سالهاست کام محیط زیست طارم را پساب فرآوری زیتون تلخ کرده که تنها راه آن احداث سیستم تصفیه‌خانه مرکزی است .

پساب واحد‌های فرآوری زیتون در طارم چندین سال است که بدون رعایت اصول بهداشتی و محیط زیستی رهاسازی شده و محیط زیست و سلامتی مردم را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.

یکی از مشکلات اصلی این بخش خروج پساب زیتون در طبیعت طارم است واحد‌های تولید روغن و پرورش زیتون طبق قانون موظف به استقرار سیستم تصفیه مرکزی است.


زیتون مهمترین محصول باغی طارم است که بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی دارد به طوری که این شهرستان با بیش از ۲۰ درصد سطح زیر کشت کشور و ۴۰ درصد تولید زیتون، رتبه اول تولید این محصول در سطح کشور را دارد و بسیاری از تولیدکنندگان برتر زیتون کشور از این شهرستان معرفی می‌شوند.

در سال‌های اخیر با توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد واحد‌های فرآوری صنعتی و همچنین واحد‌های فرآوری خانگی و سنتی در بسیاری از روستا‌ها و شهر‌های طارم، صنعت زیتون به یک عامل مهم در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در شهرستان و استان تبدیل شده است.

توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد واحد‌های فرآوری، پساب حاصل از فرآوری زیتون در صورت تصفیه نشدن و نبود مدیریت پسماند می‌تواند صدمات زیادی به آب، خاک، محیط زیست و در نهایت سلامت مردم شهرستان طارم وارد سازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.