رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه کشور در یزد خبر داد

کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا با کمک صلح یاران

حجت‌الاسلام صادقی گفت: حدود ۵۰ درصد پرونده‌ها توسط صلح یاران به صلح و سازش رسیده است.

حجت‌الاسلام صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه کشور در مراسم شروع به کار صلح یاران در بافق گفت: صلح یاران از ورود پرونده به دادگستری پیشگیری می‌کنند و سبب می‌شوند بخش زیادی از پرونده‌ها اصلا تشکیل نشوند.

او افزود: این کار از سال گذشته در سطح کشور شروع شده است و حدود ۱۶ هزار صلح یار را در کشور فعالیت دارند.

حجت‌الاسلام صادقی تصریح کرد: آمار‌های ما در صلح و سازش نشان می‌دهد، حدود ۵۰ درصد پرونده‌ها توسط صلح یاران به صلح و سازش رسیده است.

غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: باتوجه به ظرفیت شهرستان بافق و محلات ۲۰ گانه آن، پیشنهاد شد که از هر محله چهار نفر به عنوان صلح یاران انتخاب شوند که از معتمدین و ریش سفیدان محله هستند.

او افزود: این افراد به سیستم قضایی معرفی شدند و پس از بررسی‌های صورت گرفته، هیئت‌های صلح به صورت گروه‌های سه نفره و یک نفر نیز به صورت منفرد و کمکی درصورت غیبت یکی از سه نفر، تشکیل شد.

دهشیری تصریح کرد: این افراد همگام با شورای حل اختلاف فعالیت می‌کنند و اختلافات موجود در محله‌ها اعم از اختلافات خانوادگی، زناشویی، ملکی و... با کمک این افراد حل و فصل می‌شود.

او ادامه داد: پس از برقراری صلح و سازش بین افراد، صورت جلسه صلحی یا همان کاربرگ سازش بین آن‌ها امضا می‌شود.

دهشیری گفت: سه برگ تنظیم می‌شود که ۲ برگ به خود افراد داده می‌شود و یک برگ هم به شورای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود که منجر به گزارش اصلاحی و بسته شدن پرونده می‌شود.

او خاطر‌نشان کرد: درحال حاضر ۴۰ درصد پرونده‌هایی که باید وارد دستگاه قضایی شود، به شورای حل اختلاف می‌رود که ۲۰ درصد این پرونده‌ها می‌تواند به دست صلح یاران حل شود.

دهشیری گفت: این کمک می‌کند که ورودی پرونده‌ها کم و پرونده‌های پیچیده‌تر توسط دستگاه قضایی بررسی شود.

در پایان این مراسم، حکم ۸۰ صلح یار بافقی اهدا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.