۹۸ درصد زیره سبز کشور در سبزوار تولید می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت:حدود ۹۸ درصد زیره سبز تولیدی کشور را سبزوار پوشش می‌دهد که به دلیل رشد کوتاه مدت و مصرف کم آب، محصولی ارز آور و مفید را برای شهرستان سبزوار به ارمغان آورده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: طلای سبز دیار سربداران (زیره سبز) به دلیل مرغوب بودن و میزان صادرات، نه تنها در ایران بلکه در جهان حرف اول را می‌زند.

علی اصغر امانیان با بیان این که سبزوار به لحاظ موقعیت تجاری و بازرگانی در بین شهر‌های استان خراسان رضوی از جایگاه ممتازی برخوردار است و در تجارت خشکبار، زیره، پنبه، زعفران و... شهرتی جهانی دارد، افزود: زیره سبزوار از ارزش صادراتی بسیاری برخوردار است و از آن جایی که نمونه‌های مرغوب از هر محصول تولیدی در بیشتر مواقع بهترین‌ها برای صادرات آن محصول هستند، زیره سبزوار به دلیل کیفیت بالا به محض ورود به بازار‌های جهانی، جایگاه بسیار بالایی را به دست آورده است.

وی افزود: به دلیل کشت این محصول به صورت پرورشی و وسواس خاصی که در برداشت آن صورت می‌گیرد، به قطع و یقین می‌توان آن را از باکیفیت‌ترین‌ها دانست.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با بیان این که حدود ۹۸ درصد زیره سبز تولیدی کشور را سبزوار پوشش می‌دهد که به دلیل رشد کوتاه مدت و مصرف کم آب، محصولی ارز آور و مفید را برای شهرستان سبزوار به ارمغان آورده است، افزود: سطح زیر کشت زیره سبز این شهرستان هم اکنون هزار و ۸۰۰ هکتار است که به صورت یک ساله کشت می‌شود، اما این سطح هر سال با توجه به میزان بارندگی افزایش یا کاهش می‌یابد.

امانیان تصریح کرد: میانگین عملکرد در هکتار ۸۰۰ کیلوگرم است، اما پیش بینی شده، تولید در سال زراعی آینده به حدود ۲ هزار تن برسد که از این میزان حدود ۹۵ درصد با برند سبزوار به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شود.

وی با اشاره به این که شهرستان سبزوار از گذشته به عنوان بارانداز محصولات کشاورزی از جمله زیره در کشور بوده است، گفت: این شهرستان با دارا بودن دو کارخانه زیره پاک کنی و برند جهانی با نام سبزوار، خرید، سورت و بسته بندی این محصول را انجام می‌دهد و سالیانه بیش از ۴ هزار تن زیره به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سبزوار را گامی موثر در ارتقای تجارت محصولات ارزآور دانست و افزود: بیش از ۹۰ درصد تولیدات زیره کل کشور توسط کارخانه‌های موجود در سبزوار خریداری و صادر می‌شود بنابراین آماده سازی زیرساخت‌های شهرستان و منطقه برای صادرات این محصول و ایجاد منطقه آزاد می‌تواند گامی بسیار موثر در راستای ارتقای تجارت محصولات ارزآور باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.