زلزله، لرزش و جنبش و تکان خوردن زمین است که به دلیل آزاد شدن انرژی تخلیه شده از سنگ‌ها در گسل‌های پوسته زمین در مدّتی کوتاه روی می‌دهد.

محلّی که منشأ زمین‌لرزه است و انرژی از آن جا خارج می‌شود را هایپوسنتر و نقطهٔ بالای کانون در سطح زمین را مرکز سطحی زمین‌لرزه می‌گویند.

پیش از وقوع زمین‌لرزه اصلی معمولاً زلزله‌های نسبتاً خفیف‌تری در منطقه روی می‌دهند که به پیش‌لرزه معروفند. به لرزش‌های بعدی زمین‌لرزه نیز پس‌لرزه می‌گویند که با شدّت کمتر و با فاصلهٔ زمانی گوناگون میان چند دقیقه تا چند ماه رخ می‌دهند. هر چقدر تعداد پیش لرزه‌ها بیشتر باشند، مقدار ریشتر زمین لرزه اصلی، کمتر است.

زلزله

در تاریخ ۲۲ می سال ۱۹۶۰، زمین‌لرزه ویرانگری جنوب شیلی را به مدت ده دقیقه لرزاند. به‌طوری‌که مردم نمی‌توانستند روی پاهای خود بایستند. بر اساس گزارش‌ها، شکاف‌هایی در جاده‌ها ایجاد شدند و ساختمان‌ها فروریختند. 

زمین‌لرزه والدیویا که نام آن برگرفته از نزدیک‌ترین شهر به مرکز زمین‌لرزه است، با بزرگی تقریبا ۹٫۵ ریشتر بزرگ‌ترین زلزله ثبت‌شده در تاریخ است. اما آیا زلزله‌های بزرگ‌تری نیز ممکن است رخ دهند؟

دانشمندان زمین‌شناسی معتقدند که پاسخ مثبت است. اگرچه احتمال وقوع زلزله بزرگ‌تر بسیار کمتر است. درحالی‌که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی بیش از ۹٫۵ ریشتر می‌تواند اتفاق بیفتد، نیازمند آن است که تکه بزرگی از پوسته به‌یک‌باره بشکند؛ یعنی به حرکت گسلی بسیار عمیق و بسیار طولانی نیاز دارد.

وندی بوهون، زمین‌شناس زلزله گفت: مکان‌های بسیار کمی روی زمین وجود دارند که چنین چیزی بتواند اتفاق بیفتد. زمین‌لرزه دارای بزرگی ۹٫۵ ریشتر احتمالا نزدیک حد بالای چیزی است که سیاره می‌تواند تولید کند و بزرگی ۱۰ ریشتر بسیار بعید است.

بوهون گفت: زلزله‌ای به این بزرگی برای زمین غیر واقع‌بینانه است.

زمین لرزه

بزرگی زلزله سنجه‌ای‌ است که مقدار انرژی آزادشده در طول زلزله را نشان می‌دهد و با شدتی که زلزله احساس می‌شود، کمی فرق دارد.

شدتی که زلزله احساس می‌شود، می‌تواند تحت‌تاثیر فاصله فرد از مرکز زلزله و شرایط زمین قرار گیرد. زلزله یکسانی می‌تواند برای فردی که روی خاک سست ایستاده است، در مقایسه با فردی که روی بستر سنگی محکم ایستاده، قوی‌تر احساس شود.

بزرگی زمین‌لرزه به سطح کل گسل نیز بستگی دارد که می‌شکند. این امر به‌ میزان فرو رفتگی گسل تا عمق در پوسته زمین و تکه‌ای که شکسته می‌شود، بستگی دارد.

محدودیت‌های فیزیکی برای مقدار سطحی که می‌تواند شکسته شود، وجود دارد. عمیق‌ترین گسل‌ها در مناطق فرورانش وجود دارند؛ یعنی محلی که یک صفحه تکتونیکی به زیر صفحه دیگر می‌لغزد. اگرچه در عمق بیشتر سنگ‌ها چنان گرم هستند که حالت نرم دارند که به‌جای شکستن خم می‌شوند.

عوامل تاثیر گذار در بزرگی زلزله

طبق تحقیقات دانشمندان زمین‌لرزه‌ها می‌توانند در عمق ۸۰۰ کیلومتری زیر سطح زمین رخ دهند. اکثر زمین‌لرزه‌های عمیق لرزش چندانی در سطح ایجاد نمی‌کنند. زمین‌لرزه‌هایی که در چند ده کیلومتر بالای پوسته رخ می‌دهند، برای مردم خطرناک‌تر هستند.

هیدی هیوستون، زمین‌شناس زلزله در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، گفت: گسل‌هایی که بیشترین توانایی را در ایجاد زمین‌لرزه‌های بزرگ و ویرانگر دارند، گسل‌های شیبی در نواحی فرورانش هستند. گسل‌های شیبی گسل‌هایی هستند که به‌جای حالت عمودی حالت موربی دارند و دارای بزرگ‌ترین سطح سنگی هستند که می‌توانند در هم گیر کنند و با ایجاد تنش درنهایت بشکنند.

هیوستون ادامه داد: اندازه صفحه گسل شیبی بزرگ‌ترین عامل کنترل‌کننده حداکثر اندازه زلزله است و صفحه‌های گسل در نواحی فرورانش می‌توانند بزرگ‌تر باشند.

حرکت زمین

 به‌گفته‌ بوهون، حتی گسل‌های ناحیه فرورانش به‌یک‌باره شکسته نمی‌شوند و معمولا چیزی مانند کوه زیردریایی یا تغییر در نوع یا هندسه سنگ مانع آن‌ها می‌شود و این امر موجب می‌شود بخشی از گسل نسبت‌به بخشی که مجاور آن قرار دارند، در برابر تنش مقاوم‌تر باشد.

هیوستون گفت، عامل دیگری که در بزرگی زلزله نقش دارد، میزان حرکت یا لغزش گسل است. به‌عنوان یک قاعده، نواحی کوچک‌تر گسلی که درحال شکستن است، کمتر از نواحی بزرگ‌تر می‌لغزند.

بنابراین، درحالی‌که زمین‌لرزه ۵ ریشتری می‌تواند چند سانتی‌متر بلغزد (فاصله‌ای که احتمالا نمی‌تواند موجب شکستن سطح زمین شود) زمین‌لرزه ۹ ریشتری ممکن است حدود ۲۰ سانتی‌متر یا بیشتر بلغزد.

سرجیو بارینتوس، زلزله‌شناس دانشگاه شیلی که از زلزله بزرگ شیلی جان سالم به در برد، در سال ۲۰۱۶ گفت: زمین‌لرزه سال ۱۹۶۰ به دلیل نحوه کشیده شدن زمین مساحت این کشور را افزایش داد.

درک بزرگی زلزله

مقیاس بزرگی زلزله می‌تواند به‌طور ناخواسته تفاوت بین زمین‌لرزه‌های بسیار بزرگ را پنهان کند. این مقیاس خطی نیست؛ بلکه لگاریتمی است. به ازای هر واحدی که افزایش پیدا می‌کند، حرکت زمین ده برابر و مقدار انرژی آزادشده ۳۲ برابر بیشتر می‌شود.

بوهون برای توضیح بزرگی زلزله از مثال شکستن یک دسته اسپاگتی استفاده می‌کند.

زلزله

اگر شکستن یک رشته اسپاگتی معادل زلزله ۵ ریشتری باشد، برای آزاد شدن انرژی زلزله ۶ ریشتری باید ۳۲ رشته اسپاگتی را بشکنید.

