پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانهای است که به منظور دسترسی راحت و سریعتر عموم مردم به خدمات دستگاهها و وزارتخانهها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاههای اجرایی و وزارت خانهها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانههای مختلف و متعدد جلوگیری شود.
دستگاهها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاههای اجرایی که خدمات آنها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون ۹۶ دستگاه به نوعی تکالیف اولیه خود را عمل کرده اند.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران میتوانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانههای ملی و استانی میتوانید دستگاهها و وزارتخانههای مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارتخانه مربوطه را انتخاب کنید.
برای وزارت کشور در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیک ۲۴۹ خدمت تعریف شده که این خدمات به استثنای وزارت کشور به ۶ دستگاه تابعه مرتبط میشود. سازمان مدیریت بحران کشور، استانداریهای کشور، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و شهرداریهای کشور این دستگاههای تابعه هستند.
با مراجعه به صفحه مربوط به وزارت کشور دو گزینه مربوط به ستاد وزارتخانه و سازمان ثبت احوال کشور قابل مشاهده است. سامانه ثبت احوال که به نام سهیم معرفی شده متصل است و خدماتی مثل ثبت نام کارت هوشمند ملی، درخواست تغییر نشانی، درخواست صدور گواهی تجرد، درخواست انتخاب نام و چند خدمت دیگر برای افراد قابل دسترسی است.
در بخش ستاد وزارت کشور هم چهار سامانه، ایران من، میز خدمت وزارت کشور، سکوی خدمت شهروندان و اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور مشاهده میشود. در میز خدمات وزارت کشور بعضی خدمات ارائه شده و برای افراد قابل استفاده است، اما مواردی هم مثل خدمات سازمان امور اتباع و مهاجرین خارجی هنوز فعال نیستند.
خدمات سازمانهای مردم نهاد و خدمات احزاب و تشکلهای سیاسی از جمله مواردی هسند که در این میز خدمت ارائه میشوند. در سکوی خدمت شهروندان، امکان مشاهده اطلاعات شهروندی و دریافت گواهی واکسیناسیون داخلی و خارجی هم مهیاست. اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور چهار سامانه مختلف در نظر گرفته شده که سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی، سامانه ملی یکپارچه عوارض، سامنه ملی حمل و نقل همگانی و سامانه آموزش مجازی شهر و روستا هستند.
با این وجود تمامی خدمات مذکور تنها خدمات دو دستگاه تابعه را تشکیل میدهد و میتوان گفت که خدمات ۴ دستگاه از وزارت کشور هنوز به پنجره ملی متصل نیستند و خدمات برخی از دستگاههای متصل هم هنوز به طور کامل ارائه نمیشوند.
الان سیستم امضای الکترونیک نزدیک ده روز است که خراب است و دست همه را بسته اگر این ایراد عمدا توسط خود سازمان ذی ربط ایجاد نشده نباشد اینکه نمی تواند ایراد آن را پس از ده روز حل کنند بسیار نگران کننده است.