استان قزوین رتبه اول رفع تداخلات ارضی در کشور

استان قزوین رتبه اول رفع تداخلات ارضی و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیر مجاز کشور را کسب کرد.

افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در همایش روز جهانی خاک گفت: آبخیزداری و آبخوان داری اولین وظیفه جهادکشاورزی برای جلوگیری از فرسایش خاک و فرونشست زمین است.

افلاطونی افزود: رودخانه شاهرود گل آلود است و این امر نشان می‌دهد که در نقاط بالادست شاهد شستشوی خاک و هدایت آن هستیم، باید به جای لایروبی سدها، با حفظ پوشش گیاهی، بستر رودخانه را تثبیت کرد.

وی گفت: بیشترین عرصه سرزمین یا ۸۳ درصد عرصه کشور، ملی است و ۱۲ درصد هم زراعی است و به نوعی ۹۵ درصد کشور، تحت پوشش جهاد کشاورزی است و همچنان خاک، بستر و منبع تولید در کشاورزی است و با روش‌های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی، می‌توانیم کشاورزی پایدار را رقم بزنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان باین کرد: در حوزه تثبیت مالکیت، بیش از ۹۹ درصد از اراضی ملی در استان قزوین تثبیت مالکیت شده اند و اسناد کاداستر آن صادر و در اختیار دولت قرار گرفته است.

افلاطونی ادامه داد: استان قزوین رتبه اول رفع تداخلات ارضی و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیر مجاز کشور را کسب کرد.

وی گفت: طرح کلاس بندی خاک دشت قزوین در استان انجام شده است و از درجه یک تا ۶ کلاس بندی انجام شده است به طوری که ۵ درصد از اراضی استان قزوین درجه یک ۳۲ درصد درجه ۲ و الباقی درجه ۳ تا ۶ هستند.

این مسئول گفت: آزمایشگاه خاک استان تجهیز شده است و دفتر حفاظت آب و خاک در استان برای اولین بار راه اندازی و الگوی کشت و بررسی حاصلخیزی خاک دشت قزوین و تدوین نقشه‌های مدیریت خاک استان انجام شده است.

افلاطونی ادامه داد: ما به مواد معدنی و کانی خاک در استان قزوین توجه ویژه‌ای کرده ایم، اما در حوزه تثبیت و مواد آلی خاک، کم کاری کرده ایم. انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و کربن، نتیجه عدم ترسیب کربن در خاک است.

وی افزود: یکی از محور‌های کاری ما ترسیب کربن است که فائو در این زمینه هشدار‌های جدی به کشور‌های جهان سوم به ویژه کشورمان صادر کرده است و این موضوع در دشت قزوین بسیار کم اتفاق می‌افتد. ما از کربن خاک غفلت کرده ایم و به همین دلیل شاهد وقوع گرد و غبار در کشور هستیم.

به گفته این مسئول؛ استان قزوین در دو حوزه فرسایش آبی و خاکی، درگیر است و باید اقدامات آبخیزداری بیشتری انجام گیرد.

افلاطونی افزود: به جای جلوگیری از فرسایش خاک در نقاط بالادست، به فکر ایجاد سازه‌های بتنی در نقاط پایین دست برای جلوگیری از تخریب سیلاب‌ها هستیم.

وی گفت: احیای دشت قزوین یکی از کلیدی‌ترین پروژه‌های استان قزوین است که رهبر انقلاب و رئیس جمهور تاکیدات ویژه‌ای بر احیای این دشت کرده اند و ستاد احیای دشت قزوین با حضور صاحبنظران و کشاورزان تشکیل شده است و از ایده‌های خوب برای احیای دشت استفاده می‌کنیم.

همایش روز جهانی خاک، با شعار خاک، آغاز غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار