نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان یک به ۱۱۰ و بحرانی است

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه می تواند معلمانی بزرگ و با دانش تربیت کند .

رضا مراد صحرایی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، گفت که برای نسل آینده معلم تربیت می‌کنیم بنابراین اصول ما نیز باید برای آینده باشند.

او ادامه داد: از شیوه‌های سنتی تربیت معلمین باید به شیوه‌های مدرن برویم. مطلوب ما تربیت معلمی است که بر اساس ۶ ساحت سند تحول بنیادین در تمامی ساحت‌ها توانایی داشته باشد.

مراد صحرایی ادامه داد: مهمترین برنامه اصلاح ساختار دانشگاه است. تقویت نیروی انسانی دانشگاه برای ما مهم نیست و ارتقای نظام درسی از اهداف ما است. اصلاح پذیرش و جذب دانشجو معلم نیز یکی دیگر از اهداف ما است.

وی گفت: دانشگاه فرهنگیان کاستی‌های فراوانی دارد. از ابتدای حضور من ۱۰۰ هزار متر مربع به فضا‌های آموزشی اضافه شده و باید یک‌میلیون دیگر اضافه شود تا در مهر مشکلی نداشته باشیم.

او گفت: مهر دانشگاه‌ها را بر خلاف سال گذشته حتما حضوری آغاز خواهیم کرد.

او گفت: برنامه تربیت معلم باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد و برنامه درسی جدید انطباق آن با سند تحول بنیادین بسیار زیاد است. در حوزه نیروی انسانی دانشگاه در وضعیت بحرانی قرار دارد. اکنون تعداد اعضای هیئت علمی ۸۴۶ نفر است که یعنی نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان یک به ۱۱۰ است. جذب اعضای هیئت علمی از برنامه‌های مهم ما است که کار‌های آن نیز انجام شده است و به زودی عملی می‌شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ هزار دانشجو جذب می‌کند و امسال این عدد تا ۴۰ هزار نفر خوهد بود و همچنین در آینده دانشحویان در طول دوران تحصیل ۲ بار گزینش می‌شوند. تربیت معلم ۶ ساحتی تحت یک کارگروه ایجاد خواهد شد و هر دانشجو باید ۶ مهارت راکسب کند و فارغ‌التحصیلی این افراد کسب این مهارت‌ها بستگی دارد. کیفیت بخشی به آموزش، از اهداف ما است و از آغاز مهر تمام رشته‌ها حضوری است.

مراد صحرایی گفت: امکانات رفاهی دانشگاه فرهنگیان بسیار پایین است و تمام تلاش خود را می‌کنیم که در سال جدید وضعیت بهتری را داشته باشیم.

او ادامه داد: در حوزه آموزش، علاوه بر کسب مجوز جذب هزار دکتر معلم به عنوان هیئت علمی، کار‌های فراوانی انجام شده که مهمترین آن ایجاد ه‍یئت ممیزه در دانشگاه است.

او گفت: اساتید بازنشسته می‌تواند امکان حضور در دانشگاه را داشته باشند. یکی دیگر از کار‌های ما طرح کاهش دوران کارشناسی به ۳ سال است که در سال تحصیلی کنونی اجرایی خواهد شد. نهضت ملی تولید کتاب‌های درسی از مهر ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و شیوه آموزشی یک پارچه دو معکوس در دانشگاه فرهنگیان می‌شود.

او ادامه داد: در دانشگاه فرهنگیان باید از ظرفیت تمام دانشگاه‌های کشور استفاده کنیم، در دانشگاه فرهنگیان باید شیوه‌های آموزش را تغییر دهیم به روز باشیم.

صحرایی افزود: دانشجویان سال سوم ما که به ترم ۷ می‌روند به دلیل تامین نیاز آموزش و پرورش اول مهر ملحق خواهند شد به کلاس‌های درس تا نیاز مهم کشور حل شود.

او گفت: در حوزه سیاستی اهتمام ما این است که دانشگاهی چابک داشته باشیم و برای همین طرح هدف و هوشمند سازی را در دستور کار خود قرار دادیم.

او گفت: اساس نامه دانشگاه فرهنگیان ما. ا متکلف به بهینه سازی نیروی انسانی آموزش و پرورش کرده است و متاسفانه در این موضوع غفلت شده است.

او گفت: در طرح رتبه بندی به صلاحیت حرفه‌ای توجه شده و دانشگاه نا از همین امسال آزمون نایی برای این صلاحیت‌ها برگزار خواهد کرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

کاهش دوران مقطع کارشناسی به ۳ سال به چه شکل اجرایی می‌شود؟

طرح‌کاهش دوران کارشناسی به ۳ سال به معنی کم شدن زمان تحصیل است و هیچ کاهشی در تعداد واحد‌های آن‌ها وجود دارد و پیش بینی می‌کنیم سالی ۳ ترم را برای آن‌ها بگذاریم و اثر گذاری را در کلاس‌های خود بیشتر کنیم و کاهش دوران آموزشی در این مسیر هدف ما است.

این‌کار را تنها برای آموزش ابتدایی اجرایی خواهیم و بعد از یک دوره و پس از کارشناسی‌های مختلف برای سایر دوره‌ها نیز اجرایی می‌شود.

کم شدن هزینه خوابگاه از دانشجویان، دانشگاه فرهنگیان به چه شکل است؟

این شیوه موضوع کسر از حقوق مشهور شده است و طبق قانون بخشی از هزینه‌ها از محل حقوق دانشجو‌ها کسر می‌شود که براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۴۵ درصد است.

متاسفانه امسال با وجود این مبلغ کسر شده با ۷۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه هستیم.

امیدواریم بودجه مناسبی برای دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شود.

کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش چه مقدار است؟

دانشگاه فرهنگیان در ۲ موضوع نقش کلیدی دارد. اولی استخدام‌های سال‌های گذشته است و این افراد تا شرایط حرفه را کسب نکنند از دانشگاه‌های ما نخواهند رفت.

آموزش و پرورش در سال جدید نزدیک به ۱۰۰ هزار دبیر نیاز دارد که به شکل‌های مختلف وزارت خانه آن را تامین می‌کند و ما آمادگی داریم معلمینی که استخدام می‌شوند یه شکل فشره تحت آموزش‌های ما قرار گیرند و مدرک خود را کسب کنند.

ما اعلام آمادگی می‌کنیم حاضریم ۳۰ هزار معلم را از بین دانشگاه‌های کشور شناسایی کنیم و در فرآیند مهارت آموزی قرار دهیم و یکسال آینده در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم.

افزایش سن ورودی‌ها به دانشگاه فرهنگیان آیا به بالای ۲۴ سال افزایش پیدا می‌کند؟

او گفت: ۹۵ درصد پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان بین ۱۸ تا ۲۲ سال هستند و ما نمی‌توانیم برای ۵ درصد سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را افزایش دهیم و از لحاظ کارشناسی نیز‌ای انر چندان مناسب نیست.

توضیحاتی درباره جامع شدن دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان شامل ۶۴ پردیس و ۳۴ مرکز است. در این طرح پیشنهاد آن است که دانشگاه فرهنگیان را در استان‌ها داشته باشیم و همه چیز طبق یک نظام اداری مشخص انجام شود.

پذیرش معلمین معلولین به چه شکل است؟

در قانون سهمی برای این‌موضوع قرار داده نشده است، تا جایی که اطلاع دارم در مصاحبه‌ها معلولین به سمت دیگر هدایت می‌شوند مگر این که معلولیت آن‌ها محدود کننده برای تدریس نباشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار