اختلالات در میکروبیوم روده با نرخ بقای کمتر برای افرادی که تحت پیوند کلیه و کبد قرار گرفته اند مرتبط است.

دانشمندان هلندی نمونه‌های مدفوع بیش از ۱۰۰۰ گیرنده پیوند کلیه و کبد را مطالعه کردند تا بدانند چگونه تعادل میکروب‌ها در میکروبیوم روده بر بقای پس از پیوند تأثیر می‌گذارد.

محققان دریافتند دیس بیوز میکروبیوم روده - اختلال در تنوع میکروبی - با افزایش مرگ و میر پس از پیوند اعضای بدن جامد مرتبط است.

میکروبیوم روده از هر دو میکروب مفید و مضر تشکیل شده است: باکتری ها، ویروس‌ها و قارچ ها.

مزایای سلامتی در سراسر بدن از تعادل سالم این جوامع میکروبی در روده ناشی می‌شود.

با این حال، جوامع زنده ساکن نیستند. آن‌ها در پاسخ به رژیم غذایی، احساسات، ورزش، جراحی و قرار گرفتن در معرض دارو‌ها در نوسان هستند.

مطالعات گذشته نشان داده است که دریافت کنندگان پیوند سلول‌های بنیادی در صورت مواجهه با اختلالات در میکروبیوم روده، خطر مرگ و میر بیشتری دارند.

تا کنون بر اساس حجم نمونه بزرگ، همین سوال مطرح شده است که آیا اختلال در میکروبیوتا بر گیرندگان پیوند عضو جامد، تأثیر منفی می‌گذارد.

تیم هلندی با ورود به تحقیقات خود به خوبی می‌دانست که سلامت میکروبیوم بر سرنوشت بیمارانی که تحت پیوند سلول‌های بنیادی قرار گرفته بودند، تزریق‌هایی که گاهی به عنوان پیوند مغز استخوان نامیده می‌شود، تأثیر می‌گذارد.

این روش سلول‌های پیش ساز سالم اهدا کننده را برای تولید یک منبع خون جدید در اختیار گیرنده قرار می‌دهد.اما دانشمندان همچنین می‌دانستند که پیوند سلول‌های بنیادی موفقیت‌آمیز کافی نیست، مگر اینکه میکروبیوم روده نیز با جمعیت متنوعی از میکروب‌های مفید شکوفا شود.

پژوهشگران بخش‌های مختلف مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن هلند، با انتشار در Science Translational Medicine، در مورد نیاز به تنوع میکروبی برای اطمینان از یک نتیجه پیوند سالم گزارش کردند.

جی. کاسپر سوارت نویسنده اول این گزارش نوشت: پیوند عضو، یک درمان نجات بخش برای بیماران مبتلا به مرحله نهایی بیماری است، اما میزان بقا پس از پیوند به طور قابل توجهی متفاوت است.

همکاران تاکید کردند که پیوند سلول‌های بنیادی مدت‌ها به تنهایی به عنوان شواهدی مبنی بر اینکه سلامت روده در موفقیت پیوند نقش داشته، باقی مانده است.

اکنون شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد میکروبیوم روده با بقای بیماران تحت پیوند سلول‌های خونساز مرتبط است، با این حال اطلاعات کمی در مورد نقش میکروبیوم روده در پیوند اندام جامد بدن وجود دارد.

محقق سوارت افزود: ما ۱۳۷۰ نمونه مدفوع از ۴۱۵ گیرنده کبد و ۶۷۲ گیرنده پیوند کلیه را با استفاده از توالی متاژنومیک برای ارزیابی طبقه بندی میکروبی، مسیر‌های متابولیک، ژن‌های مقاومت آنتی بیوتیکی و فاکتور‌های مورد نیاز، آنالیز کردیم.

تحقیقات هلندی - که شامل پیگیری دو ساله برخی از گیرندگان پیوند کلیه نیز می‌شود - نقش مهم میکروبیوتای روده را در نتایج پیوند نشان می‌دهد و پیشنهاد می‌کند که درمان‌های مبتنی بر میکروبیوتا ممکن است به بهبود نتایج برای بیماران بیشتر کمک کند.

سوارت و همکارانش برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد اهمیت میکروبیوم در سلامت پس از پیوند، نمونه‌های مدفوع ۱۱۸۳ کنترل را نیز مورد مطالعه قرار دادند.به طور کلی، دریافت کنندگان پیوند علائم کلاسیک، دیس بیوز میکروبیوم روده را نشان دادند.

شواهدی از میکروبیوتای مختل شده، برای برخی تا ۲۰ سال ادامه داشت.این دریافت داده، شامل باکتری‌های روده با تنوع کمتر و شیوع بیشتر ژن‌های مرتبط با مقاومت آنتی بیوتیکی بود.بیمارانی که کمترین تنوع باکتریایی را داشتند نیز کمترین میزان بقا را داشتند.

به طور متوسط، بیمارانی که شواهدی از دیس بیوز میکروبیوم روده داشتند، بقای ۳ ساله ۷۷% در مقایسه با ۹۶% در میان بیماران با تنوع باکتریایی بالا داشتند.

تجزیه و تحلیل این تیم همچنین نشان داد که استفاده از دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی که برای جلوگیری از رد عضو مورد نیاز است. مهم‌ترین عامل ایجاد اختلال در میکروبیوم روده بیماران است.سوارت و همکارانش امیدوارند که کار‌های آینده تحقیقات خود را به گیرندگان پیوند قلب و ریه گسترش دهد.

سوارت می‌گوید: داده‌های ما نشان داد ، گیرندگان پیوند کبد و کلیه از دیس بیوز روده رنج می‌برند، از جمله تنوع میکروبی کمتر، افزایش فراوانی گونه‌های میکروبی ناسالم، کاهش فراوانی مسیر‌های متابولیک مهم و افزایش شیوع و تنوع ژن‌های مقاومت آنتی بیوتیکی و عوامل بیماریزا برایشان آزار دهنده است.

در آخر محققان نشان دادند ، استفاده از دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی با دیس بیوز مشاهده شده و میزان دیس بیوز با افزایش مرگ و میر، پس از پیوند مرتبط است.

این مطالعه نشان دهنده گامی به سوی مداخلات بالقوه هدفمند میکروبیومی است که ممکن است بر نتایج دریافت کنندگان پیوند عضو جامد بدن تأثیر بگذارد.


منبع: سایت مدیکال اکسپرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار