۳۶ اقامتگاه بوم‌گردی در آذربایجان غربی فعال است

مسوول اقامتگاه‌های بوم‌گردی میراث فرهنگی آذربایجان غربی از فعالیت ۳۶ واحد بوم‌گردی متعلق به بخش خصوصی در ۱۲ شهر این استان خبر داد و گفت: بیشترین تعداد این واحد‌ها در شهرستان سردشت ایجاد شده است.

ودود فخاری مسوول اقامتگاه‌های بوم‌گردی میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: سردشت بخاطر برخورداری از طبیعت بکر و زیبا، مورد استقبال خوب گردشگران است و ۹ واحد اقامتگاه بوم‌گردی در مناطق شهری و روستایی این شهرستان ایجاد شده است.

وی افزود: پس از سردشت، شهرستان تکاب نیز بخاطر قرار گرفتن مجموعه جهانی تخت سلیمان هفت واحد اقامتگاه بوم‌گردی دارد.

مسوول اقامتگاه‌های بوم گردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: شهر‌های اشنویه، سلماس، شوط، نقده، پیرانشهر، خوی، ارومیه، ماکو، بوکان و مهاباد نیز هر کدام یک یا ۲ اقامتگاه بوم‌گردی دارند.

فخاری یادآور شد: از سال ۱۳۹۳ که ضوابط اقامتگاه بوم‌گردی اعلام شد برای نهادینه سازی ایجاد اقامتگاه‌ها، فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی انجام شد.
وی گفت: چنانکه همایشی با حضور دهیاران، بخشداران و کارآفرینان برتر با هدف شناساندن مزایای راه اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان معیشت جایگزین در روستا‌ها به روستایبان برگزار و مزیت‌های بوم‌گردی برای آن‌ها تبیین شد.

فخاری با بیان اینکه برخی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم که به شکل غیرمجاز کار می‌کنند اگر نیاز به برخورد باشد به پلیس اماکن و نیروی انتظامی گزارش می‌کنیم، افزود: به این اقامتگاه‌ها پیشنهاد می‌دهیم در چهارچوب میراث فرهنگی گردشگری استان فعالیت کنند تا از حمایت قانونی و امتیازات آب، برق و گاز وهمچنین مشوق‌هایی، چون معافیت چند ساله از مالیات و تسهیلات دیگر برخوردار شوند.

مسوول اقامتگاه‌های بوم‌گردی میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی یادآور شد: وقتی برای اقامتگاه بوم‌گردی مجوز صادر شود علاوه بر برخورداری آن‌ها از مشوق‌ها و تسهیلات بانکی، تبلیغ این اقامتگاه‌ها در نمایشگاه‌های مختلفی نیز انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاوه بر ایجاد اشتغال در حفاظت از بافت سنتی روستاها، احیای باور‌های سنتی، فرهنگ و پوشاک منطقه نقش موثری ایفا می‌کند.

فخاری افزود: آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی نظیر رودخانه، آبشار، غار، طبیعت سرسبز و تنوع فرهنگی و قومی از ظرفیتی بالایی برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی برخوردار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.