آقای مجید عشقی، در نامهای به سیدمحمدرضا سیدنورانی، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، ضمن تاکید بر زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران در پی انتشار بدون هماهنگی نامه رئیس شورای مذکور، خواستار برگزاری جلسهای مشترک با حضور برخی از اعضای شورای عالی بورس و شورای رقابت، برای بررسی ادامه عرضه خودرو در بورس کالا شد. متن این نامه بدین شرح است:
جناب آقای سیدمحمدرضا سیدنورانی، رئیس محترم شورا و مرکز ملی رقابت، سلام علیکم.
احتراماً عطف به نامه شماره ۱۷۷۵-۰۱-۱۰-ص مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۰۲ جنابعالی همانگونه که مستحضرید سیاستهای ناکارآمدی مانند قیمتگذاری دستوری و قرعهکشی در طول سالهای گذشته موجب زیان انباشته در صنعت خودروسازی، بدهی بانکی گسترده، ورشکستگی در زنجیره تولید و رواج دلالی و سفته بازی در بازار خودرو شده است. کوچکترین اشتباه در سیاستگذاری و بازگشت به مسیر ناصواب گذشته علاوه بر آسیب جدی به صنعت خودروسازی، تاثیر منفی بر بازار سرمایه و نظام بانکی نیز وارد میکند. از این منظر و در یک رویکرد تحولی و در راستای اصلاح ساختاری این صنعت، شورای عالی بورس که متشکل از وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، نمایندهی محترم دادستانی، رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگان مجلس و بخش خصوصی است با مساعدت رای مثبت وزیر محترم صنعت معدن و تجارت، عرضه خودرو در بورس کالا را بررسی و به تصویب رسانده است.
پس از گذشت مدت کوتاهی از این تصمیم شاهد تاثیر مثبت آن بر صنعت خودروی کشور هستیم که در صورت تداوم و با تکمیل سایر شرایط نظیر عرضه خودروی وارداتی، افزایش تولید و بالتبع افزایش عرضه و عرضه منظم از سوی خودروسازان، قطعا شاهد تعادل در بازار خودروی کشور خواهیم بود.
از دیگر آثار مثبت این تصمیم دسترسی منصفانه عموم خریداران واقعی در گستره مناطق جغرافیایی کشور است. استفاده از ابزارهای رسیدگی به شکایات در بازار سرمایه اطمینانبخش رعایت حقوق مصرفکنندگان بوده و الزام به تحویل بموقع خودروها موجب رضایت مشتریان شده است.
یکی از مصادیق آسیب در اقتصاد تصمیمات خلق الساعه و بدون هماهنگی با ذینفعان بازار است که موجب نااطمینانی در اقتصاد و توزیع رانت میشود. نامه جنابعالی در همان لحظات ابتدایی انتشار (ساعت ۱۱ صبح) موجب افت ناگهانی قیمت در صنعت خودرو و ساخت قطعات و در ادامه بازار، باعث منفی شدن جو عمومی بازار سرمایه شد، اثر این خبر به گونهای بود که شاخص کل بورس اوراق بهادار براساس قیمتهای لحظهای با افت قابل ملاحظه ۲۵ هزار واحدی مواجه گردید و این جو منفی برای روز بعد نیز ادامه یافت. همچنین ارزش بازار سرمایه به واسطه تأثیر مستقیم این خبر در همان روز نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افت و ضرر قابل توجهی به دارایی سرمایهگذارانی که به مصوبات پیشین اعتماد کرده بودند وارد نمود. بدیهی است اعلام سیاستهای بازار قبل از تصمیمگیری نهایی، عدم هماهنگی نهادهای عالی تصمیمگیری پیش از مداقه لازم و تصمیمگیری قطعی به نحوی که کلیه جوانب امر در نظر گرفته نشود، در نهایت به ضرر نظام حکمرانی خواهد بود.
تصمیم دولت سیزدهم در راستای اصلاح بازار خودرو در بستر بورس کالا نیازمند حمایت همه دستگاهها جهت پیادهسازی این مهم میباشد و صد البته نیازمند هم افزایی دستگاههای متولی در این خصوص است؛ لذا خواهشمند است با توجه به رسانهای شدن مخالفت برخی از اعضای شورای رقابت با نامه فوق الذکر و همچنین تبعات بسیار منفی در بازار سرمایه و بازار خودروی کشور، دستور فرمایید تا نهایی شدن موضوع بازبینی دستورالعملهای بازار خودرو در آن شورا، از اظهار نظر در این خصوص ممانعت به عمل آید و به منظور بهرهمندی از همفکری و اتخاذ تصمیمات بهتر، دعوت میشود طی جلسهای مشترک با حضور برخی از اعضای شورای عالی بورس و شورای رقابت، موضوعات کارشناسی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.
لازم به ذکر است تجربه همکاریهای گذشته در بازار کالاهای مختلف نشان میدهد، استفاده از ابزارهای موجود در بازار سرمایه بهترین گزینه برای مدیریت انحصار، حذف رانت و ایجاد دسترسی منصفانه به بازارها برای مصرفکنندگان است.
درزمانی که عرضه کم است قیمتی که دربورس شکل می گیرد بیشترازقیمت واقعی وتعادلی است.
ما مردم در سختی زندگی می کنیم
نامه مشکلی را حل نمیکند. این اختلاف نظرها و بلاتکلیفی مسیولان جو بی اعتمادی ایجاد میکند و اگر ایشان بدون دلیل و خارج از حیطه مسئولیت حرففی زده باید پاسخو باشد و در صورت نداشتن دلیل موجه به اشد مجازات محکوم شود. باید هزینه حرف الکی زدن بالا برود تا اعتماد برگردد.
شما از کی مشتری واقعی براتون مفهوم پیدا کرد؟؟؟؟!!؟!
سوم راه حل اصلی ورود خودرو ارزان قیمت و با کیفیت است که شما مافیا نا محترم اجازه ورود نمی دید؟؟؟؟؟!!!
واردات هم باید ملیونی شود و نه بصورت هزاری
این همه مردم ضرر کردن کی جواب داد
خودرو میخری ،پیکان ،پراید ،فرش ،گاز ،لباسشویی موبایل ،لب تاب ،حتی ظرف و ظروف ،وسایل برقی
ده سال از آن استفاده میکنی کهنه میشه
بعد صد برابر قیمت که نو خریدی ،کهنه میشه می فروشی
ایران کشور شگفتی ها
حالا چه جوابی دارید ؟؟؟؟؟؟هان
با پراید صد و سی ،که التماس میکنیم گیرخانواهای بی خودرو نمیاد ؟؟؟؟؟؟
هر روز بهشون یادآوری باید بکنیم دیدید چی میگفتید خجالت بارتان،حتی اگر اعضای درجه یک خانواده ،همسر یا فرزند آدم باشن
سوال:
الان علت دو برابر شدن قیمت خودرو چیست ؟؟!!!!
گفتند منع واردات خودرو را لغو میکنیم !
این چه نوع لغو ممنوعیت است که منحصرا خودروسازان !!!و افرادی خاص !!!!! میتوانند خودرو وارد کنند؟؟!!!!
چرا الان خودروهای بنجل چینی بالای دو برابر قیمت جهانی آن به مردم درمانده فروخته میشود؟؟!!چرا دولت خود عامل گرانفروشی شده یا حداقل به گرانفروشی مونتاژ کنندگان بنجلهای چینی چراغ سبز نشان داده؟؟!!!
بالاخره مافیا چه کسانی هستند ؟؟!!!!
این افزایش قیمت خودرو به تمام اقلام مصرفی از گوشت و میوه و پوشاک و خوراک تا همه چیز منتقل شد و مردم در حال له شدن هستند.
از یک طرفه جلو واردات خودرو رو گرفتند و از طرف دیگه هم دارن خودرو صادر میکنند و از این طرف هم هر طوری که میتونند خودرو های بی کیفیت تولید میکنند و هر قیمتی که دلشون میخواد به مردم میفروشند
ولی اشکالی نداره همه خودرو هاشون رو در بورس بفروشند اگه کسی ازشون خرید.
مگه چند درصد دلال هستند، شاید کمتر از ۵ درصد
بیش از ۹۵ درصد مردمی که ثبت نام میکنند خودرو رو برای مصرف خودشون میخواند
و به نظر بنده اگه برنامه ریزی درست داشته باشند و یه راه حلی درست و منطقی تصویب کنند و بررسی کنند ببینندکه واقعا چه افرادی اصلا خودرو ندارند و یا اینکه تا ۱۰ سال نتونند سند رو انتقال بدن، قطعا اینجوری دست دلالان قطع خواهد شد
واقعا اگه به فکر مردم هستید و میخواین دست دلالان را قطع کنید راهش همینه
وسلام
زیان انباشته خودروسازان و... که حاصل بی تدبیری است را مردم باید پرداخت کنند
اگربا قرعه کشی مخالفید راهی را برای رسیدن خودرو به مصرف کننده واقعی پیداکنید
اگر قرعه کشی روش مناسبی نیست بورس هم روش عادلانه ایی نیست
فراموش نکردیم 4 بار وعده ی به ناو رساندن دارایکم و پالایش را که هیچ وقت عملی نشد
به فرض ضرر انباشته خودروسازها، تا کی باید مردم تاوان بی کفایتی مسئولین و مافیای خودرو رو بدن ، هر کالایی یه نرم قیمتی داره
در ضمن ، یه مشت آدم بی کفایت با رابطه و ... بیان مدیریت ها رو دست بگیرن بعد که صنعت رو زمین زدن بیان از جیب مردم ضرر رو جبران کنن؟ هر کس موجب ضرر شده در هر پست و مقام ، خودش باید ضرر رو جبران کنه
در ضمن چرا باید خودروساز تیراژ رو پایین بیاره که هزینه های ثابت و ... موجب بالا رفتن قیمت بشه؟ طمع نکنید و تیراژ رو بالا ببرید تا هزینه تولید پایین بیاد
صحیح است