باغداران مهابادی در طرح اصلاح الگوی کشت پیشتاز شدند

مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: ۲ نفر از باغداران این شهرستان با ایجاد سایبان باغی در زمین‌های کشاورزی خود، در زمینه اجرای طرح اصلاح الگوی کشت پیشتاز شدند.

سعید کریمی مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد با اشاره به اینکه این طرح تاکنون در چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع از باغ‌های این شهرستان اجرا شده، گفت: در این طرح از قوطی گالوانیزه به ارتفاع چهار متر از جنس توری مونوفیلامنت استفاده می‌شود که سایه اندازی آن ۳۰ درصد است.

وی با اشاره حمایت سازمان جهاد کشاورزی از طرح اصلاح الگوی کشت، افزود: به این ۲ باغدار پیشرو در شهرستان مهاباد در قالب طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه در مجموع بیش از ۶ میلیارد ریال تسهیلات بانکی بلاعوض واگذار شده است.

مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد اضافه کرد: یکی از سیاست‌های جهادکشاورزی و ستاد احیای دریاچه ارومیه، اجرای پروژه‌هایی در راستای کاهش مصرف آب و حذف باغ‌های قدیمی با مصرف آبی زیاد و جایگزینی آن با ارقام کاهش مصرف آب است.

وی ادامه داد: ایجاد سایبان باغی در باغات پایه رویشی باعث کاهش میزان تعریق خواهد شد و این در کاهش میزان مصرف آب تأثیر خواهد گذاشت و در بحث کاهش خسارت ناشی از بارش تگرگ نیز تأثیر گذار است.

کریمی گفت: دمای هوا در زیر سایبان باغی ۱۰ درجه خنک‌تر از دمای بیرون است و اجرای این طرح کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب در اراضی باغی و جلوگیری از بروز خسارت گرمازدگی و سرمازدگی در این اراضی را به همراه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.