فیروزآبادی، رئیس جهاد دانشگاهی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره قطار ملی گفت: سیستم پیشران قطار متروی جهاد دانشگاهی به طور کامل در داخل کشور تولید میشود و جهاد دانشگاهی دانش و توانایی تولید کامل سیستم پیشران قطار را کاملا در اختیار دارد. البته که بحث واگن و طراحی قسمت داخلی آن بر عهده دیگر بخشها است.
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: سیستم پیشران جهاد دانشگاهی در حال گذراندن آزمایشگاهها واستاندارد سازی است.
او گفت:خواسته ما از مسئولین کشور این است که ظرفیتی که با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۹۷ الان به بار نشسته است، دیده شود و از آن استفاده کنند تا بتوانند حمل و نقل عمومی را توسعه دهند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: اکنون ما آماده واگذاری تکنولوژی و مشارکت با سازمانها و نهادها، پیگیر این پروژه با وزارت صمت، شهرداری و مپنا هستیم.
یکی از مهم ترین بخشهای قطار مترو، طراحی و ساخت سیستم رانش آن است که از آن به عنوان مغز و قلب یک قطار مترو هم یاد میشود.
پیشتر سورنا ستاری، معاون وقت علمی و فناوری ریاست جمهوری در فرودین ۱۴۰۰ از قطار ملی رونمایی و اعلام کرد: در این پروژه در عرض ۱۸ ماه، ۷ واگن که یک رام قطار را تشکیل میدهند، با تلاش ۱۸ شرکت دانش بنیان، جهاد دانشگاهی، مپنا و واگنسازی تهران داخلیسازی شدند و دانش فنی و طراحی آن به حدود ۸۵ درصد داخلیسازی رسیده است که سهم ۲۵ الی ۳۰ درصدی شرکتهای داخلی از دانش طراحی، تولید و تأمین قطعات قطارهای مترو به ۸۵ درصد افزایش پیدا کرده است.