حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد محسوب می شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند توسعه اقتصادی کشور دارد.

این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در همه زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان دارد.

سالانه حدود ۵ و نیم میلیون تن بار و نزدیک به ۵ میلیون نفر مسافر در استان گلستان از طریق ناوگان باربری و مسافربری در استان جابجا می‌شوند و به طبع این موضوع فرسایش وسیله نقلیه و حتی راه‌های استان را به دنبال دارد و بنابراین برای کیفیت آن باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

بر این اساس افزایش کیفیت وسایل نقلیه عمومی در حمل و نقل باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

همچنین راه‌ها به عنوان شریان اصلی رفت و آمد هستند و برای داشتن حمل و نقلی پویا و از طرفی صرفه اقتصادی برای سرمایه گذار، باید راه‌های مناسب و ایمنی وجود داشته باشد.

ناوگان حمل و نقل جاده ای گلستان چشم انتظار توجه

 

در استان گلستان بخش قابل توجهی از مردم هنوز از مینی بوس که هزینه کمتری نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی دارد استفاده می‌کنند، اما مشکل اینجاست که بیشتر این مینی بوس‌ها فرسوده است و احتمال دارد خطراتی به همراه داشته باشد.

 

ناوگان حمل و نقل جاده ای گلستان چشم انتظار توجه

 

بر این اساس افزایش مصرف سوخت، بالا بودن هزینه نگهداری و تعمیرات ناوگان فرسوده، مشکلات ایمنی و ترافیکی، افزایش زمان سفر، خسارت به زیرساخت‌های جاده‌ای و آلودگی محیط زیست از معایب حضور ناوگان فرسوده در سیستم حمل و نقل جاده‌ای است.

ایوب میرشاهی معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان در این باره گفت: در استان گلستان ۱۲ هزار و ۱۷۷ دستگاه ناوگان باری فعال است که از این تعداد ۸ هزار و ۴۵۰ دستگاه کامیون و ۳ هزار و ۷۲۷ وانت بار هستند.

ناوگان حمل و نقل جاده ای گلستان چشم انتظار توجه



او ادامه داد:ناوگان مسافربری هزار و ۶۴۰ دستگاه و ۱۹۰ دستگاه اتوبوس و ۷۸۴ دستگاه مینی بوس است.

میرشاهی افزود:میانگین عمر مینی بوس ۳۰ سال، اتوبوس ۱۲ و نیم سال و سواری ۱۰ سال است که در حال حاضر ۵۷۸ دستگاه مینی بوس بالای ۱۵ سال وفرسوده هستند.

او با بیان اینکه عمرمتوسط ناوگان باری ۱۸ سال است افزود: هزار و ۹۳۷ دستکاه از کامیون‌ها فرسوده اند.

او می‌گوید: هزار و ۹۹۵ راننده در بخش باری و هزار و ۶۴۰ راننده نیز در بخش باربری فعالیت می‌کنند.

او گفت:سال گذشته و امسال هیچ بودجه‌ای برای نوسازی ناوگان حمل و نقل تخصیص نیافت، اما برای بازسازی ۱۱ دستگاه اتوبوس و ۵۸ مینی بوس تسهیلات تخصیص داده شد.

ناوگان حمل و نقل جاده ای گلستان چشم انتظار توجه

 

او گفت:برای هر دستگاه اتوبوس وام ۷۰۰ میلیون تومانی و برای مینی بوس وام ۲۰۰ میلیون تومانی تخصیص داده شد.

او با بیان اینکه ۸۰ درصد از این اعتبارات جذب شده است افزود: مابقی نیز تا پایان سال جذب خواهد شد.

میرشاهی گفت:طی سه سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و نداشتن توازن هزینه و درآمد، حدود ۴۰ دستگاه فروخته و از چرخه اقتصادی استان خارج شد.

عادل مصدقی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم گفت: برنامه توسعه راه‌ها در حوزه اختیارات اداره کل راه و شهرسازی استان قرار دارد و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مسئولیت نگهداری راه‌های برون شهری را عهده دار است.

ناوگان حمل و نقل جاده ای گلستان چشم انتظار توجه

 

او ادامه داد:در حال حاضر ۱۵۰ کیلومتر از راه‌های شریانی و اصلی و ۸۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان نیاز به روکش آسفالت دارند.

مصدقی گفت:مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه راه‌های روستایی از ابتدای سال جاری روکش آسفالت ۱۵ کیلومترو در راه‌های بزرگراهی، شریانی و اصلی ۱۷۰ کیلومتر روکش آسفالت انجام شده است.

ناوگان حمل و نقل جاده ای گلستان چشم انتظار توجه

 

او می‌گوید: تا پایان سال جاری نیز بناست در ۱۲۰ کیلومتر از راه‌های شریانی و اصلی و ۳۰ کیلومتر از راه‌های روستایی روکش آسفالت انجام شود. او گفت:طول راه‌های گلستان ۵ هزار و ۲۵۰ کیلومتر که از این میزان ۳ هزار و ۴۹۱ کیلومتر راه روستایی است.

برای نوسازی این خودرو‌ها لازم است دولت با وضع قوانین و مقررات به بخش خصوصی کمک کند تا مالکان با انگیزه و رغبت نسبت به اسقاط ناوگان فرسوده اقدام کرده و در کنار وضع قوانین و مقررات نسبت به آسان سازی شرایط بانکی در اعطای تسهیلات مناسب و مقرون به صرفه توجه شود.

گلستان پنج هزار کیلومتر راه دارد.

برای آگاه‌سازی هر چه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل ونقل، روز ۲۶ آذر ماه، به عنوان روز حمل و نقل شناخته شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.