مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی فاضلاب شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: هم اکنون چهار هزار لیتر در ثانیه از پساب تولید شده در استان، در صنعت و فضای سبز مصرف می شود.

سعید شمسایی گفت: طی قرارداد‌های منعقد شده با واحد‌های صنعتی، ۲ هزار لیتر در ثانیه پساب در اختیار صنعتگران و ۲ هزار لیتر در ثانیه برای آبیاری فضای سبز و استفاده در کشاورزی غیر مثمر تخصیص داده شده است.

او با اشاره به اینکه یکی از راه‌های دسترسی به آب و توسعه پایدار استفاده از پساب در مصارف صنعتی و کشاورزی غیر مثمر است، اضافه کرد: اکنون ۳۰ تصفیه خانه فاضلاب در استان اصفهان در مدار بهره برداری قرار دارد.

مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی فاضلاب اصفهان با بیان اینکه استفاده بهینه از منابع آب موجود و توجه بیشتر به منابع جایگزین آب، امری ضروری است خاطر نشان کرد: بازیابی و استفاده مجدد از آب خاکستری یکی از راهکار‌های مناسب و پایدار برای کاهش میزان مصرف آب شرب در منازل، صنایع، ساختمان‌های تجاری و اداری و نیز آبیاری فضای سبز و تغذیه آبخوان‌هاست.

شمسایی کمک به احیای رودخانه زاینده‌رود را یکی از مزیت‌های استفاده از بازچرخانی آب دانست و اظهارداشت: با استفاده از پساب در صنعت می‌توان به احیای رودخانه امیدوارتر بود چرا که هر چقدر بهره برداری از این رود برای مصارف صنعتی کمتر شود احتمال احیای دائم آن بیشتر می‌شود.

او با اشاره به وقوع مستمر پدیده خشکسالی در دهه اخیر در کشور تصریح کرد: محدودیت شدید منابع آبی یکی از تبعات ناشی از پدیده خشکسالی است که بهره برداران از منابع آبی را با چالش‌های متعدد مواجه کرده و بر این اساس بازچرخانی آب و استفاده از پساب یکی از راهکار‌های برون رفت از این چالش و دسترسی به آب پایدار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.