در مقیاس اسپاگتی، مقیاس ۷ مانند شکستن ۱۰۲۴ رشته، مقیاس ۸ مانند شکستن ۳۲۷۶۸ رشته و مقیاس ۹ مانند شکستن ۱۰۴۸۵۷۶ است.

همان‌طور که این مثال نشان می‌دهد، تفاوت بین زلزله ۸ و ۹ ریشتری از نظر انرژی که آزاد می‌شود، خیلی بیشتر از تفاوت بین زلزله ۵ ریشتری و زلزله ۶ ریشتری است.

بنابراین افزایش بزرگی زمین‌لرزه از ۹٫۵ به ۹٫۶ ریشتر، در مقایسه با افزایش بزرگی زمین‌لرزه از ۵٫۵ به ۵٫۶ ریشتر، مستلزم شکسته‌شدن سطح بسیار بزرگ‌تری از یک گسل است.

بزرگترین زلزله در ایران

زلزله رودبار در ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۹ در نزدیکی شهر رودبار به وقوع پیوست. ارتعاشات زلزله تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان شد. اثر لرزش زلزله رودبار  حدودا ۶۰ ثانیه احساس شد. این زمین‌لرزه در یک منطقه پرتراکم از نظر جمعیت اتفاق افتاد؛ به طوری که علاوه بر روستاهای موجود در منطقه، چندین شهر مهم کشور نیز تحت تأثیر آن قرار گرفتند.

زلزله رودبار

محققان زمین لرزه، مرکز زلزله را  حدود ۱۹ کیلومتری از سطح زمین اعلام کردند. بر اساس گزارش‌ها حدود ۳۷ هزار نفر  بر اثر این رویداد جان خود را از دست دادند. بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شدند و خسارات عمده‌ای به تأسیسات و اماکن عمومی در استان های گیلان و زنجان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد و حدود ۵۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
رامسر از این بتره
ژنتیک ش اینطوریه
United States of America
خدای رنگین کمان
۰۸:۲۵ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
بیاید همه باهم دعا کنیم زلزله در تهران اتفاق نیوفته چون بزرگترین فاجعه قرن میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
امیدوارم زودتر تهران زلزله بیاد وهمه چیزو خراب کنه از نو بسازیم مشکل زیر ساخت وترافیک وتمام خیابان‌ها رو بلوار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۱ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
سلام خیلی جالبه داشتم این متن درباره زلزله رومیخوندم زلزله اومدساعت۵:۵۶دقیقه..خدایاپناه میبریم به خودت چقدوحشتناکه هنوزقلبم داره میزنه
Iran (Islamic Republic of)
محراب
۲۲:۲۹ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
دنیای این روزای ما دنیای دو قطبی شده
Iran (Islamic Republic of)
زهراهاشملو
۱۶:۵۳ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
با تشکر فراوان از اطلاعات بسیار مهم ومفید امید وارم این روند رو در مورد تمام دیگرکنشهای طبیعت هم ادامه بدین ..باز هم از این پست خوبتون تشکر میکنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
دنیا به سمت بی نظمی میره و تیر از کمان رها شده دیگه حتی برای کمک به همدیگر دیر شده چون دو هزار ساله کشورها به جای ابادانی فقط به ظلم به همدیگه جنگ پرداختن
Iran (Islamic Republic of)
لیقوانی
۰۹:۳۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
سلام دوستان خواهشا مسخرم نکنین من یه فکری کردم مردم به جای خانه ساختن با آجر و ماسه از کانکسای مقاوم ودو سه طبقه میتونن بسازند اگه گسل فراهم کنه هیچیش نمیشه .باور کنین راست میگم .فکر کنین
Germany
میم
۱۳:۰۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
سلام، اتفاقا ایده تون در باره کانکس درسته، ژاپن که بسیار زلزله خیزه مدتهاست داره برای کمتر شدن تلفات و خسارات از راهکار مشابهی کمک میگیره، یعنی استفاده از مصالح سبک تر و معماری مقاوم تر در برابر تخریب.
Iran (Islamic Republic of)
تفکریان خراسان رضوی
۰۳:۱۸ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
کاملا درسته کانکس سبک‌تر هستن
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۰۱:۵۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
ساخت سدهای بزرگ ومتعدد در ترکیه باعث نا متعادل گشتن گسل‌ها و ایجاد فشارهای سنگین به لایه‌های زمین و ایجاد زمین لرزه شده.
Iran (Islamic Republic of)
نارال
۰۰:۵۲ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
عجب صبری خدا دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
حتما داریم ، بستگی به پوسته زمین و واکنش داخل زمین داریم و انرژی های نهفته در آن
Iran (Islamic Republic of)
م ح
۲۳:۱۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
اگرازاین رویدادها وحوادث تلخی که درجهان ویا کشورخودمان (زلزله بویین زهرا وبم ورودبار وکاخک گناباد وزلزله هفت وشش دهم ریشتری شهریور سال 1357)اتفاق افتادوباعث ازدست دادن ومجروح شدن وبی خان مان شدن عزیزانمان شدیم عبرت بگیریم ازمسئولین محترم ومردم عزیزهرچه گناهانِجدیدی دردنیا رخ میده بیماریهای جدیدوبلاهای بزرگی هم نازل میشه مواظب چشم وگوش وزبان وتفکرمان باشیم ااهی که مردم جهان براه راست هدایت شوندوملت ماهم با هدایت پیامبرگونه رهبرعزیزمان ومسئولین دلسوز دارای زندگی بهترشوندوکشورسربلند وپیروز گرددوپرچم زیبای جمهوری اسلامی بربلندای جهان هستی باعظمت برافراشته ودراهتزازباشدانشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
مهدی میرزایی
۲۲:۴۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
انسانیت بهترکلمه است پس خوب باشیم باهم قهردعوا برای ما آدمانیست قدرپدرمادر ودوستان دوربرمون بدونید فردای وجودنداره درلحظه زندگی کنیدودل همو نشکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
خدا هم از کارای مردم خسته شد بلای خداست مگه این همه هم گرونی میشه فرقی نمیکنه کمر مردم زیر بار گرانی خم میش یا زلزله بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ملت
۱۵:۵۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
سلام به همدیگه رحم کنیم خدا هم بما رحم میکند...ان شاالله..
Iran (Islamic Republic of)
عشق و آزادی
۱۴:۱۶ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
تا زمانی که به درک درست از انسان بودن نرسیم اوضاع همینه جهان به سمت نابودی میره ...چون عشق و آزادی در ارتباط با هم هستند یه عده به هر طریقی کلاه سر ملت میزارن تا شکم خودشونو سیر کنن چون در زندگی درکی از عشق و انسانیت ندارن، و برای توجیه اعمال پلید خود پشت دین پنهان میشن...راجب وجود خدا اینو بدونین خدا یعنی خود آگاهی ...هر چه داناتر باشی عذابت برای اطرافیان کمتره...چون دانایی نماد نوره
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۴:۱۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
زمین‌لرزه و سونامی توهوکو زلزله‌ای است، که ۱۱ مارس ] در ساعت ۱۴ و ۴۶ دقیقه به وقت محلی در نزدیکی سندای در استان میاگی در شمال شرقی ژاپن رخ داد...زمین‌لرزه خسارات بسیار زیادی شامل تخریب شدید جاده‌ها و راه‌آهن و ایجاد آتش‌سوزی در برخی مناطق را بر ژاپن وارد کرده‌است. در حدود ۴٫۴ میلیون خانوار در شمال شرقی ژاپن بدون برق و ۱٫۴ میلیون نفر بدون آب مانده‌اند.[۱۹] تعدادی از ژنراتورها الکتریکی از کار افتاده‌اند و حداقل سه راکتور هسته‌ای در پی انباشته شدن گاز هیدروژن منفجر شده‌اند.در شهر یامادا، ایواته (山田町) حدود ۷۲۰۰ خانه به‌طور کامل ویران شدند....

اینم از ژاپن برای بعضیا که میگن خونه ی مقاوم دارنداگه ایران میامد چی میشد و برای بعضیا که فقط دوست دارند ایران رو وطنشونو حالا بدون توجه به مذهب ها و گروه های سیاسی کوچیک جلوه بدن و بیچاره و بدون هیچی نشون بدن. درسته کم و کاستی داریم مثله هر کشوره دیگه ای تو جهان ولی به جای دعوا باید بشینیم مشکلاتو هرچقدرم سختن با همکاری حل کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
ژاپن اینهمه زلزله میاد کشته نداره چون نشستند بگند خدا رحم کنه عقلشونو به کار انداختن خونه ی مقاوم ساختند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
جهت ساخت خانه‌های مسکونی، اداری ، و تجاری مدیران مسئول کشوری برای ساختن خانه های مسکونی تدابیری بیندیشند تا حتی برای زمین لرزه های ده دوازده ریشتری هیچ گزندی وارد نشود و با اطمینان کامل در خانه‌های خودشان بمانند باید چاره ای بیندیشند تا سازندگان خانه های مسکونی از مصالح ساختمانی با کیفیت عالی استفاده کنند تا اتفاقات ناگواری رخ ندهد وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
واحد سنجش لرزه در قالب ریشتر 10 واحد دارد و طبق محاسبات زلزله با قدرت 10 ریشنر حد تحمل سیاره زمین است و باعث شکست قطری سیاره زمین میشود و نامحتمل است مگر بر اثر برخورد جرم خارجی
لذا 12 ریشتر نداریم و نهایتا 10 ریشتر با درنظر گرفتن این که زلزله 9.6 ریشتر حدودا 2 برابر قویتر از 9.5 ریشتر خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
سجاد پارسا
۱۰:۱۱ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
دوست گرامی طراحی و ساخت ساختمان بر اساس تحمل زلزله ی ده ریشتر به قدری هزینه بردار میشه که دیگه تقریبا کسی‌ نمیتونه خونه بسازه و بخره و‌اصلا اینهمه منبع آهن و مواد معدنی روی زمین وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
بی عقل اگه زلزله ده دوازده ریشتری خدا نکرده اتفاق بیفتد خانه های مقاوم چی که زمین پاره میشه
Germany
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
طبق فرمایش قران زلزله بالای ده نیز انجام می‌شود بطوریکه کوها مثل پودر می‌شوند و....وبا توجه با اینکه بصورت لگاریتمی هست قدرت آن آنقدر بالا است که آتشفشان می‌شود زیرا لایه های زیرین هم خواهد شکافت و ماگما به سطح خواهد امد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار
متاسفانه مبلغین و علمای اسلام ، خدا را درست معرفی نمی‌کنند و فقط بر بصفات و اسماء رحمانی خدا تاکید می‌کنند و فقط میگن خدا مهربونه خدا بخشنده است خدا کریمه خدا روزی دهنده است و ........ مردم هم به صفات دیگر خدا توجه نمی‌کنند و چون فکر می‌کنند خدا صفات دیگری نداره و فقط خیلی مهربونه از خدا ننیترسند و به راحتی گناه می‌کنند و میگن خدا آخرش میبخشه و با همبن تفکر هر روز در گناه و ظلمت بیشتری فرو می‌روند.
اگر می‌خواهیم صفات دیگر خدا را بهتر بشناسیم بهترین راه این هست که از زبان خود خدا بشنویم. قرآن کلام خداست و تمام صفات خدا خیلی دقیق تبیین شده خدا علاوه بر رحیم و بخشنده بودن شدید و القاب و سریع و الحساب و جبار و مرصاد و ..... است.
خدای متعال در آیات قرآن کریم بارها بر ترس از خدا تاکید کرده و میفرماید مؤمنین آنهایی هستند که در دل شب از ترس خدا گریه می‌کنند و بسیاری آیات دیگر که بر ترسیدن از خدا تاکید می‌کند.
مسلمان و مومن واقعی کسی هست که هم خوف دارد هم رجا هم از خدا می‌ترسد هم به خدا امید دارد.
یک روایت هست که می‌فرماید مراقب باشید از فضل خدا گول نخورید.
اگر فقط،صفات رحمانی خدا را ببینیم به عبارتی گول میخوریم و گرفتار عذاب و خشم خدا می‌شویم.
انسان اگر از خدا نترسد قطعا به راحتی گناه می‌کند.
تنها راه خوب بودن و خوب شدن و گناه نکردن این هست که خدا را آن طور که هست ببینیم.
ببخشید طولانی شد
United States of America
سمیه طاهری
۰۹:۴۴ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
آفرین برشما وسخنان شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
یطوری میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
به هم رحم کنیم تا خدا بهمون رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
خدایا درپناه خودت مارا حفظ کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
خدا مهربانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
واقعا مرگ چیست
Iran (Islamic Republic of)
عبدی
۰۸:۲۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
چطور زلزله نیاد تو همین سایت الان یه نفر نوشته خدا رحم کنه بعد ده تا منفی خورده آخه بی انصافا مگه مذهبتون چیه خدا رحم کنه دیگه منفی داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
می‌دونی بعضی هامثل من اشتباهی منفی روبه جای مثبت میزنن
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۷ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
مال من هم اشتباهی میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
دوست عزیز خیلی ها آنقدر تحت فشار زندگی هستند که رحمت خدا برایشان بی معنی شده فقط دوست دارند نباشند متوجه شدی .
Netherlands
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
زدن سدهای اعظیم و ذخیر آب به حجم بسیار بسیار بالا مثل طرح اجرا شده در ترکیه باعث فشار مضاعف به لایه درونی زمین و شکست زمین و تحریک بیشتر گسل ها کرده و شدت زلزله را دو چندان می کند
France
علی
۱۰:۳۶ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
به نظر میرسه تو پروفسوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
تسلیت به تمام زلزله زده گان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
خدا خودش ازسرگناه ها وتقصیرات همه بگذره، این زلزله یه تلنگری باشه. این دنیا فانی است به خود بیایید. این همه به همدیگه بدی نکنین. 4روزخوشی دنیا به شکستن دلها نمی ارزد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
سلام از عذاب الهی بترسید حضرت محمد ص میفرماید با این که اگر در جایی مردمان صالح باشند ولی معصیت و کفر زیاد شود عذاب خدا شاملش می شود

پس از خدای رحمان بترسید خدای ما انسان ها فقط یک خدا است پس برای خدای رحمان شریک نگیریم

فقط زبانتان با نامه الله بچرخد دیگه معصیت و گناه بسه دیگه میخواید خدا چه جوری باهاتون حرف بزنه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی میرزایی
۲۲:۴۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
فقط دراین دنیا انسانیت ومهربانی به یکدیکرتوخاطرات ثبت میشه پس دل همو نشکنید خوب باشین قهر دعوا برای انسانهای کره زمین نیست
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی بازنشسته
۰۵:۳۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
باید بخدا پناه برد و آیه ۴۱ سوره فاطر را بخوانیم
Iran (Islamic Republic of)
.
۰۵:۰۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
سلام ناسناسی که گفتید بترسید از خدا چقدر جوان ها در اغتشاشات از اعدام شدن
سوال آیا آنها از خدا میترسیدن که یک کشور رو به اشوب میکشاندن آیا انها از حق الناس میترسیدن که جلوی مردم را میگرفتن یا آیا آنها از خدا میترسیدن که حرف خدا رو هم گوش نمی دادن یه سری به قرآن بزنید قرآن رو با معنی بخونید روش فکر کنید و حرف بزنید خدا لعنت کند زنان بی حجاب و مردان بی غیرت رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
اون مامورهای که که کشته شدن با قمه و چاقو اونا ادم نیستن بچه ندارن؟
Iran (Islamic Republic of)
Mj
۲۲:۵۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
امان از از این مزخرفات...مگه خدا بیکاره که بیاد به این چیزا مزخرف که میگید واکنش نشون بده..آقا گسله...یهو میریزه..چرا مزخرف میگید..خدا قربونش برم همیشه جای حق نشسته..فقط نمیدونم چرا نشون این ظالما نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
خدایا توخیلی مهربانی مارا حفظ کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
حتی تصورش هم آزار دهنده هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
زمین شناس هلندی چرا به ترکیه اطلاع وهشدار نداده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
چون صدها پیش بینی زلزله داشته و یکیش هم درست نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
زلزله به طور دقیق قابل پیشبینی نیست و رکورد پیشبینی اون با تجهیزات پیشرفته اونم در منطقه در خاص در ژاپن یک دقیقه قبل از شروعش هست که فرصت زیادی نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
خدایا خودت رحم کن به حق چهارده معصوم
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۲:۴۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
خدایی کافر هستید که به توسل به ائمه منفی میدید؟ اونم ۲۷ نفر؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
علم ما نسبت به لرزه نگاری کم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
قدرت خدا ازهمه بیشتراست زلزله ترکیه به مردم نشان داد اگرخدابخواهد یک لحظه انسانها وکشورتان رونابودمیکند پس بترسید ازقدرت خدا چه جوانهای بی گناهی که دراغتشاشات اعدام شدن خدااگه بخواهدمیتواندآنها رودوباره زنده کند خداقدرت داره ای انسان این روبفهم به این دنیاوحکومت امیدنبند هیچکس ازفردای خود خبرنداره که فردا چه درانتظارش است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
چقدر حرفات مسئولین مارو به خود آورد. دستت درد نکنه .قراره از فردا خوب باشن .حالا اگه رو حرفشون بمونن .قول دادن .قول قول .دلت خوشه .برو عمو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
اره خصوصا کسانی که بچه های بیگناه مردمو به جرم بسیجی بودن تاحدمرگ زدن باید خیلی از خدابترسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
هم وطن عزیز
کسانی اعدام شدند که با تبلیغات و هیجانات دیگران بازی کردند و حقشون اعدام بود
این افراد با وسوسه تطمیع شدن یا جو گیر شدن به مردم حمله کردند و کشتند
چرا کسی که باعث و سرمنشا تحریک دیگران هست ، نباید اعدام بشه
به نظر من این اعدام ها درست و منطقی بود
Iran (Islamic Republic of)
م ف
۰۶:۵۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
شمایی که میفرمابید چه جوانهای بیگناهی در اغتشاشات اعدام شدن پس اون بیچاره بسبجیان وماموران امنیت ومردم رهگذر عادی ایا جوان نبودند ‌‌‌که بدست همین بیگناهان در نظر جنابعالی کشته و سوزانده شدند؟
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۲:۵۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
خیلی بده که دنیا رو از این زاویه دید ببینی! طرف ماهی صد میلیون درآمد داشته اونوقت یه بچه بسیجی کارگر رو شهید می‌کنه. شما واسه این افراد تذکری نداری؟! برای افرادی که باعث نا امتی شدن از خدا مایه نزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
جوون بی گناه
اینو خوب اومدی
پس گناه رو شما چی تعریف میکنی
تویی که از یه جانی حمایت می‌کنی در گناهش شریکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
آفرین. آفرین
United States of America
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
بیشک آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
خدایا رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
خدایا به ما رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
منفی یعنی رحم نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
از خدا غافل شدیم خیلی ناراحت کننده ست خدایا به ما رحم کن
آخرین اخبار