مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور:

فرآیند اسکان مجدد پناهندگان افغانستانی به کشورهای ثالث تسریع گردد

سفیر فنلاند و سرپرست دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در خصوص اسکان مجدد پناهندگان به کشورهای ثالث دیدار و گفتگو نمودند.

کاری کاهیلوتو سفیر فنلاند و هاری هایکینن سرکنسول سفارت فنلاند در ایران به همراه اینا گلدکوا، سرپرست دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در اداره کل با صادق رضادوست، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در خصوص اسکان مجدد پناهندگان دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست، صادق رضادوست مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ضمن تشکر از کاری کاهیلوتو نماینده دولت فنلاند، به منظور حمایت های بین المللی از پناهندگان بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اروپایی بخصوص کشور فنلاند انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ میلادی تعداد بیشتری از پناهندگان و مهاجرین افغانستانی را مورد حمایت و اسکان مجدد قرار دهند.

رضا دوست افزود با توجه به تحولات اخیر در افغانستان و ورود موج جدیدی از اتباع و آوارگان افغانستانی به داخل کشور، دولت جمهوری اسلامی ایران با توجه به جمعیت عظیم از مهاجرین و بی جا شدگان و عدم وجود زیر ساخت های لازم جهت اسکان آنها، آمادگی لازم جهت ایجاد شرایط مساعد برای ادامه اسکان مجدد اتباع جدیدالورود به کشورهای ثالث بویژه فنلاند را دارد.

فرآیند اسکان مجدد پناهندگان افغانستانی

رضادوست اختصاص رتبه ۱۳ پناهندگی در جهان به جمهوری اسلامی ایران   را واقعی ندانسته و با توجه به میزبانی بیش از ۴۰ سال از پناهندگان، آوارگان و اتباع خارجی و همچنین ورود سیل عظیمی از اتباع افغانستانی با توجه به تحولات اخیر در کشور افغانستان و در طی این چند سال اخیر به کشور و شرکت اتباع در طرح های سرشماری و بازشماری در جمهوری اسلامی ایران، می بایست رتبه اول و یا با ارفاق رتبه دوم به کشور ایران تعلق گیرد.

کاری کاهیلوتو، سفیر فنلاند در ایران نیز ضمن تقدیر و تشکر از دولت جمهوری اسلامی ایران به لحاظ حمایت های مالی و معنوی از پناهندگان و مهاجرین خارجی به ویژه اتباع افغانستانی خاطر نشان کرد: با توجه به بحران جنگ در کشور اوکراین و شروع مهاجرت مردم به دیگر کشورها، سهمیه اسکان مجدد کشور فنلاد در سال ۲۰۲۳ میلادی کاهش پیدا کرده ولی همواره تلاش کرده ایم از سهمیه بندی خارج نشویم و سایر کشورها نیز جایگزین شوند. 

سفیر فنلاند افزود تسریع در خروج افراد از ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی که اسکان مجدد آنها تایید شده در دستور کار می باشد.

اینا گلدکوا، سرپرست دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز گفت: از کشور جمهوری اسلامی ایران و کشور های حامی پناهندگان تقدیر و تشکر کرد و گفت : فنلاند اولین کشوری بود که سهمیه خود جهت اسکان مجدد پناهندگان را اعلام نمود که این جای تقدیر دارد و می توان گفت که این نتیجه همفکری و هماهنگی با کشورهای حامی پناهنده ها می باشد.

گلدکوا افزود دولت های پاکستان و جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای همسایه افغانستان، سازمان ملل را در تغییر سیاست های طالبان در خصوص تحصیل و اشتغال دختران و بانوان یاری کنند تا از موج مهاجرت های غیر قانونی کاسته شود.

 سرپرست دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت مراتب اعتراض جمهوری‌اسلامی ایران جهت اختصاص رتبه ۱۳ پناهنده پذیران جهان را می پذیریم و معتقد هستیم که استحقاق جمهوری اسلامی ایران، مقام اول یا دوم می باشد که باید در تعاریف خود از پناهندگی و مستندات آماری بازبینی نمایم.

انتقال اتباع به کشورهای ثالث

در پایان این نشست رضادوست مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور بیان کرد سیاست های خارجی و مواضع جمهوری اسلامی ایران به صورت شفاف، منطقی و بشردوستانه از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان و اعلام می گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدی شاهی هستم
۱۵:۰۹ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
سلام عرض ادب مدت یک سال شش برج ایران هستم درمحل کارم شب دوزدها آمد باچوب چماق لد کوپ کرد پایم شکست تمام مدارک تحصلی و برگه شناسایی سوخت کلانتری آگاه است صورت جلسه کرده اما دفتر وکالت المثنا نمیدهد بچه هایم مدرسه نمیگرد من ماندم چی کنم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
سلام چگونه می توان از طریق اسکان مجدد به کشور دیگری مهاجرت کنیم باید چیکار کنیم راهنماییم کنید.
United States of America
حبیب الله
۰۰:۰۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام خوبین من مشکل دارم در ایران استم میخوام کشور ثالث برم راه دارد و چگونه است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۸ دی ۱۴۰۱
سلام مسئول محترم اتباع اتباع رو بفرستین بره از جمله خود منو هر جا از ایران بهتر برای مهاجر این همه مشکل یه گواهینامه رانندگی چیه اینقدر سخت میگیرن سیم کارت حساب بانکی بیمه .و بیکاری بخدا همه خسته اند بفرستین بره همه اتباع رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۸ دی ۱۴۰۱
سلام مسئول محترم اتباع. بخدا ما هم خسته شدیم از ایران از این همه مشکل ما ها رو بفرستین بریم؟ یه کشور مهاجر پذیر دیگه