در شش ماهه اول امسال هزار و ۲۴۰ مورد آندوسکوپی و کولونوسکوپی در بیمارستان توحید سنندج انجام گرفت.

 رئیس مرکز آموزشی و درمانی توحید سنندج با بیان اینکه، ۵ پزشک فوق تخصص گوارش، ۳ پزشک داخلی، ۳ پرستار و اتاق عمل و ۵ پرسنل در بخش ویدیواندوسکوپ بیمارستان مشغول ارائه خدمات تشخیصی و درمانی هستند، گفت: در این بیمارستان آندوسکوپی و کولونوسکوپی برای بیماران به صورت نیمه بیهوش"sedation"صورت می‌گیرد که این امر با کاهش و غالبا حذف درد باعث می‌شود پذیرش فرایند‌های تشخیص و درمان توسط بیمار راحت‌تر گردد.

دکتر کوروش اخباری از انجام ۸۰۲ مورد آندوسکوپی در شش ماه اول سال جاری در این مرکز خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۵۶ مورد زن با میانگین سنی ۵۰ سال و ۳۴۶ مورد مرد با میانگین سنی ۵۸ سال بوده که ۲۱۴ مورد تشخیصی، ۳۰۲ مورد پروسیجر و بستری و ۲۸۶ مورد نیز به صورت سرپایی به انجام رسیده است.

او با اشاره به انجام ۴۳۸ مورد کولونوسکوپی در شش ماهه اول امسال اضافه کرد: از این تعداد ۲۱۰ نفر خانم با میانگین سنی ۵۵ سال و ۲۲۸ مورد مرد با میانگین سنی ۶۵ سال بوده که ۲۰۳ مورد تشخیصی، ۱۰۵ مورد پروسیجر و بستری و ۱۳۰ مورد نیز به صورت سرپایی به انجام رسیده است.

لو خونریزی گوارشی، درد‌های شکمی و مثبت بودن نتیجه آزمایش OB را از مهمترین دلایل انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی در بیمارستان توحید بیان کرد و گفت: آزمایش OB (occult blood) یا آزمایش خون مخفی در مدفوع برای افرادی تجویز می‌شود که برای آزمایش‌های دوره‌ای، پیگیری کم‌خونی یا فقر آهن به پزشک مراجعه می‌نمایند.

رئیس بیمارستان توحید سنندج بیان کرد: آزمایش خون مخفی در مدفوع (OB) ارزان قیمت بوده و به طور معمول برای اشخاص بالای ۵۰ سال در فواصل زمانی شش ماهه به منظور غربالگری سرطان روده بزرگ نیز تجویز می‌گردد.

دکتر اخباری در توصیه‌ای ابراز کرد: در صورت مشاهده شواهد دال بر وجود خون در مدفوع یا شک به آن لازم است در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه شود که غالبا در چنین افرادی آزمایش مدفوع تجویز می‌گردد که گاهی اوقات نیز خون در مدفوع وجود دارد، اما دیده نمی‌شود در این حالت لازم است آزمایش OB داده شود.

او از مجهز شدن بیمارستان توحید سنندج به دستگاه اندوسونگرافی خبر داد و گفت: اندوسونوگرافی از پروسیجر‌های پیشرفته دستگاه گوارش بوده که دارای یک پروپ سونوگرافی در انتهای اندوسکوپ است که پس از وارد شدن اندوسکوپ به مری، معده، اثنی عشر و یا رکتوم، دستگاه سونوگرافی فعال شده و از ضایعات جدار و خارج از دستگاه گوارش که در مجاورت لوله گوارشی هستند تصویر برداری با امواج اولتراسوند انجام می‌گیرد.

رئیس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی توحید سنندج گفت: اندوسونوگرافی دارای کاربرد‌های متعددی از قبیل مرحله بندی تومور‌های مری، معده و رکتوم، بررسی بیماری‌های خوش خیم لوزالمعده، بدخیمی‌های پانکراس، ضایعات خوش و بد خیم مجاری صفراوی و پولیپ‌های زیر مخاطی، نمونه برداری از ضایعات مجاور لوله گوارشی و درمان برخی از ضایعات خوش خیم پانکراس (از قبیل سودوسیست پانکراس و نکروز عفونی پانکراس) است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.