برنامه ریزی برای بهره برداری از پالایشگاه محصولات زایمانی در آینده

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت:بهربرداری از پروژه پالایشگاه محصولات زایمانی، تقویت بانک عمومی خون بند ناف، تلاش در جهت خودکفایی از جمله برنامه‌های آینده است.

ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: در گذشته خون بند ناف به عنوان زباله دور ریخته می‌شد. اما طبق مطالعات دانشمندان حدود دو دهه است که از خون بند ناف می‌توان در انواع بیماری‌ها همچون سرطان خون ،  اوتیسم و  تالاسمی  استفاده کرد. بر همین اساس در جهان رویداد‌هایی به وجود آمدکه نشان می‌دهد سلول‌های بنیادی و خون بند ناف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: ۵۵درصد نمونه‌ها مربوط به نوزادان پسر ۴۵ درصد نمونه‌ها مربوط به نوزادان دختر هست و ۱۷ درصد نمونه حاصل زایمان طبیعی و ۸۳ درصد نمونه حاصل زایمان سزارین است که جمع‌آوری شده و نمونه نگهداری خون بند ناف در حال توسعه است و تلاش ما هم بر این است که بتوانیم ظرفیت سلولی و مناسب را در کشور برای استفاده بیماران فراهم بکنیم.

او افزود: بیش از ۴۰۰ کارازمایی بالینی در زمینه خون بند ناف در حال انجام است و بزرگترین تحقیقات فلج اطفال برای ۱۲۰کودک انجام و بیش از ۵۰۰ تزریق خون بند ناف در این بیماران فلج مغزی انجام و عارضه‌ای دیده نشده است.

او افزود: ذخیره سازی بیش از یکصد و هشتاد هزار نمونه خون بند ناف در کشور است و از خون بند ناف سلول‌های خون ساز را جدا می‌کنیم.

او ادامه داد: مخزن نگهدارنده ازت مایع، پانسمان زیستی مشتق از پرده جنینی، بانک بافت بند ناف، سرم خون بند ناف، کول تگ برای کنترل هوشمند زنجیره تامین سرما از جمله دستاورد‌هایی بوده که رو نمایی شده است. احرای زنجیره سرد در مناطق مختلف کشور رفته است. بهربرداری از پروژه پالایشگاه محصولات زایمانی، تقویت بانک عمومی خون بند ناف، تلاش در جهت خودکفایی از جمله برنامه‌های آینده است.

عبد الحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان گفت: بانک خون بند ناف در ابتدا به صورت یک بخش خصوصی بود و الان ارزش افزوده بالایی را ایجاد کرد.

به گفته وی  در زمینه کاربرد خون بند ناف گفت: خون بند ناف یک سرمایه ملی محسوب می‌شود و ایران در منطقه نمونه است و اینگونه کار‌ها با هدف زنده بودن  و امید در بین بیماران و درمان بیماری‌های مختلف انجام می‌شود.

فعالیت بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی

امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه سلول های بنیادی معاونت علمی و رئیس مرکز تحقیقات سلول و ژن درمانی کودکان گفت: در حال حاضر بالای ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی در کشور فعال هستند. موضوع تجاری سازی در دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته وی تا هشت سال آینده شرکت های پزشکی بازساختی و تولید قطعات بدن انسان در اینده جز شرکت های مهم در دنیا خواهد بود. حوزه پزشکی بازساختی یک حوزه بین رشته ای است.

او افزود: قرار است رشته های مختلف پزشکی از سلول های بنیادی خون بند ناف استفاده می شود.در حال حاضر ۳۷ محصول از ضمائم زایمان تولید می شود.

برچسب ها: خون بند ناف ، یاخته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار