رای دادگاه عالی رژیم صهیونیستی علیه تصمیم تازه نخست وزیر این رژیم اختلافات میان مقامات صهیونیست را افزایش داد.

دادگاه عالی رژیم صهیونیستی حکم داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم باید یکی از متحدان کلیدی کابینه جدید این کشور را برکنار کند. تصمیم دادگاه بر انجام این کار کابینه صهیونیست‌ها را با یک بحران احتمالی ائتلافی مواجه و شکاف بر سر قدرت را عمیق‌تر می‌کند.

به گزارش یورو نیوز، بر اساس این حکم آریه درعی، رهبر حزب افراطی «شاس» به دلیل محکومیت جزایی اخیر، نمی‌تواند به عنوان وزیر کشور و بهداشت به کار خود ادامه دهد.

درعی یکی از متحدان اصلی در ائتلاف با حزب بنیامین نتانیاهو، است که در ماه ژانویه در دادگاهی به جرایم مالیاتی محکوم شد؛ بر اساس این محاکمه قرار بود که او از فعالیت‌های عمومی کناره‌گیری کند، اما او همچنان با استفاده از اصلاحیه قانون اساسی که به او اجازه می‌داد علیرغم محکومیت جزایی در سمت خود باقی بماند به فعالیت خود ادامه داد. این حکم دادگاه عالی که ۱۰ نفر از ۱۱ قاضی به آن رای مثبت دادند در پاسخ به اصلاحیه قانون اساسی بود که دادگاه را به چالش کشیده بود.

هرچند تا کنون کابینه نتانیاهو در این‌باره اظهار نظر نکرده است، اما رهبران احزاب ائتلاف حاکم، این حکم را «سیلی» به رای دهندگان پس از انتخابات ۱ نوامبر توصیف کردند. آن‌ها در بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند: «به هر طریق قانونی که در دسترس باشد و بدون تأخیر برای اصلاح بی‌عدالتی و آسیب شدید وارد شده به انتخاب دموکراتیک و حاکمیت مردم عمل می‌کنیم.»

از سوی دیگر ایتمار بن غفیر، وزیر امنیت داخلی گفت دادگاه عالی، منتخب نیست و آنچه را که انتخابات ایجاب کند رد می‌کند.

اسموترچ رئیس حزب صهیونیست دینی نیز مدعی شد امکان ندارد ۱۰ قاضی در دولتی دموکرات به جای اکثریت تصمیم بگیرند و رای صادر کنند. در همین حال لائیر لاپید، نخست وزیر سابق این رژیم نیز درباره بحران قانون اساسی در صورتی که به تصمیم دادگاه عمل نشود هشدار داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار