معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: باید برای داشتن سالمندان سالم برنامه ریزی کرده و زیر ساخت‌های لازم را انجام دهیم. باید سالمندان را آموزش دهیم.

حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت در همایش روز جهانی سالمند گفت: موضوع سالمندی باید از گفتمان سازی خارج و به سمت عملیاتی شدن برنامه‌ها برود. پنجره جمعیتی در حال بسته شدن است. ده و نیم درصد جمعیت کشور را سالمندان هستند.

او گفت: باید برای داشتن سالمندان سالم برنامه ریزی کرده و زیرساخت‌های لازم را انجام دهیم. باید سالمندان را آموزش دهیم. پزشک خانواده در زمینه سالمندان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. امیدوارم با اجرای کامل طرح پزشک خانواده شهری در زمینه غربالگری و شناسایی بیماران به خصوص در بین سالمندان کار‌های خوبی انجام شود. باید هرچه سریع‌تر طرح پزشک خانواده اجرا شود.

او ادامه داد: باید برنامه ریزی دقیق تری در حوزه سالمندی در کشور انجام شود و در این خصوص باید از ظرفیت محله محوری استفاده بهینه‌تری کرد.

او گفت: باید در حوزه میانسالی سالم برنامه ریزی کنیم تا سالمندان تندرست و سالمی داشته باشیم. معتقدم که سطح سواد سلامت باید ارتقاء پیدا کند.

۳٠ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند

حمیدرضا خانکه، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی گفت: ساختار جمعیتی در حال تهدید شدن است و در آینده نزدیک ۳٠ درصد از مردم کشورمان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

به گفته وی سند ملی سالمندان در کشور تدوین شده است.

او گفت: دانشگاه علوم توانبخشی دارای دو بیمارستان تخصصی و سه مرکز پزشکی و توانبخشی تحت پوشش است. در حال حاضر ۳٠ میلیون نفر نیازمند خدمات توانبخشی در کشور هستند.

۶۰ درصد از سالمندان کشور مستقل زندگی می‌کنند

محمد علی محسنی بند پی، رئیس فراکسیون سالمندان مجلس گفت: بار سنگین ناشی از جمعیت سالمندی را در آینده باید تحمل کنیم.

به گفته وی در سال ۲۰۵۰ میلادی بالای ۳۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد.

او گفت: ۴۰ تا ۶۰ درصد از سالمندان ما به طور مستقل زندگی می‌کنند؛ در حالی که در کشور‌های پیشرفته بالای ۸۰ درصد از سالمندان به صورت مستقل هستند.

او گفت: گیلان و مازندران جزء استان‌های پیشرو در سالمندی هستند و زنان سالمند کشور تنها‌تر از مردان مسن بوده و زندگی می‌کنند. مجلس مصر در پرداخت و اختصاص یک درصد از ارزش افزوده سهم وزارت بهداشت بوده است.

او افزود: اگر مجلس پیگیر نسخه نویسی الکترونیکی نبود، این بستر و زیرساخت‌های آن در کشور به خوبی فراهم نمی شد.

علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: در حال حاضر کیفیت و امید به رندگی در حدود هشت سال افزایش پیدا کرده است و کاهش نرخ ازدواج و موالید باعث بسته شدن پنجره جمعیتی خواهد شد.

او افزود: سالمندی جدا از زندگی ما نیست و موضوع معیشتی سالمندان از مشکلات آن‌ها خواهد بود. آینده سالمندان برای سازمان بهزیستی مهم است. ۳۵ سال آینده جمعیت ما را سالمندان تشکیل خواهند داد و باید به زیرساخت‌های شهری و امکانات زندگی سالمندی توجه لازم شود.

قادری گفت: باید در بودجه‌های اختصاص یافته در حوزه سالمندی نگاه کارشناسی انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار