تسریع شده و با دستور شما برای ۲۲ بهمن انتقال آب ار خلیج فارس به کرمان انجام شود.

او تصریح کرد:عدم اجرای ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب کشاورزی ما را با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس گفت: تاکنون حتی یک ریال برای بیمه باغ داران پرداخت نشده است و برای خسارت سرمازدگی هیچ اقدامی نشده است.

پورابراهیمی بیان کرد:امروز بخش کشاورزی در کرمان وراوربا چالش جدی مواجه است و موضوع بعدی تعرفه برق چاه‌های کشاورزی است که کشاورزان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

او گفت: شورای عالی معادن اختیاراتش به استان کرمان برگردد شما اختیار تفویض را طبق قانون دارید در نتیجه از شما انتظار می‌رود اختیارات به استانداران بدهید درحالی که بخشی از این اختیارات در حال حذف است.

پورابراهیمی گفت: سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن ما بود که دو درصد آن هم برگشت نشد درحالی که ۱۵ درصد سهم ما بود که ۱۵ هزارمیلیارد تومان برآورد ما است.

او تصریح کرد: حاشیه نشینی در کرمان معضلی است وضعیت در همه محلات حاشیه‌ای خوب نیست، طرح جامع بنیاد مسکن باید اجرایی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه گفت: کل ذخایر معدن کشور ۵۷میلیارد تن است که ۸میلیارد تن آن در استان کرمان قرار دارد.

فاطمی امین افزود: اشتباهاتی در حوزه معدن داشته ایم  ازجمله تشخیص اولویت‌ها که در حوزه مس باید بیشتر از فولاد متمرکز می شدیم و اشتباه راهبردی بوده است و ۴۰درصد ذخایر در حوزه مس وجود دارد.

او گفت: بیش از ۲۰۰هزار میلیارد تومان در سال‌های آینده برای اشتغالزایی در صنایع سرمایه گذاری خواهدشد.

وزیر نیروگفت: اولین نیروگاه سیکل ترکیبی استان از انرژی‌های تجدید پذیر به بهره برداری رسید.

او تاکید کرد: در روز‌های اتی نیروگاه کلاس اف در کرمان به بهره برداری می رسد و اتصال به شبکه را انجام خواهیم داد و ۸۳ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان فعال خواهد شد.

مهرابیان گفت: ما اولین واحد نیروگاه صنایع را با عملکرد هفت ماه در سمنان به بهره برداری رساندیم رکورد بی نظیری بود که امیدواریم بتوانیم نمونه آن را درکرمان نیز داشته باشیم.

اومیزان برداشت آب استان را از منابع مختلف بیش از ۷ میلیارد مترمکعب ذکر کرد وافزود: منابع آب سطحی کم است و ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب از چاه‌ها برداشت می‌شود و وابستگی استان به منابع چاه‌ها عدد بالایی است.

او تصریح کرد: ۲۷۰ میلیون مترمکعب از این آب دربخش شرب و ۶ میلیارد آن در کشاورزی مصرف می‌شود وسهم کشاورزری بالای ۹۰ درصد است.

مهرابیان گفت: در شرق کرمان منابع آبی ازسد نساء تامین می شود در بم کارخط انتقال تمام شده منتظر تصفیه خانه هستیم در بقیه شهرستان‌ها دستور مناقصه صادرشده تا این خطوط آغاز شود ۲۰۰ روستا نیز در این مسیر آبرسانی می‌شود.

او گفت:مصمم هستیم برای رفسنجان و شهربابک از خط صنعت آب تخصیص بدهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: مصوبات خوبی برای استان کرمان آورده شده، اما چون استان وسیع و طرح‌های استان گران قیمت هستند ما خواهش می‌کنیم در دیار کریمان مصوبات را توسعه بدهیم وبرخی طرح‌های ضروری را لحاظ کنیم و ظرف یک هفته در مصوبه لحاظ شود.

وزیر جهاد کشاورزی هم دراین جلسه گفت: بیش از ۳۵۰۰ میلیاردتومان دراین سفر برای بخش کشاورزی استان در نظر گرفته شده است.

ساداتی نژاد با اشاره به خسارت‌های سرمازدگی و سیل دربخش کشاورزی استان، بر امهال وام‌های کشاورزان و پرداخت تسهیلات جدید تاکید کرد.

 پرداخت ۱۵ درصد سهم قانونی معادن به استان کرمان

حجت الاسلام رئیسی در جلسه شورای اداری استان کرمان گفت: ان شالله مصوبات سفر بعد از کارشناسی به همت  معاون اول ابلاغ و اجرایی می‌شود.

او گفت: ممکن است مواردی باشد که جز اولویت‌ها نباشد که اصلاح می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: امید که در این سفر بتوانیم اولویت‌ها را دنبال وبقیه مسائل را در دیگر سفر‌ها دنبال کنیم.

او تصریح کرد: بصیرت ، وفا و صبر را باید ازمکتب عاشورا یاد گرفت در تابلو عاشورا همه مظاهر عالیه انسانی نقش بسته که پیش روی انسان معاصرقرار دارد که چگونه زندگی کند.

رئیس هیات دولت افزود: یکی از مباحثی که روی آن کم کار شده رهنمود های مدیریتی عاشورا است.

حجت الاسلام رئیسی بیان کرد: هم مبدامشخص بود هم هدف از ابتدا واضح بود، با مدیریت اجرایی حضرت زینب(س) و برنامه ریزی دقیق کار انجام شد.

او تاکید کرد: تمام تلاش ائمه بقا عاشورا بود چرا که منشا تحول در دنیا شد.

حجت الاسلام رئیسی گفت: شورای معادن باید سریع و انقلابی عمل کند و حتی یک روز هم معطل کار نماند تا مشکلات موجود معادن استان کرمان برطرف شود

رئیسی درباره اتباع بیگانه گفت: تعیین وضعیت اتباع بیگانه در دستور کار قرار دارد و یک فرد که در ایران زندگی می‌کند؛ باید مشخص شود که به کجا می‌رود و شناسه دار باشد واین کار باید مدیریت شودو برای همین منظور تشکیل سازمان مهاجرین برای ساماندهی اتباع بیگانه در دستور اقدام است.

وی ادامه داد: بودجه حوادث غیر مترقبه را مد نظر داریم که خسارت‌ها را جبران و تامین شود.

رئیس جمهور کرمان را استانی گردشگری نام برد و افزود: بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی گردشگری مقاومت هم به آن اضافه شده و باید زیرساخت‌های آن مهیا شود تا مردم این که به استان می‌آیند؛ دچار مشکل نشوند.

وی رفع مشکلات حاشیه نشینی را از اولویت‌های استان دانست وافزود: البته باید اقتصاد روستا‌ها تقویت شود تا نیاز به مهاجرت نباشد.

رییس جمهور تاکید کرد: مصوبات سفر استان باید به جد دنبال و اجرا شود و کار معطل نماند، زیرا زمان مدیریت کوتاه است و فرصت خیلی سریع از دست خواهد رفت.

رئیسی درباره سیلاب جنوب کرمان هم گفت: جنوب کرمان سیل خیز است ومردم باران را تهدید می‌دانند و ترس دارند، این نشان می‌دهد زیرساخت‌ها آماده نیست وساخت سیل بند از اولویت‌ها است.

رئیس جمهور در مورد مشکلات کم آبی در استان کرمان هم گفت: مشکلات کم آبی کرمان و تنش‌های موجود باید پیگیری شود و انتقال آب از خلیج فارس و اقدامات داخلی استان باید در اولویت قرار گیرد و مردم بدانند ما پیگیر کار هستیم و قصد باز کردن گره کار آن‌ها را داریم.

وی گفت: تنها با روحیه جهادی مشکلات استان حل می شود و وضعیت امروز زیبنده استان کرمان نیست و این با کار و اقدام جدی مدیریتی اصلاح شدنی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار