سازمان برنامه و بودجه کشور از جمله دستگاه هایی است که هنوز به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل نشده است.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید.

دستگاه های تابعه سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان برنامه و بودجه از دستگاه‌های حاکمیتی است که ارتباط زیادی با افراد حقیقی ندارد و اصل ارتباط آن بیشتر نهاد‌های دولتی است. با این حال دستگاه‌های تابعه‌ها این سازمان که مرکز آمار ایران، سازمان نقشه برداری کشور و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هستند، خدماتی دارند که می‌تواند به صورت الکترونیکی در قالب پنجره ملی خدمات هوشمند ارائه شود.

پنجره واحد خدمات هوشمند دولت

در حال حاضر، تنها سازمان نقشه برداری کشور در بخش مربوط به سازمان برنامه و بودجه دیده می‌شود که همانطور که گفته شد عمده خدمات آن از نوع دولت به دولت است. البته چند مورد خدمات از نوع دولت به کسب و کار‌ها نیز برای این سازمان وجود دارد که افراد با مراجعه به گزینه مربوط به سازمان نقشه برداری متوجه عدم وجود آن‌ها خواهند شد. اکنون تنها خدمات مربوط به ثبت و پیگیری شکایت در سامانه نقشه برداری کشور قابل ارائه است. با این اوصاف دیگر سازمان‌های تابعه که پیش‌تر نام آن‌ها ذکر شد هنوز به پنجره متصل نشده اند.

موحد، معاون سازمان فناوری اطلاعات به تازگی اعلام کرده که سازمان برنامه و بودجه از جمله دستگاه‌هایی است که هنوز به پنجره متصل نشده اند. با توجه به وضعیتی که این سازمان در پنجره دارد، گویا نتوانسته به مهلت قانونی ۳۰ شهریور و اتصال یک سوم خدمات هم عمل کند.

معاون فناوری اطلاعات سازمان برنامه وبودجه وعده داده بود سامانه سجاد تا ۱۵ آبان به پنجره متصل می‌شود، اما این وعده هم تا ۱۸ آبان، محقق نشده است.

باید دید سازمان برنامه و بودجه کشور تا ضرب الاجل بعدی که باید تمامی خدمات قابل ارائه به صورت الکترونیک را به پنجره متصل کند، عملکردی قابل قبول خواهد داشت یا خیر؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار