هفت طرح آب محور برای کشت ذرت علوفه‌ای در استان قزوین اجرایی شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: هفت طرح آب محور با هدف مصرف بهینه آب برای کشت ذرت در این استان اجرایی شده است

 حسن جلیلوند مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : مهم‌ترین طرح آب محور که در حوزه کشت ذرت علوفه‌ای متعلق به تغییر آرایش کشت به مساحت ۲ هزار هکتار است.

وی اضافه کرد: در طرح تغییر آرایش کشت که به عنوان مهم‌ترین طرح در استان اجرایی شده است، مصرف نوار تیب برای آبیاری مزارع ذرت علوفه‌ای تا ۵۰ درصد و مصرف آب تا ۳۰ درصد نسبت به روش‌های متداول کاهش یافته است.

جلیلوند با بیان اینکه تاکنون از سطح هشت هزار و ۸۵۰ هکتار ذرت علوفه‌ای در استان قزوین برداشت شده است، گفت: سطح زیر کشت این محصول در سال جاری ۲۹ هزار و ۳۵۰ هکتار بوده که نسبت به سال قبل (۲۳هزار هتکار) ۲۵ درصد افزایش داشته است.

این مسئول بیان داشت: میانگین برداشت این محصول در استان قزوین ۵۵ تن در هکتار است که برآورد می‌شود تا پایان برداشت این محصول (مهرماه جاری) یک میلیون و ۶۱۴ تن از این محصول برداشت شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید نباتات علوفه‌ای تابستانه و پاییزه به خصوص ذرت علوفه‌ای است که باید این محصول استراتژیک با کمترین میزان مصرف آب و با عملکرد بالا دنبال شود.

جلیلوند یادآور شد: ذرت علوفه یکی از منابع مهم غذائی در بیشتر دامپروری محسوب می‌شود تا برای خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد.

وی یادآور شد: بیشترین ماده خشک نسبت به سایر گیاهان، داشتن سطح مناسبی از کربوهیدارات‌های محلول در آب برای یک تخمیر رضایت بخش و ارزش غذایی بسیار بالا در صنعت دام و طیور از دلایل اهمیت کاشت ذرت علوفه‌ای است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.