معاون سازمان فناوری اطلاعات در ارتباط با اتصال دستگاه‌ها و نهادهای کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، توضیحاتی را ارائه داد.

موحد، معاون سازمان فناوری اطلاعات توضیح داد: پیرو مصوبه ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ در خصوص راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند و اتصال کلیه دستگاه های اجرایی و نهادهایی عمومی به این پنجره واحد، دو تکلیف برای دستگاه های اجرایی و نهاد ها مقرر شده بود که تا پایان شهریور دستگاه‌ها سی درصد از خدمات خود را با اولویت خدمات پرکاربرد به شکل کاملا الکترونیکی در پنجره واحد خود به مردم عرضه کنند.

او اضافه کرد: وزارت ارتباطات هم مکلف بود که تا اول دی، پنجره واحد خدمات هوشمند را راه اندازی کند که با توجه به مقدماتی که از سال گذشته انجام شده بود، حدود هشت ماه زودتر، در اردیبهشت، خدمات پنجره هوشمند راه انداری شد و تا این لحظه ۷۳ درصد از نهادها متصل شده اند، ۸ درصد در حال اتصال هستند و مابقی هم متصل نشده اند.

موحد گفت: یکی از دلایلی که بعضی دستگاه ها تا این لحظه متصل نشده اند، معماری سامانه‌های نرم افزاری و خدمات الکترونیک بوده است که این معماری باید بازنگری شود. این موضوع قدری زمانبر شد؛ اما در مجموع، تمامی دستگاه‌هایی که متصل نشده اند با توجه به جلساتی که در کمیته نظارتی آیین نامه اجرایی ماده واحده در وزارت ارتباطات داشتیم، مقرر شد همه این دستگاه ها تا زمان اعلام شده به پنجره واحد متصل شوند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات توضیح داد: در بحث اتصال، ما چند شاخص را در نظر می‌گیریم. یعنی دستگاه‌هایی که شامل زیرمجموعه هستند باید همه خدماتشان وجود داشته باشند که مردم بتوانند از خدمات بهره بگیرند. یک شاخص دیگر که حتما در بحث اتصال دستگاه‌ها لحاظ خواهیم کرد، تعداد  خدماتی است که به شکل مصوب در سازمان اداری استخدامی دارند و آن‌ها که الکترونیکی شده اند و الان در دسترس مردم هستند. این دو پارامتر را ما حتما در بحث اتصال دستگاه ها لحاظ خواهیم کرد . 

موحد در ادامه اضافه کرد: تا این لحظه از منظر ما سامانه مناطق آزاد، فراجا، کمیته  امداد امام خمینی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست با در نظر گرفتن این شاخص ها، دستگاه‌های پیشرو در بحث اتصال هستند. دستگاه ها باید اتصال را تا دی صد در صد کامل کنند و باقی خدمات که قانون برای دستگاه ها تکلیف خواهد کرد در سال ۱۴۰۲ همه را به شکل الکترونیکی به مردم عرضه کنند.

 

در بین دستگاه هایی که تاکنون متصل نشده اند می توان از بانک های دولتی، جهاد دانشگاهی و سازمان برنامه و  بودجه نام برد.

در بین دستگاه ها، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و وزارت علوم با توجه به حجم مخاطبی که دارند باید جدیت بیشتری در بحث اتصال داشته باشند و مجموعه های تحت پوشش را سریعتر به پنجره ملی متصل کنند.

موحد گفت: نظارت بعد از اتصال دستگاه‌ها به شکل مستمر انجام می شود. مثلا در قالب پایش خدمات الکترونیک شورای اجرایی فناوری اطلاعات که به شکل فصلی انجام می شود و دور دهم آن به زودی آغاز می شود. در سازمان هم ما در معاونت دولت الکترونیک، موضوع اتصال سامانه ها و استیبل بودن آن‌ها را به شکل مستمر رصد خواهیم کرد و در صورتی که سامانه ای دچار مشکل شود، سریعا روی دستگاه متولی اطلاعات داده می‌شود و بعضی از اتصالات که از حیث فنی دچار اشکال باشند را از پنجره ملی حذف خواهیم کرد.

او افزود: در بحث اتصال همان طور که اشاره کردم بیش از ۱۰۱ دستگاه متصل شده‌اند و طبیعتاً خدماتشان دارای فراز و فرود است؛ از این منظر که برخی دستگاه‌ها صد در صد خدمات خود را به شکل الکترونیکی درآورده‌اند و بعضی دستگاه ها در قالب یک خدمت حضور پیدا کرده اند. یعنی اتصال حداقلی را فراهم کرده اند. باید کلیه خدمات را به شکل الکترونیکی که نیاز مردم است، در پنجره واحد خود و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس مردم قرار دهند. خدمات پرکاربرد هم طبیعتاً قانونگذار مشخص کرده است و باید حتما در اولویت اول پیاده‌سازی هر دستگاهی قرار بگیرند. در حال حاضر حوزه های بهداشتی، آموزشی و تحصیلات تکمیلی جزء خدمات پر مراجعه و پرمخاطب هستند که دستگاه‌ها در این زمینه خدمات را به صورت الکترونیکی دارند؛ ولی بعد از این خدمات را به پنجره ملی متصل نکرده اند که امیدواریم تا دی این مهم به طور کامل محقق شود.

وی گفت: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم مشمول هستند و باید از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند. شهرداری‌ها نیز مشمول این قانون هستند و باید خدماتشان را به شکل الکترونیکی ارائه و سامانه اصلی خود را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۱
شاید بخشی مربوط به دشمنان ایران و اغتششاگران باشد که سرعت خدمات رسانی به مردم ایران کند شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۱
این سامانه مگر چقدر در وضع مردم موثره که وزارت اقتصاد انگار فقط دنبال همینه؟