حامد عباس نامی اظهار داشت: در ۶ ماه نخست امسال شمار تردد مسافران از خطوط مترو تهران نسبت به پارسال که میزان جابجایی افراد ۱۳۰ میلیون نفر بود، افزایش یافته است.
به گفته او، در نیمه نخست امسال ۱۹۰ میلیون مسافر با استفاده از خطوط مختلف مترو در پایتخت جابجا شدند.
سرپرست شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، گفت: متروی تهران ستون فقرات حمل و نقل عمومی پایتخت است و سفر کردن برای تمام شهروندان با این وسیله حمل و نقل پاک، ایمن و سریع آسانتر از سایر وسایل است و شهروندان با مدیریت زمان سفر خود، میتوانند راحتتر از این وسیله استفاده کنند.
نامی با اشاره به اینکه روزانه تمام ایستگاهها و خطوط متروی تهران و حومه به صورت دقیق رصد میشوند، افزود: اکنون تمام خطوط ما با افزایش آمار مسافر همراه هستند و ایستگاههای تقاطعی مترو که از گذشته شلوغتر از ایستگاههای دیگر بودند نیز با حجم بالایی از مسافر در ساعت پیک روبرو هستند.
وی اظهار داشت: سرفاصله حرکت قطارها در خطوط یک، ۲ و چهار دست کم چهار دقیقه و در خط سه نیز ۶ دقیقه است. سرفاصله حرکت قطارها در خط پنج مترو تهران ۱۰دقیقه، خط هم یک ربع ساعت و در خط هفت نیز ۱۲ دقیقه است.
نامی گفت: سرویس دهی در تمامی خطوط هفتگانه مترو از ساعت ۵:۳۰ صبح آغاز و تا ساعت ۲۲ ادامه دارد.
شهروندان تهرانی هم در مورد وضعیت خدمات دهی خطوط مختلف مترو نظر و خواستههایی دارند که در بررسیهای میدانی مشخص شد شلوغی ایستگاهها، لزوم افزایش تعداد قطارها و مساله حضور دستفروشان در واگنها از خواستههای مهم آنها است.
مریم صفایی که دانشجو و از مسافران دائمی مترو تهران است و هر روز به سمت گلشهر از مترو استفاده میکند، از شلوغی مترو در ساعات صبح گلایه دارد، گفت: در خیابان ترافیک خودرو و در ایستگاه مترو هم با ترافیک انسان روبرو هستیم.
او که هر روز با مترو خود را به تهران میرساند و از ایستگاه صادقیه مسیر را ادامه میدهد، به کمبود قطارها اشاره کرد و معتقد است که در برخی ساعات صبح باید سه تا چهار قطار عبور کنند تا بتوانیم سوار شویم.
سامیار نیز دانشجوی دیگری است که در دانشگاه شاهد شهرری تحصیل میکند؛ او هم در مورد شلوغی مترو و کمبود قطار گلایه دارد و گفت: باید چارهای اساسی برای مترو و تجهیز آن اندیشید، زیرا مُسکنها و ورود یک یا ۲ قطار دردی را از مسافران درمان نمیکند.
به گفته او، مترو تهران در حال انفجار است و هر روزه این شلوغیها بیشتر موجب آزار و اذیت مسافران است؛ او به موضوع دستفروشان و اثر آنها در غیرقابل تحمل کردن فضای مترو نیز اشاره میکند و معتقد است که حضور دستفروشان موجب شده است تا شلوغی مترو بیشتر شود.
خانم محسنی دیگر مسافر مترو است که برای خرید اجناس و لوازم مورد نیاز به بازار تهران میرود؛ او هم با اظهار ناراحتی نسبت به شلوغی مترو، یادآور شد: باید برنامه ریزی کنیم تا در ساعات خلوتتر از قطار استفاده کنیم و به نظر میرسد که شلوغی مترو عمدتا به دلیل کمبود قطار است.
وی ادامه داد: مسئولان باید برای تهران برنامه ریزی بهتری داشته باشند و با خرید قطار و افزایش سرعت مسافرگیری، شلوغی ایستگاهها را کم کنند.
این شهروند تهرانی به موضوع کاهش ایمنی بر اثر افزایش جمعیت در کنار سکو هم اشاره کرد و گفت: در ایستگاهها، شمار جمعیت زیاد است و متاسفانه برخی رعایت حال سایر مسافران را نمیکنند و هنگام انتظار قطار اقدام به هُل دادن میکنند که اقدام بسیار خطرناکی است.
معلم بازنشستهای که اکنون مجددا در آموزش و پرورش به کار گرفته شده است هم برای رسیدن به مدرسه خود در منطقه ۲ تهران و محدوده محله مرزداران از قطار استفاده میکند؛ او میگوید: تهران گنجایش این جمعیت را ندارد، اما به دلیل بیکاری و نبود شغل مناسب، مردم از سایر شهرها به تهران میآیند و بخشی از آنها در ایستگاههای مترو دستفروش میشوند و حضور دستفروشان بر بی نظمی و شلوغی مترو افزوده است.
او معتقد است شهروندان باید شرایط یکدیگر را درک کنند و اگر کار ضروری ندارند در ساعات اولیه صبح که دانش آموزان و دانشجویان از مترو استفاده میکنند، در ایستگاههای مترو حاضر نشوند و اولویت را به کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان بدهند.
ایرنا