سازمان ملل اعلام کرد افغانستانی هایی که می‌خواهند از این کشور بیرون شوند، از همه بیشتر به حمایت و محافظت جهانی نیاز دارند.

به تازگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین از کشورهای منطقه و جهان خواسته است تا برای همه کسانی که از افغانستان فرار کردند، اجازه دهند به مقصد اصلی‌شان برسند و از حق قانونی پناهندگی‌شان بهره‌مند شوند.

پترکیسلر، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجرین می گوید که دولت‌ها برای کنترل مرزهایشان و جلوگیری از رفت آمد قانونی حق دارند، اما این امور با در نظرداشت قوانین ملی و بین‌المللی انجام می‌شود.

کیسلر گفت: "به اساس گزارش‌‌های نشر شده از نقض حقوق بشر در افغانستان، آن‌عده از افغانستانی هایی که می‌خواهند از افغانستان بیرون شوند، از همه بیشتر به حمایت و محافظت جهانی نیاز دارند، در این میان در کنار دیگر کسان، زنان، دختران، کارکنان حکومت پیشین، کارکنان اداره‌های جهانی، فعالان مذهبی و اقلیت‌ها شامل اند."

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین از جامعه جهانی می‌خواهد تا افغانستانی ها را تنها نگذارند و کشورهای کمک کننده باید به تلاش‌های خود برای حل نگرانی‌های بشری ادامه دهند.

به گفته کیسلر، در حال حاضر نزدیک به ۵ میلیون افغانستانی در کشورهای منطقه و جهان مهاجر هستند.

کیسلر افزود: "جامعه جهانی نمی‌تواند از مردم افغانستان غافل شود. کمک‌کنندگان باید به تأکید بر نگرانی‌های حقوق بشر، رسیدگی به نیازهای بشردوستانه و ایجاد امید، متعهد باقی بمانند.

تا کنون در سال ۲۰۲۲، درخواست بشردوستانه سازمان ملل برای ۴.۴ میلیارد دالر تنها ۵۴ درصد پوشش داده شده است که به شکاف‌های شدید در بسیاری از فعالیت‌های سازمان‌های کمک‌رسان انجامیده است. ما بسیار نگران هستیم که در سال ۲۰۲۳ مردم افغانستان با بدتر شدن وضعیت داخلی افغانستان به دلیل افزایش هزینه‌های مواد غذایی و سوخت در جریان جنگ در اوکراین و عدم اعتماد به کسب و کار، مشکلات بیشتری را تجربه کنند."

به گفته کیسلر، برعلاوه این، در حال حاضر، ۳ تا ۴ میلیون افغانستانی به عنوان بی‌جا شده داخلی زندگی می‌کنند.

بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین، از آغاز جنوری سال ۲۰۲۲ به این‌سو، ۳۴ هزار و شش صد افغانستانی با ویزا به ایران و پاکستان رفته اند و در آنجا خود را در UNHCR راجستر کردند.

بر اساس آمار حکومت‌های پاکستان و ایران، از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار افغانستانی به این کشورها رفته اند.

اما پتر کیسلر می‌گوید افغانستانی هایی که قاچاقی از مرز عبور کرده اند و نیاز به حمایت بین المللی دارند، ممکن است چندین برابر بیشتر باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.