سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیسجمهور در نخستین گردهمایی صاحبنظران و کارشناسان و معاونان پارلمانی وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی، خطاب به حاضرین در جلسه گفت: لازم است در سال دوم فعالیت دولت مردمی، در همه حوزهها ابتکار عمل را در دست گرفته و امور مربوط به رابطه دولت و مجلس و طرحها و لوایح را با برنامهریزی و حضور فعال و موثر پیش برد.
معاون امور مجلس رئیسجمهور، معاونان پارلمانی وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی را در دومین سال دولت، به حضور فعال و موثرتر در بررسی کارشناسانه طرحها و تدوین لوایح متقن و مورد نیاز کشور فراخواند و اظهار داشت: معاونان و مدیران امور مجلس، در مسیر تلاشهای شبانهروزی و بیوقفه دولت مردمی، حوزه نرمافزاری امور را بر عهده داشته و موظفند زمینه فعالیت پرشتاب دولت در خدمت به مردم را تسهیل و روان کنند.
معاون رئیسجمهور تاکید کرد: اینکه در قانونگذاری بر لایحه محوری تاکید داریم لازمهاش این است که تلاش، برنامهریزی و اقدام همهجانبه و مفیدی انجام داده و در ارائه لوایح مورد نیاز کشور پیشگام باشیم.
حسینی خاطرنشان کرد: در مجلس بعضاً در زمینه یک موضوع طرحهای متعدد و متنوعی وجود دارد که بعضا از الزامات اجرایی و کارشناسی لازم برخوردار نیستند و در صورت تصویب نهایی، در روند اجرا با اشکالاتی مواجه میشوند. از جمله این طرحها میتوان به طرح تقسیمات کشوری و اصلاح قانون جامع انتخابات اشاره کرد که ترجیح دولت ارائه لوایح جامع به مجلس است، برای نمونه در تشکیل استان جدید کرمان جنوبی طرحی در مجلس مطرح بود، ولی دولت به آن اکتفا نکرد و از سوی وزارت کشور لایحهای تقدیم دولت شد که قرار است به مجلس تقدیم شود.
معاون امور مجلس رئیسجمهور خاطرنشان کرد: درباره بحث افزایش تعداد نمایندگان مجلس براساس اصل ۶۴ قانون اساسی که سال ۱۳۶۸ در بازنگری قانون اساسی اضافه گردید، هر ۱۰ سال میتوان ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان افزود که در مجلس پنجم این کار را انجام دادیم و تعداد را از ۲۷۰ به ۲۹۰ رساندیم، ولی از آن موقع به بعد نمایندگان نتوانستند به دلیل اختلافنظرها در این زمینه به توافق برسند، اما اگر بر اساس نگاه جامعی با توجه به معیارها و شاخصهایی که در قانون ذکر شده است دولت به موضوع ورود پیدا کند و کار متقن، منسجم و جامعی ارائه دهد، میتواند وفاقی ایجاد کند و نمایندگان را متقاعد کند که همراهی نمایند، و این موارد از جمله نمونههای عینی است که اگر فعالانه عمل کنیم نتایج بهتر و مفیدی خواهد داشت.
حسینی افزود: در مورد قانون انتخابات هم اواخر هر دوره، نمایندگان با شتابزدگی طرحها و ایدههایی مطرح میکنند و غالباً هم به نتیجه مطلوب نمیرسد لذا لازم است از طرف دولت لایحه جامعی تدوین شود تا مدام نیاز به اصلاحیه نداشته باشد.
معاون امور مجلس رئیسجمهور با قدردانی از اقدامات و زحمات معاونان پارلمانی دستگاههای اجرایی اظهار داشت: انتظار داریم این همافزایی و همراهی بیشتر باشد و هرکسی به صورت جزیرهای کار خودش را انجام ندهد چرا که هر لایحهای آثار و تبعاتی دارد. باید درباره هر تصمیمگیری قانونی و حتی درباره آییننامه، دستورالعمل و بخشنامهها نیز همه جوانب مورد توجه قرار بگیرد تا متنی که در نهایت تصویب میشود دقیق و قابل اجرا بوده و تبعات منفی برای کشور نداشته باشد.
حسینی استفاده از ظرفیت علمی کارشناسان و صاحبنظران وزارتخانهها در کنار اساتید حوزه و دانشگاه را ضروری و مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: رئیسجمهور از ابتدا تاکید داشتند که دانشگاه پشتوانه فکری دولت است لذا این موضوع نباید در حد حرف باشد و باید آن را اجرایی و عملیاتی کنیم. پشتوانه یک طرح و لایحه باید نظرات علمی محققان و پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی باشد تا ضمن آشنایی اساتید و پژوهشگران با واقعیتهای جامعه، به واسطه نظراتشان برای گرفتاریهای جامعه نیز چارهاندیشی شود.
حسینی گفت: دولت کارنامه درخشانی در یکسال گذشته داشته و در بخشهای مختلف از جمله بهداشت و درمان، سیاست خارجی، اقتصاد، صنعت، کشاورزی و فعالیتهای عمرانی گامهای بلندی برداشته و کارنامه معاونان پارلمانی نیز بخش نرمافزاری دولت است تا طرحها و لوایح را ساماندهی و مسیر حرکت و اقدامات دولت را در خدمت هر چه بهتر، روان و تسهیل کنند.
