محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با پیگیری استاندار اردبیل تلاش بر جذب سرمایه گذار خارجی برای جذب منابع تهاتر نفت است تا راههای مواصلاتی استان اردبیل در کوتاهترین زمان به نتیجه برسد.
او با بیان اینکه استاندار اردبیل پروسه جذب سرمایه گذار خارجی و تامین منابع از محل تهاتر نفت را برای توسعه بزرگراهها به جد دنبال میکند بیان کرد: در هفت ماه گذشته بخش عظیمی از این فرآیند انجام شده تا با هماهنگی وزارت نفت، راه و دستگاههای نظارتی این کار به سرانجام رسیده و از محل تهاتر نفت برای ۳۰۰ کیلومتر توسعه بزگراه استان منابع تامین شود.
حیدری گفت: تکمیل ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه نیاز به ۶ هزار میلیارد تومان منابع دارد که اگر این منابع تخصیص یابد ما در مدت دو سال میتوانیم این پروژهها را به سرانجام برسانیم.
او افزود: سالانه به شرط تامین ۳ هزار میلیارد تومان میتوان ۱۵۰کیلومتر بزرگراه را با توان پیمانکاران در هر سال تکمیل و به بهره برداری رساند در شرایطی که هیچ مانعی در جذب اعتبارات و منابع وجود نداشته باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: در حال حاضر برای پیمانکار محور پارس آباد – سربند – مشگین شهر ۱۹۰ میلیارد تومان بدهی داریم و در سایر پروژهها نیز به همین میزان بدهی به پیمانکاران بومی و غیربومی وجود دارد، اما تلاشگران این عرصه با صبوری و حوصله سعی دارند کار را به پیش ببرند.
حیدری با قدردانی از استاندار اردبیل، نمایندگان مجلس و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در یک سال گذشته برای بهره مندی راههای استان از ردیف ملی اعتبارات بیان کرد: با ردیف دار شدن راههای شریانی استان از منابع بودجهای دولت تخصیص اعتبارات را متقبل شده و در حقیقت سعی بر سرعت دادن به پروژههای زیربنایی و اساسی است.
او تصریح کرد: در حال حاضر ۵۵۰ کیلومتر راههای مواصلاتی در این استان اعم از پارس آباد به مشگین شهر، سه راهی صحرا – گرمی – بیله سوار، اردبیل – سرچم، اردبیل – آستارا و اردبیل – سراب مجوز بهره مندی از ردیف ملی اعتبارات سالانه را دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در مناطق مختلف استان در حال اجراست، اظهار کرد: تکمیل این پروژهها با اولویت در حال انجام است و راههایی که نزدیکی شهرها و در مسیر پرترافیک قرار دارند در اولویت توسعه و تکمیل قرار دارد.
حیدری افزود: در حال حاضر وضعیت استان اردبیل در بهره مندی از بزرگراهها مناسب نیست و ما نمیتوانیم خودمان را با استانهای همسایه تبریز و رشت مقایسه کنیم چرا که آمار تردد جادههای آنها بسیار بالاست و این اصل را باید قبول کنیم که ما در بحث توسعه بزرگراهها دچار عقب ماندگی تاریخی هستیم.
او بیان کرد: منابع دولتی هرچند با تلاش استاندار و نمایندگان سالانه به این پروژهها اختصاص مییابد، اما با توجه به بالا بودن هزینه توسعه بزرگراه ما با این منابع محدود نمیتوانیم کار را به پیش ببریم و در این حوزه موفق عمل کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل تصریح کرد: امسال ۵۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح کردیم تا شاخص استان به توسعه بزرگراهها از عدد ۲۱ به ۲۷ درصد برسد که این رشد ۶ درصد امید بخش است.
حیدری گفت: تا شهریور سال آینده قرار است ۵۰ کیلومتر بزرگراه دیگر به بهره برداری برسد تا ما به میانگین کشوری نزدیکتر شویم.
او افزود: ما از ظرفیت نمایندگان و پیگیریهای مسئولان دلسوز استانی و کشوری استفاده کردیم تا اعتبار جذب شده در توسعه بزرگراهها در سال گذشته از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۸۰۰ میلیارد تومان رسید و امسال نیز همین رویکرد با جدیت دنبال میکنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل راهکار اول را در این زمینه تامین اعتبار از محل ماده ۵۶ و فاینانس بانکی اعلام کرد و گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان از این محل به پروژههای بزرگراهی استان کمک شده که بانکهای عامل برای محور اردبیل – سرچم، مشگین شهر – سربند و کلور – درام این منابع را اختصاص داده اند.
حیدری تصریح کرد: از محل تهاتر نفت نیز ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای محور اردبیل – سرچم اختصاص یافته و تلاش میکنیم برای بزرگراه گرمی به بیله سوار و اردبیل به مشگین شهر نیز از همین محل منابع مورد نیاز را تامین کنیم.
او اظهار کرد: در حال حاضر هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در تپه ماهور ۳۰ میلیارد تومان، هر کیلومتر احداث تونل ۳۰۰ میلیارد تومان و پل خاص نیز ۳۰۰ میلیارد تومان است.