وزیر خارجه اوکراین از درخواست این کشور برای اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

«دیمیترو کولبا» وزیرخارجه اوکراین، در سخنرانی شبانه تلویزیونی خود اعلام کرد که مقام‌های این کشور در حال رایزنی برای ارائه درخواست اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل هستند و حضور روسیه در سازمان ملل در حال حاضر مبحث مورد رایزنی گروه‌های دیپلماتیک است.

به گزارش تایمز اسرائیل، کولبا اعلام کرد که این درخواست را اوکراین امروز (دوشنبه) ارائه خواهد کرد و گفت: «ما یک سوال ساده داریم: آیا روسیه صلاحیت ماندن در شورای امنیت و عضویت دائم آن و اصلا در کل ماندن در سازمان ملل را دارد؟ البته ما یک جواب متقاعد کننده و عقلانی هم داریم: نه، صلاحیت ندارد.»

وزیرخارجه اوکراین اعلام کرد این مسئله در حال حاضر بین آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین هم مطرح شده و بحث رایزنی میان گروه‌های دیپلماتیک است و افزود: «این مسئله تاکنون به شکل عمومی از رهبران مختلف جهانی شنیده نشده است، اما در سطوح پایین‌تر مردم خودشان هم این سوال را می‌پرسند و می‌گویند روسیه باید به چه صورتی دیگر تهدید برای امنیت و صلح جهانی نباشد.»

شورای امنیت سازمان ملل شامل ۱۵ عضو است که وضعیت تصمیم‌گیری در برابر بحران‌های جهانی با اعمال تحریم‌ها، عملیات‌های نظامی و تایید تغییرات بر منشور سازمان ملل را دارند. در چند وقت اخیر مسائل مختلفی بر سر تغییرات در این اعضا و چینش شورای امنیت مطرح شده و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، هم گفته است که با افزایش شمار اعضا و گسترش این شورا موافق است.

از زمانیکه حملات روسیه به اوکراین آغاز شده هم اعضای شورای امنیت در تلاشند تا مطمئن شوند روسیه به عنوان یک عضو اصلی نشست‌های این شورا درباره اوکراین را منحل نکند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۹:۰۳ ۰۶ دی ۱۴۰۱
حکما اکراین طالب بمب اتمه که روسیه هم اجابت نمیکنه و اکراین داره تقلای بی حاصل میکنه. روسیه بیدی نیست که به این بادها بلرزه.
آخرین اخبار