هرسال رسیدن مهر شور و شوقی وصف ناپذیر را به همه هدیه می‌کند.

پاییز بوی مدرسه می‌دهد، بوی کیف و کتاب نو و مداد‌هایی که تا به حال تراش نخورده اند، بوی کلاس‌های رنگ شده، نیمکت‌های تازه و آدم‌های جدیدی که قرار است ۹ ماه همکلاسی هم باشند.

پاییز بوی مدرسه می‌دهد، چه فرقی می‌کند که این مدرسه در خاطرات سال‌های سال پیش ما جامانده باشد و غبار زمان برف پیری را در چهره آدم‌های آن نشانده باشد؛ پاییز بوی مدرسه می‌دهد حتی اگر معلم‌های دوران ابتدایی ات حالا نباشند و همبازی‌های شاداب دوران کودکی ات هر کدام در گوشه‌ای مشغول گذران زندگی اند.

در این روز کودکان قد و نیم قدی را می‌بینی که با لباس‌های یک شکل خیابان بی منظره دیروز را پر از حجم زندگی کرده اند؛ همین مهم است که صدای سر وصدای بچه‌ها را از مدرسه انتهای کوچه می‌شنوی و با صدای توپشان در دل زمان سفر می‌کنی و رویا‌های روز‌های رفته را مرور می‌کنی.

سال تحصیلی که آغاز میشود همه آبشار‌ها با کودکان کلاس اولی صدای آب را می‌کشند و باد‌ها صدای ابر‌ها را با باران پخش می‌کنند.

مهر ماه رویش جوانه‌های امید، فصل خواندن و نوشتن، فصل مهر فصل آشنایی با خدا، فصل خوشه چینی ستاره‌ها از راه رسید.

دانش آموزان

آفتاب پاییزی و صدای خنده بچه‌ها همه جا رو پر کرده، باز زنگ تفریحه و باز هم زنگ شادی توی حیاط مدرسه، چه لحظه‌های زیبایی، چه زیباست تفریح بعد از خواندن و نوشتن، چه زیباست دست در دست همکلاسی‌ها لحظه‌های مدرسه را نفس کشیدن و آن‌ها را توی دفتر خاطرات ثبت کردن.

کاش همیشه دانش آموز می‌ماندیم! کاش هر سال، اول مهر که می‌شد، همین طور هیجان زده، منتظر صدای زنگ آغاز سال تحصیلی جدید، در پوست خود نمی‌گنجیدیم.

بسیج تمام امکانات اداری برای بازگشایی مدارس خراسان شمالی

استاندار خراسان شمالی گفت: باید تمام امکانات اداری برای بازگشایی مدارس استان خراسان شمالی بسیج شود.

محمدرضا حسین‌نژاد بر ضرورت بسترسازی فضا‌های آموزشی برای اجرای پروژه مهر، کمک دهیاری‌ها به مدارس روستایی تاکید کرد و اظهار داشت: زیربنای اجرای تمام امور در کشور توجه به حوزه آموزش و پرورش است.

او با اشاره به اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم، افزود: همه دستگاه‌های اجرایی متولی با دید قوی‌تر نسبت به آموزش و پرورش استان در اختصاص فضای آموزشی برای اجرای پروژه مهر توجه خاصی انجام دهند.

استاندارخراسان شمالی گفت: استحکام بنا در مدارس دارای اولویت است بر این اساس سازمان نوسازی موظف است در گام اول استحکام بنای مدارس غیردولتی را تایید کند.
حسین‌نژاد گفت: در ساختمان‌های جدید نیز ممکن است اصول اولیه استحکام بنا رعایت نشده باشد لذا این موضوع هم مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

استاندار در خصوص مساعدت و تسریع در کمک دهیاری‌ها به مدارس روستایی نیز گفت: در چارچوب قانون به مدارس روستایی کمک‌های لازم در راستای ارتقای آموزشی انجام شود.

تهیه لباس فرم مدارس خراسان شمالی "الزامی" نیست

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: الزامی برای تهیه لباس فرم جدید در مدارس استان خراسان شمالی وجود ندارد.

او گفت: توصیه آموزش و پرورش مبنی بر استفاده از البسه فرم سال‌های گذشته در صورت موافقت انجمن اولیا، به مدارس استان ابلاغ شده است.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان خراسان شمالی گفت: در دو سال شیوع کرونا و تعطیلی مدارس دانش‌آموزان قطعاً تغییر سایز داشته و لباس‌های گذشته نیاز به تعویض دارد البته الزامی برای لباس فرم وجود ندارد.

درخشانی گفت: تصمیم انجمن اولیا در مدارس لازم‌الاجرا است و این موضوع به شورای مدرسه و انجمن اولیا تفویض شده است.

ثبت نام بیش از ۳۸ هزار کلاس اولی و پیش دبستانی در خراسان شمالی

معاون ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: ۳۸ هزار و ۵۳۲ دانش آموز پایه اول و پیش دبستانی ثبت نام شده اند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۶۰۴ دانش آموز کلاس پایه اول و مابقی پیش دبستانی است.

عصمت بدخشان گفت: از این تعداد ۱۰ هزار و ۱۱۶ نفر دانش آموز پسر و ۹ هزار و ۴۸۸ دانش آموز دختر پایه اول هستند.

در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ تعداد دانش آموزان پایه اول نسبت به سال گذشته ۵۸ نفر افزایش خواهد داشت.

او گفت: برای ورود به پایه اول دبستان باید ۶ سال تمام، (متولدین ۲ مهر ۹۴ تا یک مهر ۹۵) است.

ارتقاء سرانه آموزشی خراسان شمالی


۵۸ مدرسه به مدارس خراسان شمالی طی سال تحصیلی جدید افزوده می‌شود.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان شمالی گفت: طی سال تحصیلی جدید ۵۸ مدرسه به مدارس این استان افزوده می‌شود.

مدرسه

امین فلاح گفت: ۵۸ مدرسه دارای ۲۲۳ کلاس درس خواهند بود که دانش آموزان از سال تحصیلی ۱۴۰۱ از آن‌ها استفاده خواهند کرد.

او گفت: با افزوده شدن این کلاس‌های درس، تعداد مدارس استان به یک هزار و ۶۰۰ مدرسه و هفت هزار و ۶۰۰ کلاس درس خواهد رسید.

فلاح گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین چالش‌های حوزه آموزشی در این استان وجود مدارس دونوبته است.

او گفت: از سوی دیگر متاسفانه بیشترین مدارس دونوبته در شهر بجنورد قرار دارند که به دنبال رفع این مشکل هستیم.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان شمالی گفت: مدیر کل نوسازی مدارس خراسان شمالی گفت: سرانه آموزشی در شهرستان‌های گرمه و بجنورد کمتر از استاندارد کشوری و استانی است.

او گفت: طی سال گذشته در شهرستان گرمه پروژه ۲ هزار متر مربعی فنی و حرفه‌ای و پروژه ۹ کلاس درس رضوان با مساحت ۱۵۰۰ متر مربع آغاز شد.

فلاح گفت: علاوه بر آن طی امسال نیز ۳ پروژه محرومیت زدایی در این شهرستان اجرایی شده که با تکمیل پروژه‌های مذکور، میانگین فضای آموزشی در این شهرستان از میانگین استانی بالاتر خواهد رفت.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان شمالی گفت: علاوه بر آن در این شهرستان یک پروژه روستایی نیز با کمک خیران در حال انجام است.

او گفت: سرانه فضای آموزشی در گرمه ۵.۱ درصد است که با تکمیل این پروژه‌ها به ۵.۵ درصد خواهد رسید.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان شمالی در ارتباط با اجرای پروژه‌ها در شهرستان بجنورد نیز گفت: از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان، دو پروژه ۱۵ کلاسه دبیرستان عصمت و ابوریحان بیرونی که هر یک ۴۰۰۰ متر مربع فضا دارد، اجرا شد.

فلاح گفت: مدارس ابوریحان بیرونی و عصمت، مدارسی هستند که در زلزله سال ۹۶ آسیب دیده بودند.

به گفته‌ی فلاح مدرسه ۶ کلاسه سیساب، ۱۵ کلاسه مرکز پژوهشی، ۱۲ کلاسه حیات طیبه، ۲ کلاسه کلاغ آشیان، ۱۲ کلاسه حصارگرمخان، خوابگاه استثنایی و استخر آموزشی از جمله پرژه‌های استانی حوزه نوسازی مدارس است که مهرماه امسال به بهره برداری می‌رسد.

به گفته مدیر کل نوسازی مدارس خراسان شمالی این پروژه‌ها در مهر ماه سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

او گفت: پروژه ۱۲ کلاسه مدرسه عدالت نیز در شهر بجنورد اجرایی شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان شمالی ساخت مدارس در روستای گریوان، بیدک، کلاته محمد علی پهلوان از دیگر اقدامات در دست اجرای است که برای مهرماه ۱۴۰۲ افتتاح می‌شود.

فلاح گفت: با افتتاح پروژه‌های در دست اجرا، سال آینده تغییرات قابل توجهی در فضا‌های آموزشی استان بوجود می‌آید.

تشدید نظارت بر بازار خراسان‌شمالی در آستانه بازگشایی مدارس

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: نظارت بر فعالیت واحد‌های صنفی این استان به ویژه فروشگاه‌های عرضه کیف، کفش و لباس در آستانه بازگشایی مدارس تشدید می‌شود.

ناصر فخرموحدی گفت: لوازم التحریر، لباس فرم مدارس، کیف و کفش و پوشاک از جمله کالا‌های مورد نیاز خانواده‌ها در آستانه بازگشایی مدارس است که برای جلوگیری از تخلفات اقتصادی، نظارت بر بازار این کالا‌ها بیشتر می‌شود.

او گفت: بازرسان اصناف استان در این بازرسی‌ها با تخلفاتی همچون گران فروشی، کم فروشی، درج نکردن قیمت، عدم صدور فاکتور، تبلیغ خلاف واقع و حراج غیر قانونی برخورد می‌کنند.

لوازم التحریر

فخرموحدی گفت: در این زمینه باید مشکل کمبود بازرس در بازار جبران شود که با هماهنگی‌های انجام شده و با استفاده از توان نیرو‌های بسیجی این کمبود جبران می‌شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: تا پایان شهریورماه جاری به تدریج ۲۰ نفر به شمار بازرسان استان افزوده می‌شود.

نویسنده گزارش اکرم دانش طلب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.