مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان، انتقال آب از غرب مشهد با پیشرفت بیش از ۲۵ درصد و بهره برداری آب از کوه‌های شمال مشهد از جمله طرح های بزرگ تامین آب است.

 علیرضا طاهری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه پروژه سد شوریجه مدت‌ها متوقف بود مجدد کلید خورده است، گفت: پروژه انتقال آب از غرب مشهد با پیشرفت بیش از ۲۵ درصد و ظرفیت ۹۶ میلیون مترمکعب آب در سال و پروژه بهره برداری آب از کوه‌های شمال مشهد با اولویت اهالی از جمله این موارد است.

او افزود: بهره برداری از ۴ سد مخزنی با ظرفیت تامین ۶۸ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز بخش کشاورزی، شرب و خدمات، احداث بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سدها، اجرای ۲۰ کیلومتر از خطوط آبرسانی به شهر‌ها و احداث حباب مخزن ذخیره به حجم ۲۲ هزار متر مکعب و دستیابی به پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی طرح عظیم شیرین سازی و انتقال آب به کریدور شرقی کشور از طرح‌های توسعه منابع آب در دولت سیزدهم است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص دستاورد‌های مدیریت رودخانه ها،ادامه داد: رفع تصرف از رودخانه‌ها به مساحت ۵۷۰ هکتار و لایروبی رودخانه‌ها به طول ۳۳۵ کیلومتر و بهره برداری از چهار بند انحرافی و کانال انتقال آب و مطالعه و اجرای سه طرح تغذیه مصنوعی از جمله این موارد است.

طاهری بیان کرد: در خصوص مدیریت منابع آب زیرزمینی اقدامات بسیاری صورت گرفته که مدیریت و حفاظت از منابع آب زیرزمینی از طریق پیشبرد تجهیز چاه‌های آب به رقم یک هزار و ۶۶۷ کنتور هوشمند و انسداد ۲ هزار و ۵۲۰ حلقه چاه آب غیر مجاز و ۳۳۸ میلیون مترمکعب کاهش برداشت از آبخوان‌ها با اجرای برنامه مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی از جمله اقدامات است.


او با اشاره به اینکه شرایط آبی استان وضعیت خوبی ندارد، تصریح کرد: در سال جاری شاهد کاهش۵۵ درصدی بارش نسبت به متوسط بلند مدت بودیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه سد‌های تامین آب شرب استان کمتر از ۲۰ درصد آب دارند، گفت: با مطالعه و پایداری منابع آب در استان خراسان رضوی به تامین آب کمک میکنیم، نگران شرایط بحرانی هستیم، اما امیدواریم پروژه‌های بزرگ تامین آب که در تاریخ خود نظیر نداشته است این بحران را حل کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.