کارشناس حوزه بورس کالا گفت: فاصله قیمتی حال حاضر زرشک از کشاورز تا مصرف‌کننده نهایی بسیار زیاد و فاحش است که با پذیرش زرشک در بورس کالا، کشاورز می‌تواند محصول خود را به بدون واسطه به کل ایران عرضه کند.

آقای محمد رضا برگی گفت: بر اساس آخرین آمار سالانه در کشورمان ۲۲ هزار تن زرشک تولید می‌شود. زرشک کشورمان نیز مانند زعفران از لحاظ میزان تولید در دنیا در رتبه نخست قرار دارد و به عبارتی به صورت انحصاری آن را تولید می‌کنیم. همچنین حدود ۹۰ درصد زرشک تولیدی کشور در خراسان جنوبی است.

او می‌گوید: اما مشکل اصلی که در زمینه زرشک باید به آن اشاره کرد موضوع قیمت‌گذاری این محصول است و اینکه این محصول بازاری رسمی ندارد و هر چه وجود دارد به صورت سنتی و بعضا دلالی است. متاسفانه در خصوص زرشک فاصله قیمتی حاضر از کشاورز تا مصرف‌کننده نهایی بسیار زیاد و فاحش است. موضوع اختلاف قیمت اثرات مختلفی دارد؛ به طور مثال در بخش صادراتی به زیان کشور است چرا که درآمد ارزی در این زمینه حذف و اگر هم باشد برای عده‌ای خاص است.

او می‌گوید: در خصوص عرضه زرشک در بورس کالا باید گفت شروع این عرضه می‌تواند اتفاقی مثبت از چند جهت تلقی شود. اول اینکه بالاخره یک بازار رسمی برای این محصول شکل می‌گیرد، قیمت‌ها شفاف و واقعی‌تر کشف می‌شود. برای پذیرش محصول، کشاورز مجبور است استاندارد‌ها را افرایش دهد. مورد دیگر این که کشاورز می‌تواند زرشک خود را به بدون واسطه به کل ایران عرضه کند و در نهایت باید به شفافیت آماری بورس کالا اشاره کرد.

او گفت: پس از عرضه زرشک در بورس کالا برای داشتن نتیجه مثبت و اثرگذار باید به سمت مقدار‌های بیشتر رفت و نباید در حد تبلیغ باشد که فقط زرشک هم به بورس کالا آمده است و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

برگی می‌گوید:در کل انبارش یک حاشیه امن را برای یک محصول ایجاد می‌کند با عرضه زرشک در بورس کالا و نگه داری آن درانبار‌های بورس، علاوه بر ایجاد حاشیه امن برای این محصول، ارتقای کیفیت نیز رقم می خورد  و آمار‌های شفافی از این محصول بدست می‌آید. البته باید گفت عرضه و پذیرش انبار در بورس کالا نیازمند یک شرایطی است که باید فراهم شود و بعضا برخی کشاورزها مشکلاتی دارند که باید در نظر گرفته شود.

پیش از این آقای جواد فلاح، مدیر بازار مالی بورس کالای ایران خبر داده بود که به زودی دو محصول زرشک و عناب نیز در بورس کالا پذیرش و عرضه می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار