پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانهای است که به منظور دسترسی راحت و سریعتر عموم مردم به خدمات دستگاهها و وزارتخانهها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاههای اجرایی و وزارت خانهها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانههای مختلف و متعدد جلوگیری شود.
دستگاهها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، تاکنون ۷۳ درصد دستگاه های اجرایی به طور قطعی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند، ۹ درصد در حال اتصال هستند و اتصال ۱۸ درصد دستگاه ها هنوز انجام نشده است. تا ۳۰ آذرماه اتصال ۲۶ دستگاهی که تاکنون به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل نشده اند باید تکمیل و پنجره واحد در خود دستگاه ها راه اندازی شود.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران میتوانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانههای ملی و استانی میتوانید دستگاهها و وزارتخانههای مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارتخانه مربوطه را انتخاب کنید.
در وزارت صمت از بین ۱۲ دستگاه تابعه، ۱۰ دستگاه مشمول اتصال به پنجره خدمات دولت الکترونیک هستند. با این حال تاکنون تنها سه سامانه به این پنجره متصل شده اند که سامانه جامع تجارت، سامانه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی هستند. سازمان صنایع کوچک به تازگی و در یک هفته اخیر به پنجره متصل شده و دارای ۵۰ خدمت است که بخشی از آنها قابلیت ارائه به شکل الکترونیک را دارند. مجوزهای این سازمان هم از طریق درگاه ملی مجوزها ارائه خواهد شد.
همانطور که مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت هم گفته بود، پنجره واحد این وزارتخانه قبل از قانون بودجه راه اندازی شده بود با این حال معلوم نیست که چه مشکلی بر سر اتصال آن به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وجود دارد، زیرا هنوز هم در این سامانه نمیتوان آن را پیدا کرد. صندوق ضمانت صادرات، با خدماتی مانند صدور بیمه نامههای صادراتی کوتاه مدت، صدور ضمانت نامههای صادراتی، تعیین رتبه اعتباری دولتهای جهان و همینطور صندوق ضمانت صادرات از سازمانهایی هستند که پنجره وجود ندارد.
شاید مهمتر از این موارد، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان باشد که خدماتی مانند بازرسی و رسیدگی به تخلاف در زمینه کالا و خدمات و همینطور ساماندهی خدمات گارانتی و اصالت کالا را به مردم ارائه میدهد، اما این سازمان هم هنوز در اتصال به پنجره دولت هوشمند ناکام مانده است.