معاون امور مجلس رئیسجمهور با اشاره به احادیث و روایاتی از ائمهاطهار علیهالسلام در خصوص اهمیت توجه به علم، تحقیق و اندیشه گفت: احادیث نورانی و مفاهیم بلند قرآنی در خصوص علم و اندیشهورزی برای این است که انجام همه امور با تفکر، تدبر و تامل همراه باشد و در غیراینصورت فایده چندانی نخواهد داشت و بدون تردید با مطالعه و تحقیق میتوان مرز دانش را گسترش داد. رهبر فرزانه انقلاب نیز این حدیث معروف را از مولی علی علیهالسلام بارها بیان کردهاند که العلم السلطان، علم مایه قدرت و اقتدار است. همچنین در روایات از علم به عنوان کنز یعنی گنج و سرمایه یاد شده است، کشوری میتواند پیشرفته باشد که به دانش، پژوهش و کار تحقیقاتی متکی باشد.
حسینی با بیان اینکه حکمرانی خوب نیازمند قانون مناسب و جامع است، گفت: اگر روند قانونگذاری درست انجام نشود در مسیر اجرا مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد و مرتب نیازمند اصلاحیه و تغییر خواهیم بود.
وی تاکید کرد: قانون نباید ابهام داشته باشد که هر کسی برداشت و تفسیر خود را داشته باشد و اگر به طور مثال مجلس در زمینه بودجه تصمیمی میگیرد باید منابع آن مشخص باشد در غیر این صورت قابلیت اجرا نخواهد داشت.
حسینی با اشاره به لزوم توجه به چالشها و آسیبهای قانونگذاری، وجود نگاه سیستمی و نظاممند در قانونگذاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: در قانونگذاری وجود نگاه بخشی و جزیرهای میتواند آثار و تبعات منفی فرهنگی، سیاسی و امنیتی داشته باشد و اگر برای موضوع مهمی مانند اصلاح نحوه توزیع یارانهها تبیین و زمینهسازی درستی انجام نمیشد، چه بسا شرایط سوءاستفاده و غائلهآفرینی دشمنان و بدخواهان فراهم میشد.
معاون امور مجلس رئیسجمهور افزود: ممکن است اهداف کسانی که قانون را مینویسند خیر و برای اصلاح امور باشد، اما عدهای که منافعشان به خطر میافتد ساکت ننشیند، لذا نیاز است که در تدوین قوانین جامعنگری وجود داشته و ابعاد مختلف و تبعات آن مورد توجه قرار بگیرد.
حسینی با اشاره به مشکل تورم قوانین و لزوم تنقیح قوانین و مقررات اظهار داشت: بعضی از آییننامههای موجود مربوط به حدود صد سال پیش است که باید پالایش و از رده خارج شوند تا هم مجریان احاطه کاملی پیدا کنند و هم افرادی که با آنها سر و کار دارند بتوانند به سهولت کار خود را انجام دهند. به جای اینکه تورم قانون داشته باشیم باید قانون متقن، جامع و همه جانبه نگر تهیه کنیم.
وی در ادامه توجه به اقتضائات زمان در قانونگذاری را حائز اهمیت دانست و گفت: اگر علم به اقتضائات و تحولات زمان وجود نداشته باشد در مقابل هجمهها و شبهات آسیبپذیر خواهیم بود. ضمن اینکه باید در نیازسنجی تقنینی نیز پیش قدم شده و قوانین مورد نیاز جامعه را تدوین کنیم و در این راستا باید هر دستگاه و وزارتخانهای بررسی کند که چه نیازهایی وجود دارد و بر اساس آن پیشنهاد تدوین قانون لازم را ارائه دهد.
معاون امور مجلس رئیسجمهور با تاکید بر اینکه بعد از گذشت چهار دهه استفاده از روش آزمون و خطا زیبنده نظام اسلامی نیست، اظهار داشت: در حالی که افراد اندیشمند و متفکر فراوانی در کشور وجود دارد نباید ضعف در قانون و مقررات وجود داشته باشد. اگر قانون مدام اصلاحیه بخورد و در جامعه تزلزل ایجاد کند، اعتمادی به قانون نخواهد بود و حتی ممکن است زمینهای برای افزایش فشارهای اجتماعی شود تا برخی قوانین مفید تغییر یابد.
حسینی استفاده از تجربه تاریخی و تجربه سایر کشورها را در ارتقای قوانین و کارآمدی و ماندگاری آن مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: باید به انتظارات دولت توجه داشت و زمانی که اعضای دولت و رئیس جمهور شبانه روز تلاش میکنند انتظار دارند که در هر بخشی، هر مدیری وظیفه و مسئولیتش را درست انجام دهد و با روحیه تحول خواهی و انقلابیگری دولت همسو و همراه باشد، در غیر این صورت باید جای خود را به کسی بدهد که به چنین روحیهای متعهد است.
در این مراسم، نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با تقدیر از اهتمام جدی دولت برای ایجاد تعامل حداکثری و موثر، پیشنهادات خود را برای تقویت هرچه بیشتر رابطه دو قوه ارائه داده و بر آمادگی مرکز پژوهشها بر همکاری با برنامههای معاونت امور مجلس تاکید کرد.
ادیانی معاون تقنینی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری نیز در سخنانی از برنامهریزیهای انجام شده برای استفاده از ظرفیتهای کارشناسی دستگاههای اجرایی و اساتید دانشگاه در خصوص ساماندهی موثر طرحها و لوایح خبر داد.