معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: با تامین منابع در سال آینده چند هزار نفر دانشجوی پسا دکترا جذب خواهند شد.

پیمان صالحی گفت: دانشجویان دوره‌های پسادکتری کارآمدترین افراد برای انجام تحقیقات در دانشگاه‌ها هستند.

وی تعداد دانشجویان دکترا ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰ را ۲۸۳ هزار نفر عنوان کرد و افزود: به ازای هر ۴ دانشجوی دکترا در ایالات متحده آمریکا یک دانشجوی پسا دکترا وجود دارد.

دبیرکل شورای عاالی عتف توجه ویژه به پسادکترا را مورد تاکید قرار داد و افزود: بسیاری از کشور‌ها از جمله هند و چین برای نگهداشت نخبگان استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان پسا دکترا استفاده می‌کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: در کشور ۱۶۲ هزار دانشجوی دکترا وجود دارد که حدود ۱۵ هزار دانشجوی دکترا در سال فارغ التحصیل می‌شوند و میزان استفاده از پسا دکترای در ایران در حدود صفر است.

صالحی، نمایه سازی نشریات علمی را از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: یک هزار و ۴۲۶ مجله مورد تایید وزارت علوم است و بیشترین نمایه شدن مجلات حدود ۸۰۰ مجله در حوزه علوم انسانی است.

وی رشد تولیدات مجلات علمی ایران در رشته‌های مهندسی و شیمی را خوب عنوان کرد و افزود: در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی تولیدات علمی باید بیشتر ارتقاء یابد.

وی تعداد مقالات علمی نمایه شده ایران سال ۲۰۲۱ در پایگاه‌های بین المللی را حدود ۸ هزار مقاله عنوان و خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد از تولیدات علمی کشور مربوط به اساتید وزارت علوم است.

معاون پژوهشی وزارت علوم ماموریت گرایی در دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری دانشگاه‌ها باید بر اساس آمایش سرزمین ماموریت گرا باشند.

صالحی، رشد قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها را حائز اهمیت دانست و گفت: میزان حجم قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه به چهار هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان رسیده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم تعداد انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها را ۴۱۹ انجمن عنوان کرد و اظهار داشت: اگر بتوانیم انجمن‌های علمی را به سمت ماموریت اصلی و رفع نیاز‌های جامعه سوق دهیم موفق می‌شویم.

وی ایجاد شبکه ملی آزمایشگاه، ایجاد شبکه علمی کشور، صندوق شورای عالی عتف و گسترش دوره‌های پسا دکترا را از برنامه‌های در دست اقدام معاونت پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد.

برچسب ها: دانشجویان ، پسادکتری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.