مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی گفت: تا پایان دی ماه می توانیم کارت های تولیدی مردم را در اختیار آنها قرار دهیم.

امروز میز اقتصاد به بررسی  واردات بنزین و مشکلات مربوط به کارت سوخت با  حضور نژاد علی مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی،مداح مروج عضو پالایش پخش فرآورده های نفتی،نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس بحث وبررسی شد.
 سوال: شرکت فرآورده های نفتی برای کنترل سوخت چه راهکاری در پیش دارد ؟
نژاد علی: ما اکنون در شرایط نا ترازی یا هم ترازی بین تولید و مصرف هستیم. ما حدود نیم میلیون لیتر در روز ناترازی مصرف داریم. وضعیت تولید ما در کشور در سال نود و هشت به حد قابل قبولی رسید و ما برای اولین بار تراز مثبت داشتیم. اقدامات مختلفی برای مدیریت مصرف انجام شده است. ما نرخ بنزین را در پنجاه ریال ثابت نگه داشته ایم. ما در پایان برنامه توسعه به سیصد و پنجاه ریال رسیدیم.
شناور بودن قیمت تاثیری در مصرف بنزین نخواهد داشت. ما تقریباً اواخر برنامه سوم سامانه فنی سوخت و کارت سوخت را طرح دادیم. سال هشتاد و پنج ما بیشترین واردات بنزین داشتیم. ما با وارد کردن یک ابزار غیر قیمتی توانستیم مصرف بنزین را کنترل کنیم. ما در سال ۹۴ به قیمت خلیج فارس رسیدیم. ما توانستیم مصرف بنزین را با توجه به تعداد خودرو ها کاهش دهیم. به کارگیری ابزار غیر قیمتی بر مصرف بنزین تاثیر گذار خواهد بود.  سامانه هوشمند سوخت مان با جدیت فرایند خود را ادامه می‌دهد. کار های ما در همین راستا خواهد بود. از اواخر تابستان این فرایند شروع شده است.
 سوال: وضعیت تولید ما نسبت به سال گذشته چگونه است ؟
مداح مروج: میزان تولید با توجه به میزان مصرف نسبت به سال گذشته افزایش داشته است . مجبور شده ایم که از تمام پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده کنیم حجم تولید در سال گذشته متناسب با میزان مصرف ،میانگین روزانه حدود ۹۷ میلیون لیتر بوده است و امسال میزان تولید از ابتدای سال تاکنون روزانه ۱۰۳.۵ میلیون لیتر است . بخشی از پالایشگاه ها نیاز به تعمیرات داشتند که ما در حال انجام دادن آن هستیم. پالایشگاه ها در بهترین شرایط صد و سه تا صد و پنج میلیون لیتر توان تولیدی ما است. ما می توانیم تولید مان را بیشتر کنیم  اگر پالایشگاه های دیگر اضافه شود این میزان را می توانیم به صد و دوازه میلیون لیتر برسانیم. باید از انبار های خود استفاده کنیم و این توانایی اکنون وجود دارد.
 
اگر روند سه چهار سال اخیر را توجه کرده باشید،میزان تولید و مصرف کمتر بود و این ناشی از تعمیرات برنامه ریزی شده بود. اما قرار باشد ما با همین فرمان پیش برویم از سال آینده تابستان بدون شک وارد کننده بنزین خواهیم شد.
سوال: پالایش نفت را مطلوب ارزیابی می‌کنید ؟
نخعی: متاسفانه ما ناترازی در بحث تولید و مصرف داریم. در دوران کرونا صنعت CNG پیشرفت کرد‌. این ناترازی ناشی از سیاست های قیمتی و غیر قیمتی است. ارزش پول ملی ما افت شدید داشته است. ما از تجربه سایر کشورها باید استفاده کنیم. ما خودرو بی کیفیت با مصرف بالای بنزین تحویل مردم می دهیم و اجازه نمی دهیم که خودرو های با کیفیت وارد شود. تعداد خوبی دستگاه های سی ان جی در کشور ساخته شد اما این روند ادامه پیدا نکرد و خوب پیش نرفت. ما هنوز یک سند جامع درباره سوخت کشور نتوانستیم تامین کنیم.
 
پیگیری ما در مجلس باعث شد شورای عالی انرژی ورود پیدا کند و سندی تهیه کند اما جامع نیست. همه کشور های توسعه یافته ادعا می کنند در بیست یا سی سال آینده خودرو با سوخت فسیلی نخواهند داشت و به سمت خودرو برقی می‌روند. دولت اکنون برنامه مشخصی برای مدیریت مصرف سوخت ندارد. ما در مجلس جلسات مختلف داشتیم.
سوال: آیا تا پایان سال کارت سوخت ها تحویل مردم داده می شود؟
نژاد علی: تا پایان دی ماه ما میتوانیم کارت های تولیدی مردم را در اختیارشان قرار دهیم. اداره پست در دو نوبت کارت های سوخت را به مردم درب منزل تحویل می‌دهد، اگر نگیرند در بخش معطلی می‌رود. ما در تلاشیم که بقیه کارت ها را هم به زودی تحویل مردم دهیم. آن چیزی که مشخص است که ما چیزی به نام نرخ دوم نداریم. آدرس هایی که در بانک اطلاعاتی پلیس هست بعضی از آنها با آدرس ها مطابقت ندارد و باید اصلاح شود. ما اکنون در مدیریت مصرف استفاده از سی ان جی اولویت اول ما است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار