با هدف خودکفایی

کشت گندم در خراسان جنوبی قراردادی شد

کشت قراردادی گندم برای نخستین بار در ۵۶ هکتار از مزارع خراسان جنوبی عملیاتی شد.

اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی ۲ طرح مهم دولت سیزدهم برای ارتقای جایگاه کشاورزی است که همزمان با کشت پاییزه در سراسر کشور اجرایی شده است.

یکی از حمایت‌های دولت در طرح الگوی کشت، کشت قراردادی محصولات کشاورزی است؛ در این طرح یارانه بذر، کود و بیمه مشمول کشاورزان می‌شود و در آخر هم دولت محصول تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کند.

رزقی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کشاورزانی که کشت پاییز گندم خود را انجام داده‌اند یا از این پس انجام خواهند داد برای امضای قرارداد کشت قراردادی گندم به سایت شرکت بازرگانی دولتی ایران مراجعه کنند.

او بیان کرد: کشاورزان در صورت تمایل پس از ورود به سامانه اختصاصی کشت قراردادی شرکت بازرگانی دولتی ایران، مراحل ثبت نام و امضای الکترونیکی قرارداد را با اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی انجام داده و در ادامه با پرینت (برگ چاپی) قرارداد برای دریافت کود و سایر تسهیلات به مراکز خدمات و حمایتی محل سکونت خود مراجعه کنند.


بیشتر بخوانید


به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ۱۰۰ درصد بهای کود ازته و ۵۰ درصد بهای کود فسفاته و کود پتاسه به صورت نقد محاسبه شده و بقیه تسهیلات از بهای گندم تحویلی کشاورز در فصل خرید کسر و تسویه خواهد شد.

افزایش تولید گندم با کشت قراردادی

مسئولان سازمان جهاد کشاورزی می‌گویند امسال براساس الگوی کشت باید تولید در سطح افزایش یابد که در این خصوص اقدامات تغذیه ای، آبیاری نوین و اقدامات به زراعی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پارسال میانگین برداشت گندم از هر هکتار در استان ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم بوده که امسال باید به چهار هزار کیلوگرم برسد.

رزقی افزود: امسال ۳۷ هزار و ۲۰۰ هکتار کشت پاییزه محصولاتی از جمله گندم و جو در استان انجام شده که از این مقدار ۱۶ هزار و ۱۰۰ هکتار گندم و ۲۱ هزار و ۱۰۰ هکتار جو بوده است.

او با بیان اینکه کشت پاییزه در خراسان جنوبی از شهریور آغاز می‌شود و تا پایان آذر ادامه دارد، بیان کرد: امسال برنامه ابلاغی به استان کشت ۴۱ هزار و ۳۴۵ هکتار غلات بوده که ۹۰ درصد آن محقق شده است.

امسال در بیش از ۳۰۰ هکتار از مزارع گندم خراسان جنوبی آبیاری به روش تیپ به منظور افزایش بهروری انجام می‌شود که این روش آبیاری با کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری را به همراه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.