رونمایی اسناد نویافته در آستان مقدس قم با قدمتی قاجاری

کارشناس مرکز اسناد حرم مطهر بانوی کرامت از دستیابی به دو فقره اسناد دخل و خرج آستان مقدس در سال‌های ۱۲۵۵ و ۱۲۷۴ هجری قمری خبر داد.

به نقل از آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها،احمد جمراسی کارشناس مرکز اسناد حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به رونمایی اسناد نویافته از دخل و خرج آستان مقدس قم با قدمت ۱۹۰ ساله اظهار کرد: این اسناد برای اولین بار مورد بازخوانی و پژوهش قرار گرفته است که نشان دهنده تمامی درآمد‌های حرم از موقوفات، هدایا و نذورات و موارد دیگر و تمامی هزینه‌های حرم مطهر از جمله مواجب خدام، تعمیرات حرم، روشنایی و موارد دیگر است.

او ابراز کرد: این دو سند به صورت طوماری و به خط سیاق نوشته شده که یکی از این سند‌ها مربوط به سال ۱۲۵۵ هجری قمری در ابعاد ۳۱۲ سانتی متر طول و ۱۵ سانتی متر عرض و سند دیگر مربوط به سال ۱۲۷۴ هجری قمری در ابعاد ۲۲۰ سانتیمتر طول و ۲۲ سانتی متر عرض است.

کارشناس مرکز اسناد حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: سند دخل و خرج آستان مقدس بانوی کرامت در سال ۱۲۵۵ متعلق به دوره فتحعلی شاه قاجار و تولیت محمدرضا متولی باشی و سند دخل و خرج این آستان در سال ۱۲۷۴ مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار و تولیت میرزا حسین متولی باشی است.

او گفت: بازخوانی و کار پژوهشی روی اسناد نویافته دخل و خرج آستان مقدس بانوی کرامت در دوره فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار توسط دو کارشناس مرکز اسناد حدود یک ماه زمان برده است.

جمراسی ادامه داد: سند دخل و خرج آستان فاطمی در سال ۱۲۷۴ به زودی در پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه به چاپ می‌رسد و سند مربوط به سال ۱۲۵۵ نیز در مرحله رایزنی برای انتشار در مجله گنجینه اسناد است و همچنین پژوهشگران می‌توانند برای مشاهده این اسناد به صورت حضوری به مرکز اسناد حرم مطهر بانوی کرامت مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار