سقوط بی سابقه ارزش پول مصر در مقابل دلار

قیمت دلار در بازار‌های مصر با افزایش چشمگیر به مبلغ بی سابقه ۳۰ جنیه رسید.

به گزارش «الخلیج الجدید»، ارزش پول ملی مصر در مقابل دلار سقوط کرده و هر دلار به به مبلغ بی سابقه ۳۰ جنیه رسید. این در حالی است که قیمت دلار در بازار‌های مصر دو روز پیش ۲۷ دلار بود. برخی کارشناسان از جمله بانک HSBC پیش بینی کرده‌اند که این روند تا ۳۵ جنیه ادامه پیدا کند.

روند کاهش ارزش جنیه مصر از ماه مارس، اندکی پس از حمله روسیه به اوکراین، آغاز شد. در آن زمان قیمت دلار در بازار‌های مصر ۱۵.۷ جنیه بود.

بانک HSBC پیش‌بینی کرده که این روند هزینه واردات را در مصر افزایش دهد و در نتیجه تورم در این کشور به حدود ۲۵ درصد برسد. با وجود این، افزایش قیمت دلار به نفع صادرات و نیز به سود نیروی کار خارج‌نشین تمام شده که برای خانواده‌های خود در داخل مصر پول حواله می‌کنند.

شایان ذکر است مرکز آمار مصر سه‌شنبه ۱۰ ژانویه (روز گذشته) با انتشار گزارشی اعلام کرد که تورم مصر در ماه دسامبر ۲۰۲۲ در مقایسه با دسامبر سال پیش از آن رشد ۲۱.۹ درصدی را نشان داده است.

همچنین این آمار در مقایسه با تورم سالانه ۱۹.۲ درصدی در ماه نوامبر ۲۰۲۲ هم روندی افزایشی را نشان می‌دهد. علاوه بر این، تورم ماه دسامبر مصر نسبت به ماه نوامبر نیز افزایش ۲.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین افزایش قیمت در خوراک و نوشیدنی‌ها بوده که در مقیاس سالانه رشد ۳۷.۹ درصدی داشته که علت آن افزایش ۵۸.۳ درصدی قیمت غلات و افزایش ۳۵.۵ درصدی قیمت گوشت و مرغ بوده است. همچنین قیمت پوشاک و کفش افزایش ۱۵.۶ درصدی و قیمت خدمات درمانی افزایش ۱۳.۶ درصدی و قیمت حمل و نقل افزایش ۱۷.۳ درصدی داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۱ دی ۱۴۰۱
مصر مثل اردن کشور فقیریه
آخرین اخبار