رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: در شش ماه گذشته ۸۵۰ مؤسسه از زیرنظام‌های آموزش عالی مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفته‌اند.

روح الله رازینی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در نشست خبری کیفیت وزارت علوم گفت: در شش ماه گذشته ۸۵۰ موسسه در کل کشور از جمله دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌های آزاد، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و در واقع همه زیرنظام‌های آموزش عالی مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفته اند.

به گفته وی انقلاب اسلامی علاوه بر این که مبتنی بر یک شور سازنده بود بر پایه مبانی معرفتی و دانشی قوی که برگرفته از مبانی دینی بود پایه گذاری شد و به همین جهت هم از بدو انقلاب موضوعات آموزش، دانش و توسعه تحقیقات و فناوری مورد توجه قرار گرفته اند.

او ادامه داد: تعداد دانشجویان در بدو انقلاب اسلامی حدود ۱۶۰ هزار نفر در همه زیرنظام‌ها بود؛ اما امروز بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی داریم.

او بیان کرد: تعداد اعضای هیئت علمی در همه مجموعه‌های آموزش عالی قبل از انقلاب به ۱۰ هزار نفر نمی‌رسید؛ اما امروز اعضای هیئت علمی تمام وقت حدود ۸۰ هزار نفر هستند.

رازینی گفت: قبل از انقلاب اسلامی تعداد پذیرفته شدگان ما در موسسات آموزش عالی حدود ۵ تا ۶ هزار نفر بود، اما امروز فقط در حوزه تحصیلات تکمیلی ما نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر در سال پذیرش داریم؛ یعنی مجموع دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما قبل از انقلاب حدود ۱۸ هزار نفر بودند، در حالی که امروز در هر سال حدود ۱۵۰ هزار نفر در تحصیلات تکمیلی پذیرش داریم.

او افزود: در دوران قبل از انقلاب به ازای هر هزار نفر حدودا چهار و نیم نفر دانشجو داشته ایم، اما امروز به ازای هر هزار نفر جمعیت حدود ۳۸ نفر دانشجود در کشور داریم.

او ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب حدود ۲۵۰ واحد دانشگاهی و موسسه اعم از دولتی و غیر دولتی بودند، اما الان این آمار نزدیک به ۲۸۰۰ واحد است. در برخی از رتبه‌بندی‌های بین‌المللی رتبه ۱۵ در دنیا را داریم که رشد قابل ملاحظه‌ای در این زمینه محسوب می‌شود. در بسیاری از رشته‌ها به طور خاص ما رتبه‌های تک رقمی را داریم و سال‌ها این رتبه هادر حوزه شیمی و نانو حفظ کرده ایم.

 رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم افزود: از نظر ساختاری ما در هر استان دانشگاه منتخب نماینده مجموعه نظارت است و هیئت نظارتی در آن جا شکل می‌گیرد که متولی نظارت است و بیش از ۳۵۰ عضو هیئت علمی عضو این هیئت‌های نظارت هستند و به نمایندگی از وزارت علوم کار رصد، نظارت و ارزیابی و روند آموزش عالی را بر عهده دارند.

او گفت: با دانشگاه آزاد هم در دوره جدید تعاملات خوبی شکل گرفته است. البته، دانشگاه آزاد مجموعه نظارتی مستقل هم دارد، اما در دور جدید تفاهم‌هایی با این مرکز آموزشی داشته و قرار شده است که از اعضای دانشگاه آزاد در هیئت‌های نظارت باشند و وزارت علوم به حوزه نظارتی آن‌ها ورود داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار