عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

زن‌ستیزی با سیره فاطمه(س) همخوانی ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نگاه‌های متحجرانه به زن یا متصف کردن او با نسبت‌هایی مثل ضعف عقلی، با سیره پیامبر(ص)، حضرت فاطمه(س) و مبانی عقلی و دینی سازگاری ندارد.

حجت‌الاسلام علی غلامی با بیان اینکه صحبت کردن از حضرت فاطمه زهرا (س) مثل تمامی اهل بیت (ع) باید هدفمند باشد، اظهار کرد: فاطمه (س) همچون پدر، همسر و فرزندانش عامل وحدت است، چنانکه می‌فرماید: «وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَة؛ پیروی از ما باعث می‌شود که دین ساختاری نظام‌مند پیدا کند و امامت و رهبری ما امان و پناهی برای تفرقه و آشفتگی امت اسلام است.» بنابراین، در ایام فاطمیه نویسندگان و سخنرانان باید از هر گونه گفتار و رفتاری که به وحدت مسلمانان آسیب می‌زند، پرهیز کنند.

او افزود: هر کس در ایام فاطمیه به اختلافات، کینه و دشمنی در میان امت اسلام دامن بزند، از مرام فاطمی فاصله گرفته است. البته این موضوع، هیچ منافاتی با بیان واقعیت‌های تاریخی و اعتقادی، با متانت، منطق، حکمت، استدلال و روشنگری ندارد و در عین حال، مرام و مذهب پیروان همه مذاهب اسلامی نیز محترم و مصون از توهین و بی‌احترامی باشد.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ما راه صحیح پیامبر (ص) را از فاطمه (س) می‌آموزیم، گفت: بسیاری افراد از پیامبر (ص) سخن گفته‌اند و بر پرچم داعش، نام ایشان نقش بسته، اما آیا راه داعش، طالبان و فرق انحرافی راه پیامبر (ص) است؟ بنابراین، ما راه فاطمه (س) را برای دستیابی به مسیر اصیل و درست پیامبر (ص) انتخاب می‌کنیم.

نگاه متحجرانه به زن با اسلام همخوانی ندارد

او با اشاره به شعار «زن، زندگی، آزادی» بیان کرد: نگاه به فاطمه (س)، زینب (س) و زنان خاندان اهل بیت (ع) در این دوران برای ما راهگشاست، یعنی نباید مثل برخی نگاه متحجرانه به زن داشته باشیم، مانند طالبان که حضور زنان در مجامع علمی را ممنوع کرده یا جریانی مثل بوکوحرام که در بعضی از کشور‌های آفریقایی وجود دارد، بسیار زن‌ستیز است و حقوق طبیعی زنان را از آن‌ها سلب می‌کند. این نگاه‌های متحجرانه با سیره پیامبر (ص) و حضرت فاطمه (س) همخوانی ندارد. نسبت‌هایی مثل ضعیفه بودن یا ضعف عقلی هم که به زنان می‌دهند، با مبانی عقلی و دینی سازگاری ندارد.

غلامی ادامه داد: یک رویکرد منحرف دیگر هم نگاه مدرن است که از سوی غرب آمده و تجددگرایان آن را مطرح می‌کنند. این نگاه نیز زن را ابزاری در دست تجار، بازرگانان و سیاستمداران قرار می‌دهد و این هم با راه و مرام فاطمه (س) فاصله دارد. بنابراین، باید الگوی سومی در برابر دیدگاه متحجرانه و دیدگاه مدرن، متجدد و غرب‌گرا داشته باشیم و آن، مسیر فاطمه (س) است. فاطمه (س)، زینب (س) و تمام زنان جهان اسلام می‌توانند به‌عنوان یک انسان حضوری فعال در عرصه اجتماعی داشته باشند، در عین حال که نقش اصیل خود را که نقش مادری و همسری است، ایفا کنند.

او اضافه کرد: تا وقتی زن در چهارچوب خانه است، چون با همسر خود ارتباط دارد، بحث جنسیت مطرح است، اما وقتی از خانه بیرون می‌آید، گویا جنسیت خود را در خانه گذاشته و بیرون آمده و به‌عنوان انسانی متین، فعال و هدفمند، بدون توجه به جنسیت و با ویژگی‌های انسانی در جامعه فعالیت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار