محسن ایزدی، کارشناس برنامه پیشگیری از حوادث گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بی شک تصویب و اجرای قانون محدودیت سرعت، عنصر اصلی مدیریت سرعت به عنوان بخشی از یک رویکرد یکپارچه با در نظر گرفتن کیفیت جادهها و حاشیه آن، وسایل نقلیه و آستانه تحمل انسان برای آسیب دیدگی است.
او گفت: به ازای یک درصد افزایش در متوسط سرعت، میزان خطر حوادث منجر به فوت چهار درصد و آسیب دیدگیهای شدید سه درصد افزایش مییابد. حتی کاهش اندک در سرعت وسایل نقلیه، اثرگذاری قابل ملاحظهای بر کاهش خطر حوادث کشنده و مصدومیتهای شدید دارد.
ایزدی گفت: همچنین به ازای ۵ درصد کاهش در متوسط سرعت، تعداد کشتههای حوادث ترافیکی میتواند تا ۳۰درصد کاهش یابد.
او با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد تلفات جانی در جادهها بر اثر تجاوز از سرعت مجاز رخ میدهد، گفت: حرکت با سرعتی در حدود ۱۰ کیلومتر بر ساعت بیش از حد سرعت مجاز، خطر تصادف در مناطق ورودی شهرها را چهار برابر میسازد.
ایزدی گفت: حرکت با سرعتی بیش از ۱۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به سرعت مجاز بزرگراه تنها باعث چهار و نیم دقیقه تفاوت در زمان سفر میشود که در این حالت، خطر تصادف در نواحی ورودی شهرها چهار برابر میشود.
کارشناس برنامه پیشگیری از حوادث گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: شدت تصادفات در سرعتهای بیشتر از ۹۵ کیلومتر بر ساعت و احتمال مرگ در سرعتهای بیشتر از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به شدت افزایش مییابد.
او مهمترین علتهای بروز تصادفات ناشی از عجله، شتاب و سرعت غیرمجاز در رانندگی را تکرار موارد رانندگی با سرعتهای غیرمجاز و عادی تلقی شدن آن و عادت خطرناک برخی رانندگان به آن موجب ایجاد اعتماد کاذب در راننده به توانایی خود میشود، اعلام کرد.
ایزدی همچنین گفت: عدم اطلاع از عواقب تصادف با سرعتهای بالاتر از سرعتهای مجاز و مطمئن، بی توجهی به سرعت مناسب در راههای کشور به ویژه در نواحی مسکونی که خطر برخورد با عابران و موتورسیکلت سواران را به همراه دارد و نیازمند افزایش احتیاط و توجه مضاعف رانندگان است.
او با اشاره به راهکارهای پیشگیری از تصادفات ناشی از عجله، شتاب و سرعت غیرمجاز در رانندگی، با در نظر گرفتن عواقب تصادفات ناشی از اضافه سرعت غیرمجاز، میتوان به این مقایسه دست یافت که آیا اندکی زمان حاصل از تعجیل و تخلف در مقابل خطر موجود اهمیت دارد؟
ایزدی گفت: مدیریت و زمانبندی انجام سفر به نحوی که نیاز به سرعتهای بالاتر از مقادیر مجاز نباشد.همچنین تمامی سرنشینان خودرو نسبت به سرعت غیرمجاز راننده دقت نظر داشته باشند و به راننده خاطی تذکر دهند، در مواجهه با رانندگان دارای سرعت غیر مجاز از آنها فاصله بگیرید.
او گفت: رعایت اصل تعدیل سرعت با شرایط و واقعیتهای پیش رو نیز میتواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. در انواع جادههای کشور (به جز آزادراه ها)، نواحی مسکونی و راهها در مجاورت هم قرار دارد و هر لحظه خطر برخورد با استفاده کنندگان آسیب پذیر راه همچون عابران و موتورسیکلت سواران وجود دارد؛ بنابراین رانندگان باید همواره سرعت خود را با شرایط موجود تطبیق داده و تعدیل کنند.