تدوین سند یزد نوین با نگاه نوآورانه و با مشارکت نخبگان

استاندار یزد گفت: سند یزد نوین با نگاه نوآورانه، آینده پژوهانه و با مشارکت نخبگان با ۱۸۰ پروژه اقدامی تعریف شده است که اجرای آن فصل جدیدی از توسعه استان را رقم می‌زند.

مهران فاطمی استاندار یزد در نشست مشترک با نخبگان یزدی مقیم تهران از منابع انسانی به‌عنوان مهم‌ترین ثروت استان یزد یاد کرد و گفت: مؤید این موضوع، رتبه نخست یزد در کشور به لحاظ ضریب نخبگی به جمعیت است که راهبرد و عزم جدی استان در این حوزه، تقویت زیست بوم علم و فناوری است. 

او با بیان اینکه سند تحول یزد نوین مبتنی بر سه مزیت و ثروت مذکور، تدوین شده است، اظهار داشت: سند یزد نوین با نگاه نوآورانه و آینده پژوهانه و با مشارکت نخبگان، بخش خصوصی و بدنه اداری در ۱۵ محور تحولی با ۱۸۰ پروژه اقدامی تعریف شده که اجرای آن فصل جدیدی از توسعه استان را رقم می‌زند.

استاندار یزد با اشاره به نگاه ویژه استان به دو حوزه «فرهنگ» و «محیط زیست» تصریح کرد: این دو حوزه، امامین جماعت مسائل و موضوعات متعدد موجود در استان هستند چرا که باید روح حاکم بر هر تصمیمی برای توسعه در بخش‌های مختلف، مبتنی بر دو اصل فرهنگ و محیط زیست باشد.

وی تأکید کرد که توسعه صنعتی که منجر به خدشه دار کردن فرهنگ و اثر سوء و آلایندگی بر محیط زیست استان داشته باشد را نمی‌پذیریم.

فاطمی افزود: با توجه به اینکه زندگی در خانه‌های آپارتمانی سازگار با زیست بوم فرهنگی اجتماعی یزدی‌ها نیست به عنوان اولین استان طرح‌های نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی طراحی کردیم.

استاندار یزد خاطرنشان ساخت: بر این اساس متراژ اراضی واحد‌ها در شهر یزد ۲۴۰-۲۵۰ مترمربعی، در منطقه حسن آباد یزد ۳۵۰ مترمربعی، در شهرستان‌های دارای زمین ۲۵۰ مترمربعی و در شهرستان‌های با محدودیت زمین بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ مترمربعی است.

وی با بیان اینکه ۲۵ هزار نفر از واجدین شرایط طرح نهضت ملی مسکن از شهر یزد هستند، گفت: در این راستا پهنه هزار هکتاری در نظر گرفته شده که در حال حاضر طرح آماده سازی ۴۰۰ هکتار آن تقریبا نهایی شده است.

فاطمی در ادامه با بیان اینکه با احداث این تعداد واحد در سایت مذکور، شهر جدیدی احداث می‌شود، خاطرنشان ساخت: این شهر دقیقا براساس معماری اسلامی ـ ایرانی ـ یزد طراحی و پیاده سازی و در طراحی‌های تمام پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی دیده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوعات مطرح شده در خصوص ظرفیت‌های پزشکی و درمانی یزد و لزوم پیگیری توجه ویژه به مقوله گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: در این راستا ۶۰ هکتار زمین برای احداث دهکده سلامت در استان در نظر گرفته شده که اکنون در مرحله مذاکره با بخش خصوصی و پیگیری موضوعات مربوطه هستیم.

استاندار یزد با اشاره به اهمیت گردشگری، علم و فناوری و مسکن وی در بخش دیگری از سخنانش تامین آب و مدیریت مصرف آن را یکی از مسائل و دغدغه‌های مهم استان یزد دانست و افزود: در این راستا پیگیری‌ها و اقدامات خوبی انجام شده و در حال انجام است. به عنوان نمونه برای اولین بار در دولت تصمیم بر واگذاری یک یا دو معدن برای انتقال آب از دریا به استان گرفته شد شود تا آب شرب و آب مورد نیاز صنایع کم آبخواه و پیشرفته تامین شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.